Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1240472
Jag kikade på dashcam-klippet från olyckan och tycker det är mycket konstigt att radarsystemet inte uppfattade kvinnan med cykeln. Hon rör sig relativt långsamt och i en förutsägbar riktning och borde "synas" i bilens sensorer långt innan hon dyker upp i bilens strålkastarljus och när det är för sent.

Sedan att man som vanlig manuell förare endast hjälpt av bilens strålkastare skulle ha haft stora problem att uppfatta och hinna stanna är en annan sak, det var mörkt uppenbarligen och jag såg inte att det skulle finnas några reflexer på henne heller.

Men säg att det vore en "vanlig" bil med en rimligt vaken förare, assisterad med modern radar/flir-teknik typ dessa viltvarningssytem som finns: fullt möjligt för en mänsklig förare att avvärja situationer typ denna för att inte tala om delvis automatiserade bromshjälpssystem.

Spontant känns det som att det är något som inte berättas för oss i denna historia.
#1240474
Leopold skrev:Jag kikade på dashcam-klippet från olyckan och tycker det är mycket konstigt att radarsystemet inte uppfattade kvinnan med cykeln. Hon rör sig relativt långsamt och i en förutsägbar riktning och borde "synas" i bilens sensorer långt innan hon dyker upp i bilens strålkastarljus och när det är för sent.

Sedan att man som vanlig manuell förare endast hjälpt av bilens strålkastare skulle ha haft stora problem att uppfatta och hinna stanna är en annan sak, det var mörkt uppenbarligen och jag såg inte att det skulle finnas några reflexer på henne heller.

Men säg att det vore en "vanlig" bil med en rimligt vaken förare, assisterad med modern radar/flir-teknik typ dessa viltvarningssytem som finns: fullt möjligt för en mänsklig förare att avvärja situationer typ denna för att inte tala om delvis automatiserade bromshjälpssystem.

Spontant känns det som att det är något som inte berättas för oss i denna historia.
1+ på den ! Något är skumt där
Lastbilen jag kör har ju bromsat upp för fel plaserade skyltar
#1240483
Volvos egna system är vad jag förstår helt urkopplade. Pedestrian detektion borde i allafall ha bromsat om än inte helt kunnat undvika olyckan.
Läste också att hon ska ha rört sig i mitten av vägen längst med den och sen vikt av över vägen precis innan det small. Vet dock inte hur pass sant det var.. Läste det på nån amerikansk nyhetssajt för nån dag sen. Hittar inte artikeln nu.
#1240567
Det där var ju svårt och knivigt att säga vad som gäller.

14 §.... Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Vad gäller egentligen ?? Farten var ju mycket högre an vad som gjorde det möjligt att stanna på den delen som var möjlig att överblicka. Räcker det sista delen av paragrafen att det är ok att köra så fort att det är omöjligt att stanna på den sträckan framför bilen som halvljuset lyser upp. Dvs man kan köra så fort att bromssträckan är längre än vad man ser för man kan förutse att vägen är fri från hinder även så långt fram, trots man inte kan se det?

Undrar vem som är ansvarig i framtiden när liknade händer med autonoma bilder. Är det den som skrivit algoritmen, biltillverkaren, ägaren till bilen ?


Bild
#1240670
VolvoB20 skrev:Undrar vem som är ansvarig i framtiden när liknade händer med autonoma bilder. Är det den som skrivit algoritmen, biltillverkaren, ägaren till bilen ?

Troligtvis kommer det bli så att först kommer bilen i fråga utredas och ses över om den blivit fipplad med eller liknande, sen "publikt" är det biltillverkarna som får ta smällen, som sedan kommer gå vidare till leverantörerna av den självkörande programvaran, som i sin tur går vidare till dem ansvarige.

Så har det alltid fungerat, och jag kan inte se någon som helst anledning till att det skulle ske något annorlunda med autonoma bilar.
Det högsta ansvaret ligger hos tillverkaren/leverantören, det är ju dom som valt vem/vilka som ska göra del X av produkt Y, och har skyldigheten att kontrollera att del X uppfyller kraven som ställts innan produkt Y lämnas till konsumenterna.

För inte tusan kommer vi se rubriker såsom "lars larsson på lasses IT orsakar dödsolycka", utan det kommer vara "självkörande volvo orsakar dödsolycka".
Enda gången vi ev. får se första rubriken är om lars mjukvara konstant orsakar olyckor till sådan grad att sabotage misstänkts.

Folk varken förstår eller vill förstå vad "lasses IT" är, utan folk ser bara volvo. Precis som biltema-myten, det är biltemas fel allting :wink:
#1240699
Kan vi inte bara alltid skylla på cyklisten?
Det är en stående kommentar på krock-videos...

Typ en bil kör mot rött och krockar med en buss..... cyklistens fel.
Bil får sladd på hal motorväg och glider in i snödriva.... cyklistens fel
Bil byter fil in i en annan.... såklart cyklistens fel...
Ni fattar... ;) :lol: :lol:
#1240720
joel80 skrev:Kan vi inte bara alltid skylla på cyklisten?
Det är en stående kommentar på krock-videos...

Typ en bil kör mot rött och krockar med en buss..... cyklistens fel.
Bil får sladd på hal motorväg och glider in i snödriva.... cyklistens fel
Bil byter fil in i en annan.... såklart cyklistens fel...
Ni fattar... ;) :lol: :lol:
Nej jag förstår inte alls vart du vill komma med ditt inlägg, inte heller vad du ser som roligt i sammanhanget.
#1240722
Jag beklagar ditt oförstånd.. Men det gör inget du klarar dig säkert igenom det här ändå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]