Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1244052
Med anledning av ett sidospår i StefanNs garagetråd så startar jag en ny tråd.
StefanN skrev: lör 07 apr 2018, 19:32Råkade kolla körsträckan sen senaste servicen och jag har inte kommit upp i 250 mil på ett år, borde ta en bilsemester eller nåt så man får användning av bilen....
Brainy skrev: tor 12 apr 2018, 18:22Jösses. Och jag tycker jag kör lite som inte kommer upp i 1000 mil

Hur kör ni era bilar? Är det bara till att frakta arslet, A till B? Eller brukar ni som jag kunna hoppa in i bilen och åka ut och bara utforska omgivningen? Har ni någon speciell bil till att finåka? Jag har legat stadigt på 1800 mil/år i min bruksbil och jag tippar att jag skulle kunna skala av 4-500 mil utan att jag skulle känna mig begränsad i användningen.

Finns alltid anledningar att åka en sväng med bilen för mig. Fint väder (eller dåligt? Utmana snökaos med AWDn eller bara köra i spöregn), vrida upp värmen en kall vinterdag och leka 240-värme, eller något bra album, podd eller annat man prompt måste lyssna klart på, eller bara planlöst åka omkring och utforska nya vägar, någon ny stad. Oftast känns min bil som en bruksbil men ibland kan jag sätta mig och förvånas lite, känna "jaha, var det så här den kändes"? och sen ta långa omvägar bara för att det kändes bra att köra den dagen. Min favorit är att köra när det är midnattssol och vägarna är tomma, känns som att utforska en spökstad.

Jag ska medge att intresset svalnat lite nu när jag varit i trafiken ganska länge, men än så länge är känslan bestående. Eller är det så att jag har något perverst förhållande till bilar och bilkörning? Jag tycker också om att byta bil, inte ägande men bruksmässigt. Jag vet hur det känns att köra 240 på vintern eller Amazon på sommaren men det är också alltid precis lika magiskt att ta säsongens första tur, eller bara köra en sväng oavsett bil och känna att omständigheterna var rätt, rätt musik i rätt väder och rätt "mode".
Användarvisningsbild
av Derank
#1244056
åker runt 1800-2000mil per år och det är mycket okynnesåkning då jag har endast 3km till jobbet så jag kör mycket på fritiden, jag tar tom egen bil då jag ska åka i tjänsten på kurs el liknade fast jag har rätt till flyg/tåg/hyrbil. Jag trivs bäst i min egen bil och jag har köpt den för att den ska användas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1244059
Jag har cykelavstånd till jobbet och tycker det är vansinnigt lyxigt att inte vara bilberoende i vardagen. Jag gillar att köra bil, inte sitta i kö. Sen är det skönt att få frisk luft och rörelse på väg till jobbet så huvudet hinner vakna ordentligt.

Bilen används alltså mest på fritiden till längre resor. Kör ca 2000 mil per år och av dem ca 1500 mil fritidsresor på +10 mil. Resten fördelas nog ca 50/50 att göra ärenden som jag hade kunnat göra ändå men är enklare när jag ändå har bil och tjänsteresor där det är bekvämt att åka direkt hemifrån istället för att ta poolbil vid jobbet. 1000 av årets mil senaste åren har avverkats på 3 månader över sommarn.

Lite okynneskörning blir det också men oftast i form av omvägar eller roligare vägar dit jag ändå ska snarare än planlös körning. Dock njuter jag fortfarande i princip varje gång jag sätter mig bakom ratten och vrider om nyckeln.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1244065
För mig blir det ca 4000 mil/år.
Ibland blir det tjänsteresor, även om det finns bilar att tillgå för detta ändamål, men det allra mesta är rena privatresor inkl de ca 1,5 milen till kontoret.
Mycket semestrar utomlands, resor till släkt, landet, för att inte tala om "all onödig körning" bara för nöjes skull.
Varför handla i närmaste affär när man kan åka till en 15 mil bort? :)
Bilen ska användas, inte samla damm :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244127
Lägger rätt exakt 3000 per år i v60in, nåt år mer, nåt år mindre. Sen rullar jag tjejens v70 på helgerna (orkar inte flytta barnstolen) och där blir det sisådär 1000-1500 mil årligen.

Förr var det ungefär det dubbla där de extra milen kom av flängande efter bilar och delar.

Får i övrigt stämma in lite i Deranks filosofi tror jag. Föredrar min egna bil framför gratis smutsbuss/tåg etc. Flyg tar man om det är 500 mil eller längre (och måste)
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1244137
Jag är som TS, bilnörd som tycker det är roligt att köra. Kör minst 3000 mil i jobbet årligen och om jag inte tyckte det var kul att köra bil hade jobbresorna varit ett skäl att pensionera mig!
Eftersom jag kör firmabil är det ett nöje att ta något av de privata fordonen enbart för att göra en mer eller mindre onödig sväng enbart för att slippa tjänstebilen!
Att dra en repa med 740:n på vintern för att komplettera mjölken i kylen, åka gammelbil tillsammans med hustrun för en matbit en sommarkväll eller gasa som attan med C70:n bara för njutning är min form av livskvalitet.
Flyga utomlands kan jag göra i mitt nästa liv! :-)
(smileyisarna är verkligen... annorlunda)

Mike
Användarvisningsbild
av Perra83
#1244140
Kör inte alls lika mycket som förr. Sambon tar bilen till jobbet 6mil/dag. Jag har sedan vi köpte huset för snart sex år sedan cyklat till jobbet. Efter att ja köpte elcykel blev bilen bara ståendes så vi bestämde oss för att sälja min V70R (hade även en V60) och hennes C30 R-Design. Sen beställde vi en ny V60 precis som vi ville ha den och bytte in min gamla V60. De två senaste åren har det blivit ca 2000mil/år. Borde ha lagt till 20-30 el 40 tusen och köpt en T6 istället. Eller 100000 mer och fått en Polestar. D5 går bra men motorljudet är inte fränt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244160
Kör 3000 + mil /år mest till från jobbet men även det där "onödiga" som kunde väntat till man är ute nästa gång och lite körande runt i landet på semestern.
Har fått höra av kollegor att "bilen får ju gå mycke" jaa den kanske är byggd för att användas.
Samåkning existerar inte för mig då jag inte pallar anpassa mig efter 2-3 andra som ska slita på min bil med skitiga arbetskläder,nä jag sitter inte med dem kläderna i bilen.
Användarvisningsbild
av snepo
#1244166
Så mycket jag bara kan. Kör så hårt jag bara kan också. Bilar ska köras ,dom är inte byggda för att stå still.Då menar jag inte att jag kör som en biltjuv i trafiken. Men när det finns tillfällen,så växlar jag ner och drar ur. Typ efter midnatt på E20 från Södertälje till Eskilstuna.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1244175
Tar bilen nån gång i veckan till jobbet som är tre km bort annars går jag. Affären ligger 500m bort och ungarna tar sig själva till aktiviteterna, finns inte så mycket att åka till då.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]