Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#1243777
Jag behöver ny stötdämpare bak till min V 70 170 hk 2007. På de sidorna där de säljer bildelar har de foton på delarna. På fotona på Monroe stötdämpare bak är alltid röret bart, medan det på andra stötdämpare finns en hylsa över röret. Är det bara på fotona eller har de ingen hylsa? Jag bifogar en länk som visar hur jag menar.

https://www.bildelaronline24.se/monroe/7257047
#1243970
Det korta svaret är att stödämparen är just stötdämparen och "hylsan" eller damskydd som det kallas (brukar också innehålla genomslagsskydd) med eget artikelnummer.

Det är alltså olika delar.
av Arnold
#1243991
Variosboy skrev: fre 13 apr 2018, 08:50 Det korta svaret är att stödämparen är just stötdämparen och "hylsan" eller damskydd som det kallas (brukar också innehålla genomslagsskydd) med eget artikelnummer.

Det är alltså olika delar.
Menar du att det är en del man får köpa separat?
#1244006
SBergdahl skrev: fre 13 apr 2018, 09:13 Ingen annan verkar dock sälja som olika delar.
Mekonomen säljer enligt sin hemsida båda varianterna (med/utan damskyddet) för att nämna ett företag som gör det..
#1244010
Det var bara ett exempel..
Så du kan vara lugn, du får i fortsättningen, precis som alla andra, välja att handla dina bildelar där du behagar. ;-)
#1244078
Vad som är att betrakta som komplett är ju en bedömningsfråga. I vissa fall när man byter dämpare så är damskyddet helt och fint på den gamla dämparen och då flyttar man bara över den till nya dämparen och ibland är det tvärtom, att den också behöver bytas.

Inverkan det kan ha är således priset.
#1244104
Variosboy skrev: fre 13 apr 2018, 17:02 Vad som är att betrakta som komplett är ju en bedömningsfråga. I vissa fall när man byter dämpare så är damskyddet helt och fint på den gamla dämparen och då flyttar man bara över den till nya dämparen och ibland är det tvärtom, att den också behöver bytas.

Inverkan det kan ha är således priset.
Beror ju helt på om den gamla är tillverkad i ett stycke så att dammskyddet är löst.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]