Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1244176
Håller helt med dig Sbergdahl om att pendlingsköra är värdelöst, både för att det kostar pengar men även för att det är den tråkigaste formen av bilkörning hur man än bär sig åt. Numera har jag också lyxen att kunna promenera eller cykla och det gör ju bara att man njuuuter så mycket mer de få gångerna man faktiskt behöver ta bilen till jobb/skola.

Vad gäller tjänsteresor håller jag faktiskt inte med. Sen är jag lika pervers inför att flyga som jag är inför bilar och bilkörning, det är också lite spännande, men jag kanske bara inte flyger nog ofta. Tjänstebil har jag inte mer än undantagsvis kört men det uppskattar jag också, dels som kontrast till sin egen bil. Det är oftast basutrustade billigare bilar, men oftast splitternya sådana, som jag beblandat mig med. Även kul att få sticka in huvudet i andra märken och modeller och se hur det ser ut där, samt nöjet det ger att få sätta sig i sin egen bil efteråt. Volvos före 90-serien är ju ganska omärkvärdiga enligt mig, men efter dessa basbilar känns det mer som att sätta sig i en S-klass.
StefanN skrev: fre 13 apr 2018, 22:17 Tar bilen nån gång i veckan till jobbet som är tre km bort annars går jag. Affären ligger 500m bort och ungarna tar sig själva till aktiviteterna, finns inte så mycket att åka till då.
Quitter talk och rookie numbers. Känner du aldrig något sug att bara köra en sväng? Eller är det ett större nöje för mig som bor i lägre trafikerade trakter med fler småvägar? Tycker det är minst lika avslappnande att köpa kaffe på någon mack och lyssna på ett album som att sitta hemma i soffan vid stereon, bara kvaliteten på kaffet som skiljer.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244183
@Schmoyoho, Jo visst kan det vara trevligt med lite variation men Sunlfeets V40 D3 som är bilpoolen vid jobbet blir ingen lycklig av ;-)

Jobbets egna C30 Electric är iofs lite rolig men går bara att göra korta ärenden med.

Sen gör jag ju en femma eller så vinst netto per körd mil med min egen bil på milersättningen också. Det blir inga pengar på den volymen jag kör men gör det ju inte mindre attraktivt att köra min egen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1244184
Okey förstår. Men jag älskar att köra bil. Nu kör jag Jaggan så ofta jag kan. Visst man kunde kanske cykla eller ta bussen. Men va f-n små pengar i långa loppet. Känns som det är bättre att bilen gårmhela tiden,istället för lite då och då
av llesrof
#1244493
Jag har tre mil till arbetet så de flesta milen jag avverkar är till och från arbetet. Det är riktigt skönt att ha en halvtimme i bilen på morgonen och eftermiddagen. Min syn på bilkörning beskrivs i den här tråden.
viewtopic.php?f=36&t=123029
av Schmoyoho
#1244534
Vad har du för knep för att njuta av pendlingskörning? Jag uppskattar ju att få köra min bil, ha min musik och allt sånt, men det är något monotont och oinspirerande med pendlingskörning hur jag än burit mig åt och vilka omvägar jag än tagit. Finns ju inte hur många avstickare som helst man kan göra på en och samma sträcka heller.

Kör ofta en 30 mil lång sträcka och har samma problem där, det var kul i början men nu är det mest bara trist, vilket är synd. Har provat att köra fort, köra långsamt, i mörker eller skymning men det blir tråkigt efter ett tag om man inte kände sig lite inspirerad att köra när man satte sig. Har börjat distansera mig med poddar som jag kan sjunka djupt in i istället, det är ju trevligt det också iofs.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244537
Vanekörning är inte liks roligt helt enkelt. Därför jag är glad att slippa bilpendla. Har provat både det med typ en halvtimme till jobbet och att köra bil i arbetet hela dagarna. Veckopendlade 50 mil enkel resa ett tag också. Det var trevligt ett tag men rätt skönt att sluta. Nu kör jag till jobbet när jag behöver ha bilen. Blir en handfull gånger men inte fler än att jag inte tröttnar.
av llesrof
#1244571
Schmoyoho skrev: sön 15 apr 2018, 17:19 Vad har du för knep för att njuta av pendlingskörning? Jag uppskattar ju att få köra min bil, ha min musik och allt sånt, men det är något monotont och oinspirerande med pendlingskörning hur jag än burit mig åt och vilka omvägar jag än tagit. Finns ju inte hur många avstickare som helst man kan göra på en och samma sträcka heller.
Det kan till stor de handla om ens personlighet. En trivsam bil är ju viktigt men man måste ju gilla att vara ute i trafiken och att kunna njuta av små saker.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1244647
Älskar att köra bil och att vara ute i trafiken. Tycker det är roligt med samspelet samt alla nötter som inte riktigt är med på banan. Bild Har tre km till skolan, veckopendlar 12 mil (tor). Har lyckats skrapa ihop 1 760 mil med min egen bil sedan jag tog körkortet den 13e september förra året. Majoriteten av resandet är alltså bara för resandets skull :D
Screenshot_20180416-072906_Drivvo.jpg
Screenshot_20180416-072906_Drivvo.jpg (27.38 KiB) Visad 792 gånger
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

av S80_140HK
#1244711
Har snittat ungefär 3000mil/år med min privata bil sen jag tog körkort för 11år sedan. Dom milen består av lite allt möjligt, pendling, nöjesåkning och eftersom jag bott på landet så har bilen varit ett måste för att ens ta sig till affären 2mil bort.

Nu har jag flyttat lite mer centralt och har busshållplatsen precis utanför porten, så pendlingen är relativt minimerad förutom lata dagar eller om jag har något ärende i stan efter jobbet. Nu den senaste tiden så har det dock varit extremt mycket bilkörning av olika anledningar (inte bara nöje) och har alltså kört drygt 750mil på mindre än två månader. Åker just nu en S70 TDI, så den går ju billigt i alla fall.
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]