Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1247690
Jag har beställt en nyckel 20-100 nm, men hur ska man resonera med nästa nyckel? Det finns både ca 60-350 och ca 40-200 nm. Finns det någon anledning att välja den senare? Det faktum att den brukar (vad jag kan se) vara drygt 50 cm medan den förra ca 60 cm, är det en klar fördel eller gör den decimetern i princip aldrig någon skillnad?
#1247719
storek skrev:Jag har beställt en nyckel 20-100 nm, men hur ska man resonera med nästa nyckel? Det finns både ca 60-350 och ca 40-200 nm. Finns det någon anledning att välja den senare? Det faktum att den brukar (vad jag kan se) vara drygt 50 cm medan den förra ca 60 cm, är det en klar fördel eller gör den decimetern i princip aldrig någon skillnad?
40-200 hade jag köpt. En längre nyckel blir klumpigare och det är väldigt sällan man behöver dra mer än 200nm. Oftast är det ett lägre moment + en vinkel när man ska dra mer. Och vinkeldra kan du göra med ett draghandtag.

De gånger jag saknar en större momentnyckel är när jag arbetar med större maskiner (inte bilar) och i vissa fall när man ska dra exempelvis en drivknut och en del andra saker på bilar. Men jag mekar rätt mycket och det är inte ens en gång om året jag behöver dra över 210nm, medans jag använder de andra momentnycklarna varje vecka.
#1248064
För vanligt hemmamek räcker jula, biltema o.s.v bra. Se bara till att om man spänner dom med fjöder så ska man nolla dom när man lägger bort dom igen.
Jag har en 25-140Nm (Stahlwile 1/2") och en 4-20Nm (Sturtevent Richmond 3/8"), 25-140Nm har jag hittils klarat allt för det jag skruvar med. Att jag har dom märkena är för att jag vill ha kvalitet bara. Har en enkel billig med visare bara också, den klarade jag mig med i många år
#1248074
Återställa till 0, got it! Jag beställde en 20-100 nm AmPro (det fanns en ny på Blocket som såldes för halva priset). Så jag börjar där och ser "vad det är för något". Har faktiskt ingen aning om den har fjäder. Hur ser man det?
#1248384
Kan man lita på momentstavar för hjulbyte (sommar/vinter)?

Jag har bara bytt en gång (ca 10 april 2018) och då vågade jag
ej lita på momentstavarna (som jag har i typ 75-200 Nm) mon-
terade på Makita mutterdragare eftersom en gammal meck-
granne till mig (som jag med tiden funnit är mycket klok) sade
mutterdragare förstör låsbulten (en per hjul). Så använde Ka-
masa momentnyckel istället (140 Nm för min Volvo).

Det lär väl iofs bara vara om man drar åt låsbulten för hårt som
man kan förstöra den med mutterdragare, eller?

MVH
Senast redigerad av 3 OskarOskarsson, redigerad totalt 0 gång.
#1248389
Följdfråga: jag har tänkt försöka byta (bl.a.) bromssköldar på bilen. Jag håller nu på att försöka läsa mig till hur man gör för att byta belägg, skivor och sköldar och ser ett inlägg som menar att man måste lossa (och givetvis återmontera) hjullagret, vilket även måste dras med rätt moment. Då undrar jag: vilket moment är det och fungerar det med den 42 cm långa (är den inte för lång för att få plats?) 20-100 nm nyckel jag har köpt?
#1248419
storek skrev:Följdfråga: jag har tänkt försöka byta (bl.a.) bromssköldar på bilen. Jag håller nu på att försöka läsa mig till hur man gör för att byta belägg, skivor och sköldar och ser ett inlägg som menar att man måste lossa (och givetvis återmontera) hjullagret, vilket även måste dras med rätt moment. Då undrar jag: vilket moment är det och fungerar det med den 42 cm långa (är den inte för lång för att få plats?) 20-100 nm nyckel jag har köpt?
Det får man kolla i en verkstadshandbok eller i t ex autodata om man har tillgång till det. Nu har jag aldrig skruvat med v40 generation 1 som inlägget du länkade till handlar om men jag kollade lite på nätet och dessa bilar verkar ha pressade hjullager både fram och bak, dvs inte bultad lagerhållare som t ex första generationens v70.

Jag hade inte pressat ur ett hjullager för att komma åt att byta bromssköld utan den hade fått vara dålig tills dess att det eventuellt blir dags att byta hjullager. Du kommer nämligen normalt inte åt att pressa med mothåll så att du inte belastar lagret, IAF inte utan specialverktyg, och om du försöker pressa ur ett lager och låter dessa krafterna gå genom laget så kommer du troligtvis få byta hjullager sedan.

Med det sagt så är det kritiska åtdragningsmomentet förmodligen när du drar fast drivknuten i centrumet boch därmed spänner ihop lagret. Detta görs oftast med hjulet på plats genom hålet för fälgens centrumkåpa så längden på momentnyckeln är inget problem. Däremot kan den vara för liten. Dessa bultar ska dras med väldigt högt moment på vissa bilar och i vissa fall ska man även byta mutter/bult varje gång den varit lossad. I andra fall ska den inte alls drar särskilt hårt och då funkar det säkert bra med 20-100.

Om du skriver vilken bil, årsmodell och motor du har, samt om det är fram eller bak kan jag se om det finns några åtdragningsmoment i autodata.

Edit: på en del bilar är det viktigt att man spänner hjullagret lite innan man släpper ner bilen på hjulet och drar med fullt moment eftersom hjullagret annars tar stryk.
#1248451
Det är bak i det här fallet. Jag tror att alla mina bromssköldar är sönderrostade. Men jag har ett väldigt irriterande smattrande ljud som enligt en verkstad berodde på just att en bromssköld var sönderrostad och låg mot... något. Så min förhoppning var att åtminstone byta de bak, kanske t.o.m. alla fyra. Det är en Volvo V40 2.0T 2004 det gäller.
Vad är autodata?
#1248471
Om tillverkaren av momentnyckeln anger att den måste nollas efter varje användning bör man välja ett annat fabrikat eller annan modell. En ventilfjäder kan sitta ihoptryckt 10-tals år och ändå hålla originalspecifikation vid en kontroll. En fjäder som inte kan lämnas belastad i en momentnyckel är av undermålig kvalite och sådana verktyg ska man inte köpa.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]