- sön 22 apr 2018, 12:30
#1245945
Det finns flera frågor man kan ställa sig. Den ena är varför stora arbetsplatser måste förläggas mitt inne i städerna? En annan är vad och för vem är städerna till för? Varför måste företag ha sina kontor så centralt? Varför skall socialförvaltningen och tekniska kontoret ha sin administration i centrum? Lokalisera ut skiten i utkanterna av staden och bygg parkeringsplatser också. Det är ju uppenbart att de som bor i städerna inte vill att vi som bor utanför kommer dit och kör bil.
Min närmsta större stad är Jönköping. Den håller på att förvandlas till något slags bostadsområde med rekreationsområden. Och så skall det också finnas små fräsiga butiker som säljer svindyra "design by [INSERT valfritt namn] och caféer som säljer moderiktigt glutenfritt bröd och nypressade juicer. De butiker som faktiskt sålde något vettigt har fått slå igen eftersom kunderna hellre åkte till köpcentrumen i utkanterna. Att ha en stad på detta viset är säker kul för de som bor där, för mig är det bara besvärligt som måste in till stan eftersom jag arbetar där, på ett arbete som jag klarar lika bra från en kontorskomplex utanför stan. I mitt fall så åker jag halva tiden runt till olika platser och träffar olika människor och andra halvan av tiden sitter jag på kontoret.
Ytterligare en fråga man kan ställa är varför man jobbar så hårt för att mota bort bilismen? Är det på grund av trängsel eller avgaser? Inom en inte allt för avlägsen framtid tror jag att avgasfrågan är löst på ett eller annat vis. Risken är att man bygger bort tillgängligheten. Det skedde med järnvägen. Under första halvan av 1900-talet hade vi fullt med järnvägar som gick kors och tvärs. Sedan lade man ned detta på 80-talet. Nu när det pratas om miljö och utsläpp så hade det vart finfint att ha kvar dessa järnvägar men nu är det för dyrt att bygga ut den.
Min närmsta större stad är Jönköping. Den håller på att förvandlas till något slags bostadsområde med rekreationsområden. Och så skall det också finnas små fräsiga butiker som säljer svindyra "design by [INSERT valfritt namn] och caféer som säljer moderiktigt glutenfritt bröd och nypressade juicer. De butiker som faktiskt sålde något vettigt har fått slå igen eftersom kunderna hellre åkte till köpcentrumen i utkanterna. Att ha en stad på detta viset är säker kul för de som bor där, för mig är det bara besvärligt som måste in till stan eftersom jag arbetar där, på ett arbete som jag klarar lika bra från en kontorskomplex utanför stan. I mitt fall så åker jag halva tiden runt till olika platser och träffar olika människor och andra halvan av tiden sitter jag på kontoret.
Ytterligare en fråga man kan ställa är varför man jobbar så hårt för att mota bort bilismen? Är det på grund av trängsel eller avgaser? Inom en inte allt för avlägsen framtid tror jag att avgasfrågan är löst på ett eller annat vis. Risken är att man bygger bort tillgängligheten. Det skedde med järnvägen. Under första halvan av 1900-talet hade vi fullt med järnvägar som gick kors och tvärs. Sedan lade man ned detta på 80-talet. Nu när det pratas om miljö och utsläpp så hade det vart finfint att ha kvar dessa järnvägar men nu är det för dyrt att bygga ut den.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"