Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1245862
VolvoB20 skrev: lör 21 apr 2018, 20:47
SBergdahl skrev: lör 21 apr 2018, 18:10 Väghållning och att det är stumt är inte samma sak. Det kan kännas rätt svajigt utan att väghållningen objektivt blir lidande. Det är psyket som viker ner sig först. Särskilt om det inte är en F1 bana man kör på.
F1 har ju inte lågprofil, mera KalleAnka profil.

Bild
Bild
Det har du i och för sig helt rätt i. WTCC kanske är en bättre jämförelse :)
#1246193
På min förra bil, en Saab 9-5, alternerade jag mellan 16, 17 och 18” på sommarhjulen. Dimensioner 205/55-16, 225/45-17, 225/40-18.

18” kändes högljudda och stötiga men bilen var väldigt avspänd i rondeller och snabb kurvtagning på några varv på Mittsverigebanan.

16” köpte jag när vi fick barn för att slippa skakskador på den nyfödde. Och 16” är mjukast och tystast, iaf med däcktryck kring 2,3-2,4 bar. Dock får ge lite mer rattutslag i rondeller än med 18”, lite som med vinterdäck.

17” som bilen levererades med kände jag var den bästa kompromissen, de var ungefär lika tysta som 16” - kunde köras på ganska lågt tryck för att undvika stomljud men samtidigt med bättre stabilitet och grepp i kurvor än 16”. Prismässigt är ju 225/45-17 en riktig standarddimension och typ samma som 16” i pris.

Med XC70n är det befriande, där lite högre däckprofil bara ger ett snyggare utseende. Där känns 17” också perfekt men då som 235/55-17
#1246305
Finns nog inget "bästa svar" på detta då det är väldigt subjektivt, åker själv med 20" på sommardäcken och 18 på vinterdäcken och tycker inte att jag offrat komfort på 20", dock så kör jag mest i i mellansverige. Jag vet att många av vägarna när man börjar komma lite norröver är inte så roliga längre, för att inte prata om de så kallade vägarbeten där enterprenörer lämnar mer eller mindre sprängsten för att bilarna ska köra ner gruset innan nyasfaltering sker.

Skulle jag köra mycket där skulle jag nog som andra redan skrivit kört på minsta möjliga storlek som bromskivor tillåter....
#1246307
William85 skrev: mån 23 apr 2018, 18:52 På min förra bil, en Saab 9-5, alternerade jag mellan 16, 17 och 18” på sommarhjulen. Dimensioner 205/55-16, 225/45-17, 225/40-18.

18” kändes högljudda och stötiga men bilen var väldigt avspänd i rondeller och snabb kurvtagning på några varv på Mittsverigebanan.

16” köpte jag när vi fick barn för att slippa skakskador på den nyfödde. Och 16” är mjukast och tystast, iaf med däcktryck kring 2,3-2,4 bar. Dock får ge lite mer rattutslag i rondeller än med 18”, lite som med vinterdäck.

17” som bilen levererades med kände jag var den bästa kompromissen, de var ungefär lika tysta som 16” - kunde köras på ganska lågt tryck för att undvika stomljud men samtidigt med bättre stabilitet och grepp i kurvor än 16”. Prismässigt är ju 225/45-17 en riktig standarddimension och typ samma som 16” i pris.

Med XC70n är det befriande, där lite högre däckprofil bara ger ett snyggare utseende. Där känns 17” också perfekt men då som 235/55-17
För att fortsätta OT kör 17" på vintern och 18 på sommaren på saaben och tycker det är den ultimata kompromissen.
Kört 16" på andra 9-5:or och tycker det är en stor försämring väghållningsmässigt.

På Volvo är det 18" på vintern och 19 på sommaren vilket funkar utmärkt 8-)
#1246318
Jag har kört på 17", 18", 19" och 20" senaste veckan. Jag har två bilar, den ena har 17" vinter och 19" sommar, den andra har 18" vinter och 20" sommardäck. På det stora hela är det inte så stor skillnad...

Vill du ha billiga däck med mer komfort, köp så små fälgar och höga och smala däck som du kan.

Lågprofil köper du främst för att det ser bättre ut. Det ger också en annan styrkänsla och "vägkänsla". En del tycker om det -- men det är en personlig preferens. På bra asfalt, t.ex. vid bankörning, har många vanliga bilar något lägre varvtider när de körs på lämpliga lågprofilsdäck. För de flesta spelar det absolut ingen som helst roll.
#1246405
Är fördelen med hög profil verkligen så stor på en välskött bil med fräsch upphängning? I min erfarenhet känns 20" på en ny Volvo som mina 18" på min 12 år gamla S80, nästan så att min S80 känns stötigare trots att jag gått upp ett snäpp på profilen till 245/45-18 istället för 40.
#1250217
*Suck* nog sista gången jag köper en bil med eftermarknadsdäck, ratten vibrerar i 110km/h, bytte från 19tum till 16tum friktionsdäck och det blev ingen vibration i ratten, använder centrumringar på båda sommar/vinterdäcken.

Är det balansering av sommardäcken jag behöver för att lösa vibrationer i ratten?
#1250235
Det där med stora fälgar är ju bara en utseende sak idag. I dagen hastighetsbegränsade trafik fyller dessa "super" profildäck ingen egentlig funktion. Dessa är ju känsligare för obalans och fälgarna är ju svårare att fästa vikter "på rätt ställe". Det är ju "naturens lag" att ju längre ut från centrum vikten hamnar desto noggrannare måste balanseringen vara.
Skillnaden i pris mellan dyrare "märkesdäck" och "prisvänliga" är ju "man får det man betalar för". Prisskillnaden är inte bara noggrannhet vid tillverkning och "känt märke" utan utsållningen av godkända däck. Dom däck som inte godkänns vid "dyra märket" går vidare till eftermarknaden och ju mer som det sållas bort desto billigare blir dom däcken som går vidare. Sedan att jag tycker att man ska utgå från bromsarnas storlek när man väljer fälg är ju en helt annan sak. Det finns ju bilar som har ordentligt stora bromsar och därför kräver stora fälgar, men det är en annan sak och dessa bilar är ju inget för "vanliga löntagare"
Användarvisningsbild
av SRT
#1250402
Många år sedan nu men köpte då fyra extrema lågprofildäck med bra bredd billigt som blev levererade hem till dörren men som tyvärr skakade ordentligt redan vid 110 km/h. Efter att ha balanserat däcken tre gånger så sa man på den lokala däckfirman att däcken egentligen var skit och aldrig skulle gå att få någon ordning på.Så det var bara bortkastade pengar med coola och billiga budget lågprofildäck som såg bra ut men var värdelösa på vägen.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]