storek skrev:Följdfråga: jag har tänkt försöka byta (bl.a.) bromssköldar på bilen. Jag håller nu på att försöka läsa mig till hur man gör för att byta belägg, skivor och sköldar och ser ett inlägg som menar att man måste lossa (och givetvis återmontera) hjullagret, vilket även måste dras med rätt moment. Då undrar jag: vilket moment är det och fungerar det med den 42 cm långa (är den inte för lång för att få plats?) 20-100 nm nyckel jag har köpt?
Det får man kolla i en verkstadshandbok eller i t ex autodata om man har tillgång till det. Nu har jag aldrig skruvat med v40 generation 1 som inlägget du länkade till handlar om men jag kollade lite på nätet och dessa bilar verkar ha pressade hjullager både fram och bak, dvs inte bultad lagerhållare som t ex första generationens v70.
Jag hade inte pressat ur ett hjullager för att komma åt att byta bromssköld utan den hade fått vara dålig tills dess att det eventuellt blir dags att byta hjullager. Du kommer nämligen normalt inte åt att pressa med mothåll så att du inte belastar lagret, IAF inte utan specialverktyg, och om du försöker pressa ur ett lager och låter dessa krafterna gå genom laget så kommer du troligtvis få byta hjullager sedan.
Med det sagt så är det kritiska åtdragningsmomentet förmodligen när du drar fast drivknuten i centrumet boch därmed spänner ihop lagret. Detta görs oftast med hjulet på plats genom hålet för fälgens centrumkåpa så längden på momentnyckeln är inget problem. Däremot kan den vara för liten. Dessa bultar ska dras med väldigt högt moment på vissa bilar och i vissa fall ska man även byta mutter/bult varje gång den varit lossad. I andra fall ska den inte alls drar särskilt hårt och då funkar det säkert bra med 20-100.
Om du skriver vilken bil, årsmodell och motor du har, samt om det är fram eller bak kan jag se om det finns några åtdragningsmoment i autodata.
Edit: på en del bilar är det viktigt att man spänner hjullagret lite innan man släpper ner bilen på hjulet och drar med fullt moment eftersom hjullagret annars tar stryk.