Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1245945
Det finns flera frågor man kan ställa sig. Den ena är varför stora arbetsplatser måste förläggas mitt inne i städerna? En annan är vad och för vem är städerna till för? Varför måste företag ha sina kontor så centralt? Varför skall socialförvaltningen och tekniska kontoret ha sin administration i centrum? Lokalisera ut skiten i utkanterna av staden och bygg parkeringsplatser också. Det är ju uppenbart att de som bor i städerna inte vill att vi som bor utanför kommer dit och kör bil.

Min närmsta större stad är Jönköping. Den håller på att förvandlas till något slags bostadsområde med rekreationsområden. Och så skall det också finnas små fräsiga butiker som säljer svindyra "design by [INSERT valfritt namn] och caféer som säljer moderiktigt glutenfritt bröd och nypressade juicer. De butiker som faktiskt sålde något vettigt har fått slå igen eftersom kunderna hellre åkte till köpcentrumen i utkanterna. Att ha en stad på detta viset är säker kul för de som bor där, för mig är det bara besvärligt som måste in till stan eftersom jag arbetar där, på ett arbete som jag klarar lika bra från en kontorskomplex utanför stan. I mitt fall så åker jag halva tiden runt till olika platser och träffar olika människor och andra halvan av tiden sitter jag på kontoret.

Ytterligare en fråga man kan ställa är varför man jobbar så hårt för att mota bort bilismen? Är det på grund av trängsel eller avgaser? Inom en inte allt för avlägsen framtid tror jag att avgasfrågan är löst på ett eller annat vis. Risken är att man bygger bort tillgängligheten. Det skedde med järnvägen. Under första halvan av 1900-talet hade vi fullt med järnvägar som gick kors och tvärs. Sedan lade man ned detta på 80-talet. Nu när det pratas om miljö och utsläpp så hade det vart finfint att ha kvar dessa järnvägar men nu är det för dyrt att bygga ut den.
#1245952
Allt detta går ju egentligen att bryta ned till 2 orsaker:
1. Få fysiska arbetsplatser ofta lokaliserade i större städer.
2. Pga. 1 så ska 'alla' till ungefär samma ställe mer eller mindre samma tid.
Resultatet av dom 2 punkterna ger i min mening orimligt hög befolkning i storstäder, samt resulterar i trängsel på vägarna runt och i städerna.

Den enda hållbara lösningen jag kan tänka mig, som tyvärr är orimlig och aldrig kommer hända, är att alla arbetsplatser sprider ut sig över hela landet, och befolkningen kommer göra det samma. Vi har så mycket plats i landet som mer eller mindre är oanvänt. "ingen" vill bo mitt "ute i ingenstans" med kanske 20+ mil till jobbet. Det är tyvärr en riktigt ond cirkel vi hamnat i, folk bor i städerna för at det är nära till jobbet osv, jobbplatserna finns i städerna för att folk bor där..

Dock börjar det bli mer och mer vanligt att man kan jobba hemmmifrån, så det kanske är något att satsa mer på. Dels minskar den å-så-hemska bilismen, rusningstrafiken blir mindre, våran "kära miljö mår bättre", och öppnar upp möjligheten att bo i mindre orter utan att det påverkar ens jobb lika mycket. Detta fungerar ju dock endast med jobb som inte kräver fysisk interaktion.
#1245953
Det är knappast välgörenhet från arbetsgivarnas sida att lokalisera arbetsplatser i städer. De vill åt så stort utbud av arbetskraft som möjligt. För det betalar de ett pris i form av t ex högre hyror.

Angående varför så är det mycket snack om utsläpp nu men ur ett planeringsperspektiv handlar det mer om yta.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]