Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1245600
Med HVO-diesel i tanken kapas utsläppen i Volvo V90 D5 så pass mycket att den skulle kunna klassas som supermiljöbil. Men det finns två viktiga hakar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1245624
Och haken är?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av llesrof
#1245946
..att Volvo inte certifierat motorn för HVO100..?
av Rådlös
#1246024
Det är viktigt att komma ihåg att partikelutsläppen från HVO-diesel är dom samma som från vanlig fossil diesel. Och det är dom nanostora partiklarna som är farligast. Dom fastnar inte i några filter. Det är dieselmotorns arbetssätt som skapar dessa partiklar.
”Minskar koldioxidutsläppen
Förnybar diesel minskar utsläppen av koldioxid eftersom koldioxid binds i råvarorna. 40–50 procents inblandning av förnybar diesel minskar koldioxidutsläppen med drygt 30 procent jämfört med en helt fossil diesel. Men utsläppen som påverkar gatumiljön: kväveoxid och partiklar, är desamma vid förbränning av förnybar diesel som vid förbränning av fossil diesel.”
Hämtat från: https://www.miljofordon.se/tanka/tanka-hvo/
Användarvisningsbild
av Derank
#1246031
ja, då är ju inte HVO bättre än något annat
Användarvisningsbild
av Derank
#1246033
det är som jag alltid själv tyckt, miljö och bilar går inte ihop oavsett, vilket bränsle du än föredrar har det något negativt med sig, därför har jag tack och lov aldrig ens tänkt ordet miljö, då det gäller mina bilar

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]