Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1241792
Varje bil lär ju inte behöva "lära sig" utan systemet kan nog "kopieras" och även få ny kunskap från andra när mjukvaran utvecklas. Problemet är väl att nu är inte systemen helt färdiga och begår misstag, även om det är troligt att det blivit en olycka även om det var en mänsklig förare. Det är sjukt svårt att se en person i mörker som inte har reflexen på sig. Och hon gick rakt ut framför bilen, på ett ställe där hon inte skulle korsat vägen.

Man får hoppas att det är i sånna här situationer de självkörande bilarna faktiskt blir bra mycket säkrare än oss. Det borde ju inte egentligen vara problem för bilen att se i mörker...
#1241805
Det finns ju så otroligt mycket tekniska saker som kan ha påverkat programmet. Kan ju vara allt ifrån en defekt givare, till något så simpelt som att föraren petade på något, som gjorde att bilens styrdator laggade till just i det ögonblicket, eller rent av en miss i programmering.

Det är fortfarande så illa att programvaran måste specifikt programmeras för varje tänkbart scenario.

"Självlärande" AI existerar, men det är inte ens i närheten av vad "ni" klassar som självlärande. Det är fortfarande grymt låst till specifika hårdkodade variabler, men mest begränsat av hårdvaran faktiskt. Utanför quantum computing finns helt enkelt inte dom resursena att göra så invecklade beslut på så kort tid. Det är nog komplicerat att få den begränsade hårdvaran i bilen - som knappast är den snabbaste i världen - att fatta ett beslut ur en förprogrammerad lista av val fort nog.
Sen har vi fortfarande fysikens lagar.. Spelar ingen roll hur fort datorn reagerar - bilen kommer iaf aldrig stanna på en 5öring från en någorlunda marsh fart.

Det här är garanterat inte första och sista gången någon kommer avlida av en självkörande bil... Frågan är hur stor siffran kommer vara den dagen självkörande bilar kan av alla människor anses 100% säkrare än en mänsklig förare. När alla gemensamt kan säga att olyckan var 100% ofrånkomlig.
Personligen anser jag att det är på tok för tidigt att ens tänka på att börja sälja självkörande bilar. Det behövs mer tester och framförallt bättre hårdvara innan man tryggt kan släppa ratten.
#1241814
joel80 skrev:Varje bil lär ju inte behöva "lära sig" utan systemet kan nog "kopieras" och även få ny kunskap från andra när mjukvaran utvecklas. Problemet är väl att nu är inte systemen helt färdiga och begår misstag, även om det är troligt att det blivit en olycka även om det var en mänsklig förare. Det är sjukt svårt att se en person i mörker som inte har reflexen på sig. Och hon gick rakt ut framför bilen, på ett ställe där hon inte skulle korsat vägen.
Jag jobbar med självlärande system och det är en utmaning att testa och certifiera dessa för de kan ju uppföra sig olika från gång till gång, det kan ju ha lärt sig något nytt mellan testtillfällena så resultatet blir något nytt varje gång. Så enkelt är det inte.

Dessutom, Olyckan skedde ju inte på någon motorväg utan inne i ett bostadsområde med trottoarer och busshållplatser och låg hastighetsgräns på Mills Ave, Och du säger att hon korsade vägen där hon inte skulle, ja det kan man ju fundera på, för i USA är ju inte övergångsstället uppfunnet ännu och man måste ju gå över någonstans om man nu inte ska behöva ta bilen för att ta tsig över till andra trotoaren, så att det skulle finnas folk på vägen ä ju knappast osannolikt, vi pratar ju inte om Highways nu. Det var ju dessutom inte möte som kunde bländat förare/bil vid olyckan

Här är Mills Ave

Bild
#1241831
Du har väl också sett videon gissar jag. Det går inte att lasta en förare för en sån olycka. Polisen uttalade sig ju också om det.

Om vi ska lasta en självkörande bil för det är kanske annorlunda.. Där har vi kanske lägre tolerans...

Man ser ju hårdare på "jaywalking" i USA än här hemma. Så att man ska behöva köra med tanke på att det springer ut folk framför en hela tiden på en sån väg vet jag inte.

Det verkar som att biltillverkare ändå är rätt säkra på att självkörande bilar bara är ett par år bort. Vad för slags självlärning jobbar du med? Intressant!
#1241835
joel80 skrev:. Så att man ska behöva köra med tanke på att det springer ut folk framför en hela tiden på en sån väg vet jag inte.
Det är ju inte någon som kastar sig ut framför bilen, det är ju en nästan 50 årig "tant" som "sniglar" sig över vägen och dyker upp rakt framför bilen i bilens halvljus maximala räckvidd. Hon dyker ju inte upp från sidan och hoppar in i ljuskäglan, hon dyker ju upp rätt framför bilen dit halvljuset når som bör vara minst 50 meter på en volvo.

Inga möten föreligger heller som kan orsaka bländning. Det hade ju varit något helt annat om personen stått på trotoaren och kastat sig ut framförbilen just när den passerar.

Jag tycker inte det verkar helt OK att bilen kör över tanten, ovasett om det är bilen eller föraren som kör, ingen har ju ens påbörjat inbromsning överhuvudtaget innan det smäller. Ok ja vet, i USA tycker man annorlunda och alla från barn till pensionärer är ok att köra över så länge så fort de råkar kliva utanför trottoaren eller övergångsstället.

Skumt är det att bilen inte ens försökte bromsa.

Bild

Volvo XC90 halvljus, test i ViBilägare

Bild
#1241862
grillchips skrev:Om Volvos system hade varit aktiverat, tror vi att den hade stannat då? Det är ju liksom... Meningen.
Typ så ja, systemet (oavsett om det är Volvos eget eller Ubers) borde ju haft ideala chanser att detektera både person och cykel och tvärnita för fullt. Det var ett mål som rörde sig relativt långsamt (tant), relativt stort (inte ett litet barn utan en person med en cykel) och det fanns inga störningskällor som andra fordon, byggnader, soptunnor osv, farten var rätt låg, det borde ju vara ett skolboksexempel för Pedestrian Detection.

Att man då går ut stenhårt från polis och säger att fotgängaren får skylla sig själv till 100% känns lite märkligt tycker jag, är det bara jag som tycker så ?
#1241871
I min värld får du skylla dig själv om du lallar ut på en stor väg utan att se dig för, speciellt när det är mörkt.

Sedan kommer troligen någon att stämma Volvo / Uber / föraren i alla fall. Vi pratar trots allt om USA.
#1241880
Man har redan kommit till en förlikning med anhöriga till kvinnan som dödades enligt en advokatbyrå som representerar Uber, den enes död den andres bröd...

Mike
#1241893
Vi alla har väl reagerat på hur enormt dåligt mörkt klädda utan reflexer syns i mörker...? Hon kom dessutom gående från vänster där ljuset når ännu kortare. Som förare som enbart ser "vitt ljus" skulle det vara så gott som omöjligt att undvika tror jag.

En autonom bil tycker man väl bör kunna ha andra sensorer också som kan se trots mörker eller dålig sikt.

Ett vanligt autobroms-system skulle kanske kunnat hunnit minska farten lite innan smällen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)