Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1244141
Enligt teknikens värld så har Volvo nu tryckt på pausknappen vad gäller lanseringar av nya modeller, i stället ska de fokusera på att elektrifiera befintliga modeller.
Man snackar fortfarande om XC40 som den första kommande elbilen (med endast elmotor i drivlinan) men har ännu inte avslöjat om vilken modell på den större SPA-plattformen som blir den första med enbart el. Tidigare sagt att det ska komma en på vardera plattform under 2019.


http://teknikensvarld.se/inga-nya-model ... ng-619321/

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... xt-new-car
#1244187
Står i artikeln att t.ex S60 och V40 bygger så pass mycket på nya V60 och XC40 att man inte räknar det som helt nya modeller.. Och dom är väl kanske därför så gott som klara också.

Blir spännande år som kommer för Volvo. Dom verkar ju ha tagit rätt beslut senaste åren om man kollar på deras försäljningssiffror och vinster.
#1244189
Jag är lite rädd för att Volvo befinner sig lite fel i fas på elbilar just nu, de har ju pratat några år om att snart ska det komma, men det händer inte så mycket mer. Med tanke på att det var ganska många år sedan de byggde C30 Electric för lite bredare test/försöksverksamhet, så borde någon variant av elbil redan varit produktionsklar och lanserad nu.
#1244192
Förhoppningsvis snabbar dom på det nu. Det är ju 2019 dom gick ut och lovade att första två skulle komma, det tror jag dom kommer hålla.

Just nu är det kraftig brist på elbilar. Väntetiderna på de flesta populära är ofta 6-12 månader. Opel, Hyundai, Nissan och Tesla har långa köer och det verkar som att efterfrågan idag är högre än vad man kan erbjuda.
Hade Volvo varit lite snabbare hade dom nog redan nu kunnat ta en rejäl bit av den marknaden... Speciellt i Norge just nu.
#1244208
Detta är ju inte så konstigt. Man har ju ganska många modeller med diesel, bensin, bio-gas och laddhybrider. Nu fokuserar man på att "hänga med" på El-sidan också. Jag tror att de är längre fram än vad som framgått, ganska snart. Sedan får man se vad som kommer ut av diskussionerna om miljözonerna, för att se vad huvuddelen av motoralternativen kommer hamna.
#1244220
Jag är i allafall lite fundersam, många av de premiummärkena som Volvo vill jämföra sig med säljer redan elbilar idag, eller tar order på elbilar. Men att Volvo avvaktar med det ”nya” för att sedan komma med något bättre än andra stämmer inte riktigt, tittar man på säkerhet så är det Volvo som oftast är först med ny teknik och samtidigt är världsledande inom säkerhet. Eller är det så enkelt att man som biltillverkare ska prata elbil idag och gärna ha det i sortimentet, bara för att hänga med i trenden.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]