Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247079
Har bara använt min dragkrok en gång, men nu i helgen blir det mer körande. Ska både till tippen flera gånger och med ett husvagnschassi till en sista vila.
Iom detta har jag funderat på att smörja in dragkulan, vilket inte är gjort.

På Volvos hemsida står:
Viktigt att kontrollera
Dragkrokens kula behöver rengöras och smörjas med fett regelbundet.
OBS
När kulhandske med svängningsdämpare används skall dragkulan inte smörjas in.

Vad använder ni för fett/smörj till dragkulan?
Och hur ser man med blotta ögat (utan att skruva isär allt) om vagnen har svängningsdämpare?
av Rådlös
#1247092
Tag vilket smörjfett som helst. Jag råkar ha tillgång till propelleraxelfett. Det sitter kvar där man har kletat på det och det är vattenfast. Brukar du köra med hyrsläp så blir det ju en blandning av dom flesta fettsorter.
Fettfritt till svängningsdämpare har jag inte hört talas om, men det är mycket som man hittills aldrig har hört. Men på något sätt fungerar det mesta ändå.
Skulle detta vara viktigt så förutsätter ju det att både dragkulan och kulhandsken är rengjorda före användningen. Hur många har varit med om det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247096
Tack för tipset om fettet till propeller!
Ska se vad som finns på lager att smörja med :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1247322
Den som visas på bilden har en "friktionskoppling" mot kulan som gör att det hindrar "självsvängning" vid vid högre fart/tyngre last. Den "trögar" alltså mot kulan (då är de inte bra att ha fett där). Dessa kopplingar förekommer inte (ha aldrig sett det i alla fall) på "vanliga" hyrsläp, dom börjar bli vanliga först över 15/1800 kg totalvikt.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]