Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1247471
Hej

jag sitter och letar som en tok efter en kontakt för cigarettuttag som har kabelmatning från sida och inte sticker ut så mycket, Spelar ingen roll om den är lödbar eller skruvplint. men den måste klara minst 10A

som denna fast då med 10a eller mer: https://www.conrad.se/Kontakt,-kabelutg ... 89_0310060

Är det någon som vet var det går få tag i detta?
#1247509
Varför ska du belasta cigguttaget med 10A??? Det är för det första väldigt dumt med tanke på sytrådarna till kablar till cigguttaget...
Dra en rejälare kabel från batteriet(2.5-4mm2) avsäkrad med 10A max 30cm från batteriet, koppla via ett relä som kan bryta 10A+, och montera eget uttag på lämplig plats. Då slipper du åka runt och lukta efter rök hela tiden.
#1247511
Lucif3r skrev: ons 02 maj 2018, 01:55 Varför ska du belasta cigguttaget med 10A??? Det är för det första väldigt dumt med tanke på sytrådarna till kablar till cigguttaget...
Dra en rejälare kabel från batteriet(2.5-4mm2) avsäkrad med 10A max 30cm från batteriet, koppla via ett relä som kan bryta 10A+, och montera eget uttag på lämplig plats. Då slipper du åka runt och lukta efter rök hela tiden.
Nja det är ett strömuttag i bagagen som är 15a om jag inte minns fel, så det är nog lungt ;-) den går till en batteriräddare som sitter mellan konverter och uttag. jag stället frågan igen, är det någon som vet en "platt" stickkontakt med matning i sidled.
#1247520
ELFA erbjuder dig två andra möjligheter. Ett uttag som sitter plant på "väggen". Det bygger inte mer i höjd än sin egen diameter och "stickproppen" gör detsamma. Däremot bygger den ju bakåt i längd.
Katalognummer: 142-01-190. Och 142-01-059.
Sedan har dom en vinklad stickpropp, men den är inte särskilt låg på höjden och sedan är den bara på 7,5 Ampere.
Katalognummer: 142-01-151.
Alla sådana här spänningsuttag och intag för bilar finns i en "familjegrupp" (I alla fall i ELFA) Där heter det: DIN 4165. Så skall du söka mera så skall du förmodligen börja med detta? Du kan alltså söka vidare utanför ELFA och kan nog hitta leverantörer på andra håll?
OBS! ELFA är ingen lågbudgetfirma. Dom är medvetna om sin storhet och sina resurser. Priserna blir därefter. Dessutom tillkommer alltid moms på deras katalogpriser.
#1247523
Den som TS länkar till har med all säkerhet en inre säkring (glasrör) som enkelt går att byta. Den är förmodligen "nersäkrad" för att passa till "vanliga" cigg.uttag med, som "rådlös" skriver "sytrådar" till kablar. Så den tål säkert 10 (kanske 15) Amp.
#1247597
@lennarte, Jag beställde en av dom jag länkade till så får vi se vad som händer ;-)
Jag tänker jag kan ju testa med 8A först och se om det håller. (Bör fungera)

Det som ska drivas är en 120watt konverter som i sin tur driver: 2 android datorer, 1 nintendo switch, 1 hdmi hub och switch, samt 2st hdmi till A/V : totalt blir det 5V10-12amp om jag inte räknat fel.
#1247675
Hej!
Jag har en V70 2.0F -08 och jag har den panelen eller luckan på högra sidan i bagagen. Men jag har inget uttag där. Nu står det dåligt vad kontakten bygger i höjd, men om man försöker att uppskatta efter bilden vad det blir och sedan kollar på det befintliga utrymmet så tänker jag mig att det kommer att gå bra. Sitter uttaget öppet i någon lucka där eller måste man öppna luckan först? Jag har säkert sett bilder och trådar om detta, men inte lagt något på minnet. Det bästa är ju om den sitter skyddad bakom någon lucka. Det är ju därför man vill ha en vinklad kontakt.
Det står längst ner på sidan att den tål 8 Ampere. Om det finns en för högre Amperestyrka så välj den som en extra säkerhet. Det är ju tvärsnittsarean i dom ledande metalldelarna som avgör det. Är dom för klena så blir metalldelarna varma och det blir risk för brand. Detta gäller ju också kablarna i högsta grad. Dom får inte vara för klena och man måste beräkna för deras längd också. Metallbitarna i kontakten kanske bara är ett par centimeter långa, medan kablarna kanske är flera meter. Jag skulle inte gå under 1,5 kvadratmm i ett sådant sammanhang.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]