Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1242530
snepo skrev:Absolut mest rättvist. Lägg skatten på bränslet. Ta bort fordonskatten.
+1 på den. En stillastående bil släpper inte ut några avgaser och en törstig bil som körs lite släpper ut mindre än en "miljöbil" som körs mycket.
#1242536
snepo skrev:Absolut mest rättvist. Lägg skatten på bränslet. Ta bort fordonskatten.
Det är mer komplicerat än så :wink: man verkar få lägga till positionering också om det ska bli rättvist.
På landsbygden täcker privatbilismen sina kostnader med råge genom energi- och koldioxidskatt. Bensinbilsägare betalar 177 procent av sina kostnader och dieselbilsägare betalar 121 procent.

I tätorter räcker inte skatterna till för att täcka skadorna. Bensinbilsägare betalar 81 procent av sina kostnader och dieselbilsägare 51 procent. Orsaken är att skatterna är lika höga, men hälsoproblem på grund av trafik är större i städerna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6921610
#1242542
Leopold skrev:
frasse4 skrev:Ja men långkörning är inte samma sak som blandad förbrukning. Jag kom också ner i 0,73 vid pump flera gånger med full bil och A/C.
Fullt medveten om detta. Det jag säger i första inlägget är att jag i princip *aldrig* kommer upp i den bränsleförbrukning vid blandad körning som anges.
Går du efter färddatorn eller räknar du fram förbrukningen? Färddatorn brukar nämligen vara i maskopi med bilbranschen.
#1242545
llesrof skrev:
Leopold skrev:
frasse4 skrev:Ja men långkörning är inte samma sak som blandad förbrukning. Jag kom också ner i 0,73 vid pump flera gånger med full bil och A/C.
Fullt medveten om detta. Det jag säger i första inlägget är att jag i princip *aldrig* kommer upp i den bränsleförbrukning vid blandad körning som anges.
Går du efter färddatorn eller räknar du fram förbrukningen? Färddatorn brukar nämligen vara i maskopi med bilbranschen.
Det är verklig förbrukning mätt via pump och över flera tankningar. Håller med om att det oftast brukar vara litet si och så med hur färddatorn visar men i detta fall råkar det slå bara någon procent har det visat sig.
#1242862
Här hemma skyller alla på politiker och struntar i att blibranshen gett politiker felaktiga data att grunda sina beslut på. Så vi låter biltillverkarna vara och riktar in oss på lite klassiskt politiker-hat.. Gärna dåligt underbyggt och med felaktig uppfattning om vilket parti som infört vad.
#1242877
Det där väl lite förenklat :wink: Politikerna har ju satt reglerna och det finns ju alltid några som vill ligga på gränserna vad det än gäller, så kraven och testmetoderna kanske borde varit mer förankrade till verkliga förhållanden. Testmetoderna på lastbilar är ju mer verklighetsförankrade så där finns ju inte alls den avvikelsen mellan certifiering och verklighet. Att man däremot inte har varit tuffare mot fuskarna som bryter mot reglerna tycker jag är tråkigt.
Men jag tycker att vi medborgare har rätt att ställa höga krav på våra politiker, delvis för att de representerar vår vilja allt efter vad vi har röstat på men även för att det bara är politikerna som får stifta lagar och regler i Sverige och då bör de också förstå hur det kan påverka oss.
Men man ska alltid använda sin rösträtt och vara glad över den, det är många länder som inte har de möjligheterna, varken till att få rösta eller ha egna åsikter.
#1242900
Återköpen blev dyrt för WV/Audi, alla bilar från 2009-2016 års modeller med TDI fick köpas tillbaka från ägare som ville det. Värdet sattes dessutom från vad bilen värderades till i september 2015 då skandalen uppdagades, plus att alla ägare fick ytterligare 5.100 dollar i "kompensation" för att de blivit lurade.
350.000 WV och Audi står på olika kyrkogårdar runtom i USA och Kanada, de får ej säljas vidare till andra länder utan att styrboxar och katalysatorer mm bytts ut, så sannolikheten att flertalet av dessa blir pressade till skrot är stor.
I ett större miljöperspektiv är detta naturligtvis helt uppåt väggarna, men de tidigare ägarna till dessa fordon kan ju glädja sig åt att kunna köra ny bil, vilket brukar vara kul i två veckor innan det också blir vardag.

Mike

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]