Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1247380
PowerPulse skrev:Skulle miljön vara det prioriterade skulle man uppnå bättre resultat genom att ta tag i de stora problem som finns i andra delar av världen. Men istället har en hets dragit igång här just nu mot diesel. För elbilar/hybrider lär kilometeravgift eller liknande komma så snart tillräckligt många bytt till elbil/hybrid.

Och hur länge dröjer det inna dessa miljöfantaster ska angripa tillverkningen av batterier, omhändertagande och återvinning av uttjänta. Likaså hur vi får fram el för att ladda alla dessa elbilar.... ”Men vadå elen får vi ju ur vägguttaget så vad är problemet? ”
Det måste självklart göras på många ställen och det är fantastiskt att se att det nu händer så mycket runt om i världen. Vi i Sverige är trots vår rena el en av de värsta bovarna när vi ser till per person.
Våra personliga avtryck ligger på bra många tons utsläpp per år mer än genomsnittet på jorden och vi är tyvärr i toppligan bland länderna i västvärlden. :/

Många tror att vi är så duktiga och ska klappa sig själv på axeln och peka finger åt andra länder att göra nått, men sen åker man på semester till Thailand och skiter i att man med en resa släpper ut lika mycket som de man pekar på gör på ett år. Suck..
#1247388
joel80 skrev:HVO är suveränt för att minska CO2-utsläppen men de hälsoskadliga utsläppen och partiklarna som städerna har problem med minskar knappt märkbart. :/
Det är rätt, men om nu målet i första hand är att få ner CO2, är ju dieselmotorn att föredra. Ska man få bort dom skadliga partiklarna och och annat får man ta bort dieselmotorn. Det är konstruktionen av motortypen som är problemet, inte bränslet. Så alla försök att rena bort ett inbyggt fel i dieselmotorn blir bara nödlösningar
#1247409
Men är det inte så att utan den konstruktionen (typ högt tryck och insprutning?) så får man inte dieselmotorn att vara så effektiv, och då faller kanske poängen med diesel före bensin sett till co2.

Jag anser att enda vägen är att bli av med förbränningsmotorer i så lång utsträckning de går, och att man i de som redan finns och säljs i så stor grad som möjligt kan köra på t.ex HVO. Lite trist att Volvo inte godkänner det som bränsle i sina dieselbilar.
#1247536
Ytterligare ett exempel på riktigt dålig journalistik från ett av våra statskontrollerade nyhetsmedier...

Att en dålig dag i Stockholm är bättre än en bra dag i Peking torde inte förvåna någon som har någon som helst insikt i området. Att en dålig dag i Peking är mer än 10 ggr sämre än en dålig dag i Stockholm nämns inte. Är det riktig illa kan vissa luftföroreningar vara närmare 100 ggr sämre. Men det hindrar inte att ta upp exemplet att "Stockholm är sämre än Peking", man kan undra vilken agenda man har närmare man skriver sånt...
#1247552
joel80 skrev:Men är det inte så att utan den konstruktionen (typ högt tryck och insprutning?) så får man inte dieselmotorn att vara så effektiv, och då faller kanske poängen med diesel före bensin sett till co2.
Joovisst är det så, tyvärr också liknande problem med direktinsprutande bensinmotorer. Och så är vi tillbaka 10 år i tiden och får plocka fram etanolen igen. Vet dock inte hur utsläppen av partiklar blir i en direktinsprutad etanolbil, men i en "vanlig" insprutningsmotor blir det blir det obetydligt. Men det har ju inte varit några undersökningar på detta område på många år. Tyvärr....

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]