- lör 19 maj 2018, 15:19
#1250428
Enda gångerna jag haft problem med balansering eller vikt på "rätt ställe" är när däcket varit förstört pga kört för länge med punka så däcket malts sönder invändigt och inte kan lagas, med billigt skräpdäck eller eftermarknadsfälg av billigare slag. Med nuvarande setup med kvalitetsdäck Nokian Hakka Black2 och Erakir tillverkade av Borbet så har jag inga problem med varken viktplacering eller obalans och det sitter minimalt med vikter pga bra balans från fabrik på fälg och däck. Fungerar lika bra på kostigar och ute i spagettin långt från vägarna som på motorväg samt snålare och tystare än Pirellis Scorpion Assimetrico Zero jag skrotade.
Detta gäller oavsett storlek som diameter såväl som bredd.
Kommer aldrig köpa skräp igen så skräpiga Landsail whatever får vara gratis och "hamna i topp i tester" men jag kommer inte ta i dessa med tång för lågt pris har sina nackdelar precis som billiga fälgar tar slut fortare än kvalitetsfälgar.
På S60:n hade jag eftermarkandsfälgar vintertid och dom såg sorgliga ut efter 4 år, med original så varoch är dom som nya efter samma tid och behandling vintertid och då är dom inte dippade (än).
Håller inte med om att "superprofil"(vilket är personligt tycke då alla anser olika) inte fyller funktion i dagens trafik. Hade 215/65-16 som dubbade vinterpuckar första omgången och dessa var sorliga på flera sätt, vingliga, ostabila och allmänt nervösa likväl som fula när hjulhusen hade så mycket mer att svälja. Nu har jag bytt till 235/55-17 och dom var raka motsatsen och perfekt för den tunga XC70 även i modd och stabila och lugna även på spårig väg där smalare 215/65-16 inte gillade att vara.
Sommar hade jag 235/55-17 första året och var inte ett dugg trevligare eller mindre stötigare än 235/45-19 där dom senare fungerar lite bättre i 80km/h+ och styrresponen är milsvid bättre. Enda nackdelen är att bra däck kostar pengar men det är inget problem då dessa "extrema" däck blir billigare med tiden för vad jag gav för 235/45-19 nu var bara lite mer än vad jag gav för 215/40-17 en gång i tiden då man var tidigt ute med den dimensionen på S40G.
Har noll sympati för "smarta" som köper för stora fälgar, smäller på biliga och eller skräpdäck för pengarna inte räcker längre, sen än mindre sympati för dom som sänker såpass att däcken försvinner i hjulhuset så bilen blir obrukbar då dom tar i tröskellådorna vid normala trafikhinder eller för stötiga pga kortare fjädringsväg som måste kompenseras på nåt vis och hårdare fjäder är enda sättet. Skriker Biltema/EPA över dessa fordon och som lök på laxen så har dom även tonat främre sidorutorna så dom blir farliga i trafiken när man inte ser vad dom tittar på eller gör.
Detta gäller oavsett storlek som diameter såväl som bredd.
Kommer aldrig köpa skräp igen så skräpiga Landsail whatever får vara gratis och "hamna i topp i tester" men jag kommer inte ta i dessa med tång för lågt pris har sina nackdelar precis som billiga fälgar tar slut fortare än kvalitetsfälgar.
På S60:n hade jag eftermarkandsfälgar vintertid och dom såg sorgliga ut efter 4 år, med original så varoch är dom som nya efter samma tid och behandling vintertid och då är dom inte dippade (än).
Håller inte med om att "superprofil"(vilket är personligt tycke då alla anser olika) inte fyller funktion i dagens trafik. Hade 215/65-16 som dubbade vinterpuckar första omgången och dessa var sorliga på flera sätt, vingliga, ostabila och allmänt nervösa likväl som fula när hjulhusen hade så mycket mer att svälja. Nu har jag bytt till 235/55-17 och dom var raka motsatsen och perfekt för den tunga XC70 även i modd och stabila och lugna även på spårig väg där smalare 215/65-16 inte gillade att vara.
Sommar hade jag 235/55-17 första året och var inte ett dugg trevligare eller mindre stötigare än 235/45-19 där dom senare fungerar lite bättre i 80km/h+ och styrresponen är milsvid bättre. Enda nackdelen är att bra däck kostar pengar men det är inget problem då dessa "extrema" däck blir billigare med tiden för vad jag gav för 235/45-19 nu var bara lite mer än vad jag gav för 215/40-17 en gång i tiden då man var tidigt ute med den dimensionen på S40G.
Har noll sympati för "smarta" som köper för stora fälgar, smäller på biliga och eller skräpdäck för pengarna inte räcker längre, sen än mindre sympati för dom som sänker såpass att däcken försvinner i hjulhuset så bilen blir obrukbar då dom tar i tröskellådorna vid normala trafikhinder eller för stötiga pga kortare fjädringsväg som måste kompenseras på nåt vis och hårdare fjäder är enda sättet. Skriker Biltema/EPA över dessa fordon och som lök på laxen så har dom även tonat främre sidorutorna så dom blir farliga i trafiken när man inte ser vad dom tittar på eller gör.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..