Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1244298
Någon som har ett bra svar på varför det finns beläggning eller vad det är för beläggning som finns på vattenpumpen på bilderna?
Har själv aldrig sett detta tidigare, har mina misstankar men vill gärna veta säkert!
201804142.jpg
201804142.jpg (120.34 KiB) Visad 463 gånger
201804141.jpg
201804141.jpg (107.95 KiB) Visad 463 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244299
Oj. Häftig färg men kanske inget man vill ha just där..

Impellern är väl stål och huset aluminium. Vilka andra ståldelar sitter i kylsystemet och vilka av dem. Är viktiga saker..? :-P
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1244304
Jo det är ju lite blandad kompott vad det gäller material, men jag har aldrig tidigare sett att det blir en beläggning på detta sätt och då har jag ändå bytt rätt många pumpar under åren.
Pumpen har suttit i en S40N T5 -04 och det är första (och sista) gången som jag byter på en sådan, vet inte om det brukar se så ut så på dessa så att det handlar om övriga material i systemet eller om det handlar om att de kanske blandat olika glykoler!?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1244617
Om det vore gucka av blandad glykol så borde det kleggat fast överallt och inte just bara på impellern.

Känns mer som ett dåligt materialval som har påverkats av galvanisk korrosion.
av Rådlös
#1244624
Om man blandar etylenglykol och propylenglykol så blir det en brun sörja av det. Kan misstas för att vara rost, men det är det inte. Det kan också bildas slamklumpar som riskerar att täppa till kylsystemet. Man kan inte mäta lägsta antifryspunkt heller i blandad glykol. Men trots allt fungerar den som frysskydd ändå. All glykol avsedd för motorfordon innehåller ett korrosionsskydd, en form av silikat tror jag det är?
Färgen på beläggningen ger ju tankar om sådana beläggningar som blir på VVS-porslin om man har surt vatten och kopparrör. Men pumpaxeln och pumphuset är helt opåverkade ser det ut som. Många gånger är just sådana här gjutna bildelar en legering av aluminium och zink. (Tänk gamla förgasare och liknande) Båda dom metallerna har vita oxider. Därför är det konstigt att det är blå-grönt.
Känner du någon kemist? Skollärare eller någon i den sfären? Skrapa av lite beläggning och låt någon kunnig analysera vad det är. Det finns annars forum på internet som kallar sig Läxhjälp och liknande. Det figurerar bl.a kemikunniga där. Försök visa bilden på ett sådant forum. Någon kanske har svaret där.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]