Sida 1 av 2

Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 08:27
av volvoc70cab
Sedan mätningarna inleddes 2010 under gällande EU-bestämmelser har de genomsnittliga utsläppen minskat med 22 gram koldioxid per kilometer. Ytterligare förbättringar krävs av tillverkarna för att nå målet på 95 gram per kilometer år 2021, skriver EU-byrån i rapporten.

I genomsnitt släppte nya bilar i EU ut 118,5 gram koldioxid per kilometer, en uppgång med 0,4 gram jämfört med 2016. I Sverige var siffran 122,3 gram/km i fjol, jämfört med 123,1 gram året före.

Analysföretaget Jato kom redan för en månad sedan med en studie med liknande resultat. Jato såg en klar koppling mellan ökade utsläpp och minskad försäljning av dieselbilar. Acea drar samma slutsats,

– Skiftet från diesel till bensin i kombination med relativt låg marknadspenetration av alternativa drivlinor ger nu en påtaglig effekt på nya bilars koldioxidprestanda, säger Aceas chef Erik Jonnaert.

I fjol sjönk andelen dieslar av nyförsäljningen i Europa med fem procentenheter till 45 procent. Motsvarande siffror för bensinbilar var plus 3,6 procentenheter till 49,4 procent, enligt Acea.

Totalt ökade försäljningen i EU i fjol med tre procent till 15,1 miljoner bilar.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 08:45
av Rådlös
Varför? För att det handlar inte bara om koldioxid.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 09:26
av joel80
Precis... Hela "dieselskandalen" handlar ju om att det fuskats med utsläppen av t.ex NoX.

Att typ alla bilar sen också släpper ut mycket mer co2 i normal körning än i NEDC-testerna vet vi ju alla (förbrukningssiffrorna är ju näst intill omöjliga att nå).. Så co2-siffrorna kommer nog stiga skapligt på pappret också med nya WLTP-körcykeln.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 11:13
av Kermit75
Nya V40 blir sista modellen med diesel motorer sen slipper vi diskusioner, då nya modeller inte går att beställa med diesel.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 12:12
av Mwi
Ja V40 kanske blir sista modellen från Volvo med dieselmotor men den kommer troligtvis leva många år efter introduktionen. Många andra tillverkare hävdar att dieselmotor kommer att finnas i många år till, fast på billigare bilmodeller blir tekniken för effektiv avgasrening av dieselmotorn för dyr. Du kan ju titta på moderna lastbilar som testas enligt mer realistiska förhållanden jämfört hur tester på personbilar har gått till, moderna lastbilar har renare avgaser jämfört med moderna personbilar så tekniken finns redan. Och många menar att dieselmotorn behövs om vi ska nå klimatmålen.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 19:48
av Derank
om 10år kommer du att kunna köpa en ny dieselbil, garanterat

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: sön 29 apr 2018, 23:27
av joel80
Derank skrev:om 10år kommer du att kunna köpa en ny dieselbil, garanterat
Jag tror att du har fel. I alla fall i Sverige och från Volvo. Tror dom är nästan helt borta från nybilsförsäljningen redan till 2025.

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: mån 30 apr 2018, 16:52
av lennarte
Diskussionen om CO2 är ju totalt overflödig för om några år ska ju det vara helt fossilfritt i tankarna. Etanol och "skogsdiesel" (HVO) finns ju redan, och syntetisk bensin är på gång. Så vad är problemet egentligen???? HVO100 säljs redan på mackar, och E100 kommer så snart dom löst det med alkoholskatten

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: mån 30 apr 2018, 17:39
av PowerPulse
Skulle miljön vara det prioriterade skulle man uppnå bättre resultat genom att ta tag i de stora problem som finns i andra delar av världen. Men istället har en hets dragit igång här just nu mot diesel. För elbilar/hybrider lär kilometeravgift eller liknande komma så snart tillräckligt många bytt till elbil/hybrid.

Och hur länge dröjer det inna dessa miljöfantaster ska angripa tillverkningen av batterier, omhändertagande och återvinning av uttjänta. Likaså hur vi får fram el för att ladda alla dessa elbilar.... ”Men vadå elen får vi ju ur vägguttaget så vad är problemet? ”

Re: Jakten på dieselbilar, men varför ?

Postat: tis 01 maj 2018, 00:08
av joel80
lennarte skrev:Diskussionen om CO2 är ju totalt overflödig för om några år ska ju det vara helt fossilfritt i tankarna. Etanol och "skogsdiesel" (HVO) finns ju redan, och syntetisk bensin är på gång. Så vad är problemet egentligen???? HVO100 säljs redan på mackar, och E100 kommer så snart dom löst det med alkoholskatten
HVO är suveränt för att minska CO2-utsläppen men de hälsoskadliga utsläppen och partiklarna som städerna har problem med minskar knappt märkbart. :/