Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
#1245634
Hej!

Har en V50 med 19(225/35)tum som ingick när jag köpte bilen begagnad, tycker dock bilen drar onödigt mycket samt spårar en del, så vad säger ni? är det bättre att ha 17tum igentligen för ekonomin/körkänsla?

min bil är sänkt med.
#1245635
Bäst är ju en smaksak.

Själv föredrar jag att kränga på den minsta fälg bromsarna tillåter. Bra komfort och billiga däck. S80:n hade 19" med 235 eller 245 breda däck när jag köpte den och det föll mig inte i smaken. Bilen blev mycket bättre med 15 " istället. På slitna svenska landsvägar tyckte jag väghållningen blev mycket bättre också, om än med mjukare känsla. Jag upplevde dock inte dålig bränsleekonomi eller att bilen spårade så farligt (utom i väta men det var billiga skitdäck). Det var mest bara stötigt och bullrigt.

Jag tycker inte det är snyggt med en knappt synlig gummikant runt fälgen heller. Men där verkar jag rätt ensam ;-)
#1245646
+1 på föregående.
Jag har orginal 195/65 R15 sommar som vinter för ekonomin och konfortens skull.

Det finns inget "bättre" med lågprofil förutom utseendet för den som gillar det.
Det är ju viktigast för många. Smaksak.

Vissa hävdar bättre väghållning med breda lågprofil, och det stämmer. ........ på i princip dammsugen, tvättad och nystruken Formel1 bana.
(Överdrivet, givetvis)

I verklighetens trafik efter usla, dåliga eller halvdåliga asfaltvägar, vilket 90% av svenska vägnätet består av är det inte alltid kul med breda lågprofil.
Knappt med orginaldim.

Men en smaksak som sagt.
#1245664
Jag kör på 18".
Här i Sverige är det ofta värdelöst mht till vårt kraftigt eftersatta vägnät, gropar och enorma spårbildning.
På kontinenten funkar det tusen gånger bättre med "fetare hjul", framförallt på betalvägarna och Autobahn :-)
#1245668
fjohan82 skrev: fre 20 apr 2018, 20:06 Jag kör på 18".
Här i Sverige är det ofta värdelöst mht till vårt kraftigt eftersatta vägnät, gropar och enorma spårbildning.
På kontinenten funkar det tusen gånger bättre med "fetare hjul", framförallt på betalvägarna och Autobahn :-)
Jag har inte märkt att 16" skulle vara ett problem på autobahn heller. Men så har jag inte försökt köra fortare än 230 heller.
#1245708
Sen kan det ju vara så att de fälgarna man vill ha inte finns i alla storlekar. Som i mitt fall. Blev 20 tum,kunde tagit 18 tum. Men de jag ville ha fanns bara i 20 tum. Ingen Volvo dock,och eftermarknadsfälgar
#1245792
I regel kan man väl säga att "balongdäck", dvs små fälgar med hög profil, ger bäst komfort men även sämst väghållning. Stora fälgar med ett varv eltejp till däck ger sämst komfort men minst svaj.
Sen beror slutresultatet enormt mycket på bil och däck. "Eltejpsdäck" av bra märke kan mycket väl ge lika, eller t om bättre, komfort än dåliga balongdäck, och bra balongdäck kan ge bättre väghållning än dåliga eltejpsdäck.

Lagom är bäst i min mening, en kompromiss mellan komfort och väghållning.
#1245823
Lucif3r skrev: lör 21 apr 2018, 15:09 I regel kan man väl säga att "balongdäck", dvs små fälgar med hög profil, ger bäst komfort men även sämst väghållning. Stora fälgar med ett varv eltejp till däck ger sämst komfort men minst svaj.
Sen beror slutresultatet enormt mycket på bil och däck. "Eltejpsdäck" av bra märke kan mycket väl ge lika, eller t om bättre, komfort än dåliga balongdäck, och bra balongdäck kan ge bättre väghållning än dåliga eltejpsdäck.

Lagom är bäst i min mening, en kompromiss mellan komfort och väghållning.
Väghållning och att det är stumt är inte samma sak. Det kan kännas rätt svajigt utan att väghållningen objektivt blir lidande. Det är psyket som viker ner sig först. Särskilt om det inte är en F1 bana man kör på.

Sen tycker jag att man får förutsätta bra däck i båda fallen om man ska jämföra. Dåliga däck är ju katastrof oavsett storlek.
#1245852
SBergdahl skrev: lör 21 apr 2018, 18:10 Väghållning och att det är stumt är inte samma sak. Det kan kännas rätt svajigt utan att väghållningen objektivt blir lidande. Det är psyket som viker ner sig först. Särskilt om det inte är en F1 bana man kör på.
F1 har ju inte lågprofil, mera KalleAnka profil.

Bild
Bild
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]