- lör 21 apr 2018, 20:47
#1245853
Jag tycker ofta man läser trådar om folk som känner sig oroliga för att köpa en dieselbil. Till stor del förståeligt om man lyssnar till medier etc. som nästan dagligen slänger upp löpsedlar om diverse förbud.
I mina ögon är det dock precis tvärtom om man gräver lite djupare. Jag skulle aldrig våga köpa en bensinbil idag om den inte är väldigt billig!
- Skatten på bensin och diesel räknas upp årligen. Bensin har redan högre skatt och drabbas därför hårdare, samtidigt som produktkostnaden är högre. Bensin är dyrare redan idag och skillnaden kommer bara att öka.
- Diesel förbrukas primärt av företag. Lite till kan man kanske höja skatten, men till slut får man hela åkeri- och entreprenadbranschen med tillhörande lobbyister på sig. Bensin förbrukas primärt av privatpersoner. Dessa skiter politikerna i.
- Det finns förnybar diesel (HVO) som just nu är helt fri från punktskatter och dessutom kan tankas i befintliga dieselfordon (även om det inte är godkänt av alla tillverkare än). Någon förnybar bensin existerar inte och dagens bensinbilar kan inte köras på E85.
- Bensinbilar har högre CO2-utsläpp redan jämfört med en diesel som körs på 100% fossilt bränsle. Nästan all diesel är utblandad med ganska mycket HVO/RME. Detta gör skillnaden mycket stor. Inom 3 år kommer politikerna att se hur CO2-utsläppen börjar öka igen p.g.a alla bensinbilar. Då lär de ta i med hårdhandskarna...
- Direktinsprutade bensinbilar spyr ut enorma mängder partiklar som sannolikt är ett minst lika stort hälsoproblem som NOx, även om det är otrendigt att tala om det just nu. En välfungerande euro6-diesel håller rimliga nivåer av både partiklar och NOx.
- Miljözonerna som det talas om omfattar även äldre bensinbilar, även om kraven är lite mindre restriktiva.
Hur tänker ni kring denna fråga?
I mina ögon är det dock precis tvärtom om man gräver lite djupare. Jag skulle aldrig våga köpa en bensinbil idag om den inte är väldigt billig!
- Skatten på bensin och diesel räknas upp årligen. Bensin har redan högre skatt och drabbas därför hårdare, samtidigt som produktkostnaden är högre. Bensin är dyrare redan idag och skillnaden kommer bara att öka.
- Diesel förbrukas primärt av företag. Lite till kan man kanske höja skatten, men till slut får man hela åkeri- och entreprenadbranschen med tillhörande lobbyister på sig. Bensin förbrukas primärt av privatpersoner. Dessa skiter politikerna i.
- Det finns förnybar diesel (HVO) som just nu är helt fri från punktskatter och dessutom kan tankas i befintliga dieselfordon (även om det inte är godkänt av alla tillverkare än). Någon förnybar bensin existerar inte och dagens bensinbilar kan inte köras på E85.
- Bensinbilar har högre CO2-utsläpp redan jämfört med en diesel som körs på 100% fossilt bränsle. Nästan all diesel är utblandad med ganska mycket HVO/RME. Detta gör skillnaden mycket stor. Inom 3 år kommer politikerna att se hur CO2-utsläppen börjar öka igen p.g.a alla bensinbilar. Då lär de ta i med hårdhandskarna...
- Direktinsprutade bensinbilar spyr ut enorma mängder partiklar som sannolikt är ett minst lika stort hälsoproblem som NOx, även om det är otrendigt att tala om det just nu. En välfungerande euro6-diesel håller rimliga nivåer av både partiklar och NOx.
- Miljözonerna som det talas om omfattar även äldre bensinbilar, även om kraven är lite mindre restriktiva.
Hur tänker ni kring denna fråga?