Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1250428
Enda gångerna jag haft problem med balansering eller vikt på "rätt ställe" är när däcket varit förstört pga kört för länge med punka så däcket malts sönder invändigt och inte kan lagas, med billigt skräpdäck eller eftermarknadsfälg av billigare slag. Med nuvarande setup med kvalitetsdäck Nokian Hakka Black2 och Erakir tillverkade av Borbet så har jag inga problem med varken viktplacering eller obalans och det sitter minimalt med vikter pga bra balans från fabrik på fälg och däck. Fungerar lika bra på kostigar och ute i spagettin långt från vägarna som på motorväg samt snålare och tystare än Pirellis Scorpion Assimetrico Zero jag skrotade.
Detta gäller oavsett storlek som diameter såväl som bredd.
Kommer aldrig köpa skräp igen så skräpiga Landsail whatever får vara gratis och "hamna i topp i tester" men jag kommer inte ta i dessa med tång för lågt pris har sina nackdelar precis som billiga fälgar tar slut fortare än kvalitetsfälgar.
På S60:n hade jag eftermarkandsfälgar vintertid och dom såg sorgliga ut efter 4 år, med original så varoch är dom som nya efter samma tid och behandling vintertid och då är dom inte dippade (än).

Håller inte med om att "superprofil"(vilket är personligt tycke då alla anser olika) inte fyller funktion i dagens trafik. Hade 215/65-16 som dubbade vinterpuckar första omgången och dessa var sorliga på flera sätt, vingliga, ostabila och allmänt nervösa likväl som fula när hjulhusen hade så mycket mer att svälja. Nu har jag bytt till 235/55-17 och dom var raka motsatsen och perfekt för den tunga XC70 även i modd och stabila och lugna även på spårig väg där smalare 215/65-16 inte gillade att vara.
Sommar hade jag 235/55-17 första året och var inte ett dugg trevligare eller mindre stötigare än 235/45-19 där dom senare fungerar lite bättre i 80km/h+ och styrresponen är milsvid bättre. Enda nackdelen är att bra däck kostar pengar men det är inget problem då dessa "extrema" däck blir billigare med tiden för vad jag gav för 235/45-19 nu var bara lite mer än vad jag gav för 215/40-17 en gång i tiden då man var tidigt ute med den dimensionen på S40G.
Har noll sympati för "smarta" som köper för stora fälgar, smäller på biliga och eller skräpdäck för pengarna inte räcker längre, sen än mindre sympati för dom som sänker såpass att däcken försvinner i hjulhuset så bilen blir obrukbar då dom tar i tröskellådorna vid normala trafikhinder eller för stötiga pga kortare fjädringsväg som måste kompenseras på nåt vis och hårdare fjäder är enda sättet. Skriker Biltema/EPA över dessa fordon och som lök på laxen så har dom även tonat främre sidorutorna så dom blir farliga i trafiken när man inte ser vad dom tittar på eller gör.
av Crocs
#1250691
Tänkte oxå byta däck på en c30. Har nu 235/35 19 och vill byta till 225/45 17.

Kommer det göra någon skillnad? Komfort, förbrukning, fortfarande stabil på vägen?

Har svårt att bestämma mig om jag ska sälja 19 tummen..

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av ER
#1250750
Varför skulle 19" slita mera bara för det är 19"? Vill man kan 16" ta slut på nolltid med lite tokiga vinklar och misshandel med däcktryck under nödvändigt. Mjuka däck tar slut på nolltid oavsett storlek och jag har gjort slut på en omgång Goodyear Eagle F1 17" på en sommar pga tokmjuka däck och bil med sugmotor så inget däcksvaveri eller vinklar på fel ställen, bara tokmjuka däck och många mil.
Vill hävda att 17" tar slut fortare rent allmänt då det slarvas mera med vinklar och tryck på dimensioner då dom inte kostar så mycket som större gör och man därmed är mera noga om det kostar 12000 än när det bara kostar 6000 för en full uppsättning gummin. Standard 16" skall vi inte tala om. Givetvis undre förutsättning att man inte är dumsnål oc kör tjing tjong, Linglong, Landsail bottenträsket whatever fabrikat som bara är billiga och är sen inget mera utom värdelösa.

Med offset utanför original så sliter det givetvis på upphängningen mer än fälgar som sitter där det är avsett att göra och krafter hamnar där den är tänkt och byggd för. I teorin skall toksänkning a la coils och "slicka backen med tröskellådorna " slita på drivaxlar/knutar när vinklarna blir tokiga precis som tokhöjningar bör göra.

Vill du ha 19" så kör på 19", vill du ha 17" kör på 17" för skillnaden blir inte SÅ stor i komfort och du bara förlorar i styrrespons och får sämre vägkänsla med för mycket gummikant. Är inte som på äldre generationer där det var stor skillnad pga små hjulhus,smala däck och lite gummi som resultat av ekvationen.
#1251103
Snarare slippa sova på liggunderlag på golvet :-D

Smaken är som baken. Det är en ren smakfråga kring vad man gillar och vad som känns bra. Det är ju inte direkt några sportbilar på det är forumet ändå. Att skumpa runt hårt i vad som ändå är en rätt sävling och mjuk familjebil ser åtminstone inte jag poängen med.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]