Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1244770
Inställningen till varför man kör bil har ju ändrats genom årens gång. Numer så är det ju för att ta sig till olika ställen. Jag är åker till jobbet fast det är nära och så till dem ärenden som lär utföras. Nöjes/okynnesåkningen har i princip dött ut. För ett par år sedan hade jag en BMW 335 och den vart det en del nöjesåkning med, men den inbjud till det. Inte riktigt samma känsla i en V70. Och längre tillbaka så var ju nöjesåkningen ett sätt att umgås med andra, men det har ju också försvunnit.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1245339
Jag kör ca 2000 mil om året. Gotland är inte stort, men det blir ofta från östra ön ”Solkusten” till Visby, nästan 4 mil för att handla mat, hundmat, Jula, Biltema mm. Så 10-15 mil på en dag är inget svårt. Sen blir det 6-8 ggr till fastlandet, då rullar milen. I stereon rullar ljudböcker. Har svårt för radion. GW Persson, Michael Connelly, Jan Guillou, Jens Lapidius Kepler mf. Bilen rullar nästan varje dag. Slog om till 35k idag, men funkar fint (ta i trä) Jo. Köra bil är bland det bästa jag vet. Ligga o mata mil, hur härligt som helst.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1245366
Volvon har rullat drygt 4.000mil på 30mån så drygt 1.500mil per år, till vardags kör mest frun den hon har 5-7km till jobbet så mkt hämtning/lämning mm
Men självklart någon långkörning då och då.
Saaben kör jag mest till och från tågstationen för att ta mig till jobbet den har rullat knappt 500 mil sedan augusti förra året... så ca. 750 mil/år mestadels kortkörningar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245383
Gjorde ett snabbt överslag, kör c:a 300 mil till och från jobbet (c:a 7 km enkel resa) sedan står den bilen alla helgdagar. Så resten är "rent nöje....". Vägmätaren stannade på c:a 41500 mil för 4 -5 år sedan men jag uppskattar c:a lika många mil till. Sommarhalvåret blir det ju lite mer, men nu går jag i pension sista maj så nu vet jag inte hur mycket (lite) det blir kört.
Köpt på ebay det lilla kugghjulet till vägmätaren (som brukar vara felet) och ska byta det framöver..... Men bilen är fruktansvärt rolig att köra, 740 med 16V motorn på 159 hk och bromsar, framvagn och drivlina i utmärkt skick
Frugan kör c:a 12 - 1500 mil. Hon har några km längre till jobbet (drygt 1 mil), men cyklar på sommaren (började cykla för 14 dagar sedan).
Användarvisningsbild
av joel80
#1245472
lennarte skrev:Gjorde ett snabbt överslag, kör c:a 300 mil till och från jobbet (c:a 7 km enkel resa) sedan står den bilen alla helgdagar. Så resten är "rent nöje....". Vägmätaren stannade på c:a 41500 mil för 4 -5 år sedan men jag uppskattar c:a lika många mil till. Sommarhalvåret blir det ju lite mer, men nu går jag i pension sista maj så nu vet jag inte hur mycket (lite) det blir kört.
Köpt på ebay det lilla kugghjulet till vägmätaren (som brukar vara felet) och ska byta det framöver..... Men bilen är fruktansvärt rolig att köra, 740 med 16V motorn på 159 hk och bromsar, framvagn och drivlina i utmärkt skick
Frugan kör c:a 12 - 1500 mil. Hon har några km längre till jobbet (drygt 1 mil), men cyklar på sommaren (började cykla för 14 dagar sedan).
Menar du att du nöjeskör 8-9000 mil per år??! Hur hinner du med det!? :) Skapliga sopparäkningar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245535
joel80 skrev:Menar du att du nöjeskör 8-9000 mil per år??! Hur hinner du med det!? :) Skapliga sopparäkningar!
Jag menade 300 mil till i nöjesresor..... :-) :sick:
Användarvisningsbild
av joel80
#1245618
Ok.. Hur får du in 41 000 mil på 4-5 år om du har kort väg till jobbet och inte nöjeskör så mkt? Eh.. kanske menade du 41000km? Då blir det kanske rimligare. :D
av William85
#1246437
Jag tror han menar att han kör lika mycket nöje som till jobbet, dvs 300mil. Inte 41 000mil på 4 år ;)

Själv kör jag många onödiga mil i nöjeskörningar också, säkert lika många som till jobbet. Krasst så skulle vi inte behöva en XC70 heller, den får nog gå delvis på bilintresse-kontot som livsnjutning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246472
Jag menar att mätaren stannade på 41500 mil för 4 - 5 år sedan och har sedan dess uppskattat att jag kör c:a lika mycket nöje som till arbetet. Så totalt har bilen rullat c:a 45 - 46000 mil. Då jämför jag också med hur många mil jag körde om åren innan vägmätaren stannade (c:a 6 - 700 mil). Så det blir inte så förskräckligt många mil. Fick en elcykel i 60-års present och cyklade till jobbet på somrarna något år innan kroppen sade ifrån att detta inte är bra......
Resorna till och från jobbet tar slut sista maj, då börjar jag min sista semester (4 juni till 31 juli) Plockar ut all innestående semester + den nya och börjar "pensionärslivet" på allvar 1 augusti. Nästan exakt 51 år efter jag som 14 åring klev in på en bilverkstad för att "prya" 2 dagar i veckan sista året i skolan (8-årig Folkskola), och blev kvar där i c:a 10 år
av volvoc70cab
#1248723
Har två bilar, en XC60 samt en C70 cab. XC 60 går två gånger om året ner till Italien. C70 :an rullar cirka 200 mil om året fina sommardagar , annars avställd i garaget, XC 60:an körs ungefär 500 mil årligen. Alla mindre resor körs med cykel. Nu finns de där och så ska det förbli ! Allt bilåkande går på nöjeskontot. Om det är klokt eller ej struntar jag i. När hustrun ska plocka svamp tar hon sin Skoda då hon tycker XC 60:an är för stor. Förnuftet säger sälj XC 60:an och hyr bil till Italien vid resorna ner dit. Förnuftet måste inte alltid styra ens beteende.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]