Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Supes
#1239252
Vill lacka om mina fälgar och då tänkte jag skicka iväg dom med bussgods. Har aldrig skickat iväg något med bussgods innan så hur paketerar jag om fälgarna på bästa sätt. Ni som har skickat fälgar innan är bussgods bäst eller finns det bättre alternativ?
av Rådlös
#1239275
Det enklaste är ju att lägga dom på en lastpall. Och kanske en pallkrage, 25 cm i höjd. Har du någon wellpappkartong eller annat, stor bubbelplast, så lägg det som skydd emellan fälgarna så att dom inte blir skamfilade. Tidningar kan också fungera. Jag har inte skickat fälgar, men andra större saker som krävde en lastpall. Jag köpte billiga spännband och säkrade lasten och kragarna. Dom fick jag "offra" på transporten. På den tiden eldade jag med pellets och hade pallar i överflöd. Det var bara att välja ut en pall som var någorlunda hel och ren. Kragar går att köpa på ICA-stormarknad. (Säkert pallar också, du behöver ju bara en) Men sedan kom det som var lite märkligt. Jag blev tvungen att registrera mig som kund och fick ett kundnummer också. Och du betalar frakten på faktura. Jag får emellanåt något reklammail från dom, så jag räknas fortfarande som kund. Eftersom det förmodligen är olika fraktbolag i olika delar av landet kanske inte detta gäller på din ort, men ring och hör med dom. Men ombudet på just min ort är ett bussbolag.

Och till alla som undrar, kommer det en stor buss och hämtar en lastpall? Nej, det kom en "mellanstor" lastbil från ett åkeri i en lite större stad och hämtade pallen. Sedan lastar dom om på en godsterminal och transporten går med lastbil. Inte buss. Det är bara namnet som är så. Dom stora gods- och lastbilsåkerierna kör ju inte till privatpersoner längre. Men med förmedling av Bussgods blir det samma sak som förr.

Jag förutsätter att du tänker skicka dina fälgar en längre sträcka? Annars kunde det väl kanske varit enklare att frakta dom själv.
av volvofantast
#1239278
Jag har skickat fälgar med bussgods och fick emballage ifrån en däck firma som sålda fälgar, dom var glada att bli av med kartongerna och fälgarna passade precis o kartongen, det var perfekt
av Schmoyoho
#1239282
Jag håller på att sälja fälgar med däck som jag inte hade tänkt skicka, men fick en köpare som insisterade och sa det var tillräckligt att slänga på en kartongskiva på vardera sida och en däckpåse över det. Sedan skicka som separata kollin. Har dock något svagt minne av att jag någonstans hört man bör göra tvärtom och undvika separata kollin för att undvika bli ståendes med bara tre hjul.

När jag köpte fälgar från Jönköpings bildemontering fick jag en lastpall med fälgarna staplade, också då med bara en kartongskiva emellan, och sedan fastspända mot pallen med ett sådant där fibröst plastband. Men lastpallar är väl inget man normalt har liggandes hemma och det kanske blir dyrare. Minns inte vilket fraktbolag det var heller, inte bussgods iallafall utan det kom en lastbil och lämnade av dem hemma hos mig.

edit: Rådlös det var definitivt ingen mellanstor utan en fullstor bautalastbil som lämnade av mina fälgar, men det kanske är annat om det är upphämtning? Inte för att det spelar någon roll egentligen.
av Supes
#1239811
Rådlös skrev:Du bor ju inte i Norra Norrlands inland direkt. Det måste väl finnas lackeringsfirmor i Alingsås?
Hehe klart men de jag har ringt säger att de inte har tid för det.
av Supes
#1239812
volvofantast skrev:
Supes skrev:Jag får ta och kolla med däckfirmor här om de kan hjälpa mig lite.
Fick mina fälg emballage av däckteam i alingsås
Då ska jag prata med dom tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1239840
Tänk också på att du betalar efter golvyta, oavsett om dom senare lastar något annat ovanpå eller inte. Det är alltså billigare att skicka en "halvpall" med 4 fälgar på höjden än en "fullpall" (1200x800 mm) med 4 fälgar liggande i. Det betyder att om du inte får plats med 4 jämte varandra (liggande) så är det inte dyrare med 2 pallar på varandra (eller flera kragar) om dom är "buntade" ihop som ett kolli. Skulle en gång skicka en utombordsmotor och det skiljde ganska mycket mellan en liggande eller stående motor.
Skickade en gång min första bil (Opel Rekord -59) med bussgods efter att motorn rasat på väg till Malmö. Det hade blivit alldeles för dyrt att skicka till fullpris, men dom löste det (den stod i Malmö någon vecka) genom att vänta tills dom fick en bil som inte var fullt lastad och sedan ringde dom och undrade var dom kulle leverera den. Var ju tvungen att kunna köra den av lastbilen utomhus så han fixade så vi kunde låna en utomhus lastbrygga av SJ. Kommer inte ihåg var eller vad det kostade, med det blev inte dyrare än vad bilen var värd i alla fall. Köpte den för 400 kr till midsommar 1972, och detta var våren efter. Det var ett vevlager som "gått" så den gick att köra med tills oljan i motorn blev varm....

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]