Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1241888
Skall köpa en barnstol i present några stycken. Barnet är strax 3 år och normalstort.
Enligt Volvo Bilia skall barnet sitta bakåtvänt. Men enligt de flesta andra länder som jag har sett på nätet inkl Tyskland är det framåtvänt eller vilket som, som gäller. De som skall ha stolen har ingen aning eftersom de inte har haft bil förut, har frågat. Eftersom jag brukar anses som den som kan mest om bilar i släkten har jag fått detta på min lott.
Efter lite sökande på Internet verkar det som Volvo hävdar bakåtvänt i ur och skur som säljargument, enligt vissa.
Tänker man enligt min logik skall ett ännu tmindre barn sitta bakåtvänt lite bakåtlutat. Men 3 år verkar framåtvänt vettigaste.
Dock kör man mest på smala landsvägar är det vettigare med bakåtvänt vid krock. Troligtvis krockar man lättast framifrån då.
Kör man mest i stan eller på vägar med räcken emellan är det större risk för påkörningar bakifrån och då är framåtvänt säkrast.

Tackar för tips. De som gillar Tråkiga kommentarer som har fått på forumet förr behöver inte svara.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241911
Man brukar väl här i Sverige säga att barnet ska sitta bakvänt så länge det går. Hellre ett par brutna ben än en bruten nacke osv.
Vår son har alltid varit strax över snittet i längd och även om han satt med böjda ben ett bra tag så kändes det säkrare av ovan nämnda anledning.

Om jag minns rätt så vände vi på honom när han var strax över 4. Då gick det inte rent fysiskt att ha honom bakåtvänd längre i den bilen/stolen.
När vi var i Spanien med honom när han var drygt 2 så bad vi om en barnstol till hyrbilen för just en tvååring och fick mycket riktigt en framåtvänd. Det var i princip det enda de hade. Annars var det babyskydd som gällde.

Hade jag varit du så hade jag letat efter en stol som fungerar både framåtvänd och bakåtvänd. Finns många som visar bra resultat i tester, så kolla runt lite. Det ger dessutom mottagaren en mer "långvarig glädje" av presenten, för inte är det billigt med stolar till de små liven.
av Lövet
#1241914
Det är inte längd som avgör utan ålder. Innan 4 är det olämpligt att vända barnet. Det har att göra med hur skelettet utvecklas i barnet. Till slut när knäna nuddar hakan har man väl egentligen inget val längre men då brukar barnet vara runt 4 ändå. Att barnet "vill" sitta framåt eller att det är lättare att få plats med framåtvänd stol i bilen är inga bra argument.

Tyskland är verkligen inget föredöme på många fronter så jag skulle inte ta några barntips därifrån.
av FreddanNo1
#1241915
grillchips skrev:Man brukar väl här i Sverige säga att barnet ska sitta bakvänt så länge det går. Hellre ett par brutna ben än en bruten nacke osv.
Vår son har alltid varit strax över snittet i längd och även om han satt med böjda ben ett bra tag så kändes det säkrare av ovan nämnda anledning.

Om jag minns rätt så vände vi på honom när han var strax över 4. Då gick det inte rent fysiskt att ha honom bakåtvänd längre i den bilen/stolen.
När vi var i Spanien med honom när han var drygt 2 så bad vi om en barnstol till hyrbilen för just en tvååring och fick mycket riktigt en framåtvänd. Det var i princip det enda de hade. Annars var det babyskydd som gällde.

Hade jag varit du så hade jag letat efter en stol som fungerar både framåtvänd och bakåtvänd. Finns många som visar bra resultat i tester, så kolla runt lite. Det ger dessutom mottagaren en mer "långvarig glädje" av presenten, för inte är det billigt med stolar till de små liven.
Ok. Men kopplar inte varför man skall sitta bakåt i Sverige (Volvo) så länge som möjligt. Vid krock bakifrån vilket är vanligt borde det vara säkrare att sitt framåtvänd. Ett framåtvänt barn kan man också mer koll på. Blir nog en framåtvänd stol.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1241928
Noll problem att ha koll på ett bakåtvänt barn ska du veta. Det finns utmärkta hjälpmedel för det i form av speglar som du sätter på mittenplatsen till exempel, eller så har du barnet bakåtvänt i fram.
Att krocka bakifrån skulle vara vanligt säger jag inte emot, men krafterna vid en frontalkrock är nog avsevärt kraftigare i de flesta fall. Nu förstår jag också att det inte behövs mycket kraft för att orsaka skador men det låter som att du redan hade bestämt dig i valet av stol och snarare ville bli motbevisad...?

Här kan du läsa på exempelvis Trafikverket (och då inte Volvo, så noll säljargument här):
https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... lbarnstol/
Användarvisningsbild
av frasse4
#1241930
Jag skulle nog kolla på en stol som kan vändas. En del barn måste man vända tidigare ex om de blir väldigt åksjuka. Vår son fick kramp i benen när han satt bakvänd så vi fick vända honom runt 3 vill jag minnas.

Vi kunde inte ha sonen bakvänd i fram då la han ur växeln till N typ när jag skulle på motorvägen :)
av para
#1241934
Bryr du dig om barnet så gör du det som rekommenderas. Bakvänd till runt 4år.
Lata och bekväma föräldrar brukar hitta på massa skäl till att vända tidigare. Barnet vill inte... får inte plats... åksjuk... jobbigt...
Alla våra 3 ungar har vi tvingat sitta bakvända. Själv låg jag obältad i hatthyllan på 140n.
På semestern i Thailand tar vi seden dit vi kommer....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1241935
Konstigt att du kallar mig lat och bekväm. Sist jag var i Thailand knallade jag in i en butik dag 1 och köpte en bakåtvänd stol till systerdottern. Men det är klart man får ju ganska många Singha för det...
av FreddanNo1
#1241978
frasse4 skrev:Jag skulle nog kolla på en stol som kan vändas. En del barn måste man vända tidigare ex om de blir väldigt åksjuka. Vår son fick kramp i benen när han satt bakvänd så vi fick vända honom runt 3 vill jag minnas.

Vi kunde inte ha sonen bakvänd i fram då la han ur växeln till N typ när jag skulle på motorvägen :)
Tack. Vändas? Hur då?
av FreddanNo1
#1241979
para skrev:Bryr du dig om barnet så gör du det som rekommenderas. Bakvänd till runt 4år.
Lata och bekväma föräldrar brukar hitta på massa skäl till att vända tidigare. Barnet vill inte... får inte plats... åksjuk... jobbigt...
Alla våra 3 ungar har vi tvingat sitta bakvända. Själv låg jag obältad i hatthyllan på 140n.
På semestern i Thailand tar vi seden dit vi kommer....
Undrar om vänligt om "det som rekommenderas" som du skriver. Vem är "det"?
Är det din rekommendation? Volvos rekommendation? Du har ju haft 9 st Volvo. Eller vems? I Tyskland, USA osv rekommenderas framåtvänd
Vi i Sverige är vi alltid bäst på allt?
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]