Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1246510
Jag får läsa hela sen men en första observation i deras data är en kombination av längre körsträcka, fler och äldre bilar och lägre inkomst för den i studien inkluderade befolkningen på landsbygden. Redan där känns det rätt rimligt att det slår hårdare.
#1246520
Jag betalar 3500:- i fordonsskatt, sedan 3000:- för att parkera på gatan.
Om jag vill ta bilen till jobbet kostar parkeringen 180:- per dag och trängselskatten ungefär en femtiolapp.

Jag har bott i en mindre stad och jag planerar att flytta till landsbygden när jag går i pension.
#1246522
Att det slår hårdare i byhålor är ju främst för att det saknas vettiga alternativ till egen bil, samt i snitt längre sträckor till jobbet/skola/affär/whatever.
Att inte ha egen bil är ett stort handikap för många. Många skulle inte ens kunna ta sig till och från jobbet utan bil, eller åtminstonde inte ta sig dit i tid.

Det finns många fördelar med att bo på "landsbygden", men det finns minst lika många negativa saker.
#1246523
mikebike skrev:Jag betalar 3500:- i fordonsskatt, sedan 3000:- för att parkera på gatan.
Om jag vill ta bilen till jobbet kostar parkeringen 180:- per dag och trängselskatten ungefär en femtiolapp.

Jag har bott i en mindre stad och jag planerar att flytta till landsbygden när jag går i pension.
Du är välkommen tillbaka ut på "landet". Jag betalar 50 kr i fordonsskatt (registeravgift) och parkerar gratis på tomten. Enda "smolket i bägaren" är kameror som stå på vart håll till/från samhället. Dom kostade mig 3000 kr i fjor :mad: :devil:
Det dom förlorar på gungorna tar dom till tillbaka på karusellen.......
#1246524
lennarte skrev: ons 25 apr 2018, 13:59
mikebike skrev:Jag betalar 3500:- i fordonsskatt, sedan 3000:- för att parkera på gatan.
Om jag vill ta bilen till jobbet kostar parkeringen 180:- per dag och trängselskatten ungefär en femtiolapp.

Jag har bott i en mindre stad och jag planerar att flytta till landsbygden när jag går i pension.
Du är välkommen tillbaka ut på "landet". Jag betalar 50 kr i fordonsskatt (registeravgift) och parkerar gratis på tomten. Enda "smolket i bägaren" är kameror som stå på vart håll till/från samhället. Dom kostade mig 3000 kr i fjor :mad: :devil:
Det dom förlorar på gungorna tar dom till tillbaka på karusellen.......
Just den utgiften är å andra sidan rätt lätt att undvika.. :-)
#1246526
SBergdahl skrev:
lennarte skrev: ons 25 apr 2018, 13:59
mikebike skrev:Jag betalar 3500:- i fordonsskatt, sedan 3000:- för att parkera på gatan.
Om jag vill ta bilen till jobbet kostar parkeringen 180:- per dag och trängselskatten ungefär en femtiolapp.

Jag har bott i en mindre stad och jag planerar att flytta till landsbygden när jag går i pension.
Du är välkommen tillbaka ut på "landet". Jag betalar 50 kr i fordonsskatt (registeravgift) och parkerar gratis på tomten. Enda "smolket i bägaren" är kameror som stå på vart håll till/från samhället. Dom kostade mig 3000 kr i fjor :mad: :devil:
Det dom förlorar på gungorna tar dom till tillbaka på karusellen.......
Just den utgiften är å andra sidan rätt lätt att undvika.. :-)
Jag har aldrig fått någon fortkörningsbot, på snart 40 års bilkörning.
#1246528
SBergdahl skrev:Just den utgiften är å andra sidan rätt lätt att undvika.
Det är faktisk lite lustigt, jag har haft körkort i 49 år och bara fått böter en enda gång. Det var 1974 för jag hade körförbud på bilen (glömt att jag fått 2 st 2-or vid besiktningen och åkte på en "flygande"), det blev dagsböter. 10 dagsböter a 10 kr.... Hastighetsöverträdelesn på dessa båda ggr var mindre än 10 km/tim. även om man lägger ihop båda och tar bort "rabatten", Jag höll 86 km /tim. första gången och 88 km/tim. andra gången på en 80-sträcka
#1246637
Mwi skrev: ons 25 apr 2018, 21:39 Det finns en till undersökning som visar att bilister på landsbygden betalar för mycket skatt, medans bilister i tätorter betalar för lite i skatt när man räknar med de samhällsekonomiska kostnaderna för bilismen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6921610
Ganska lagom respektive för lite är de siffror jag hört tidigare.

Oavsett är exakt nivå är förhållandet rätt rimligt då det är mycket dyrare med den komplicerade infrastruktur som byggs i städer.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]