Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1252655
SvenB skrev: Ja, vad var den? Jag har tappat intresse för den för ett tag sedan. Och i stor utsträckning för hela "jag rullar" Jag kommer troligen titta in någon enstaka gång. Och kanske åter blir intresserad i någon fråga, som inte gäller El-bilar :-(
Gör som jag: Ignorera elefanten i rummet. När jag började med det så känns allt mycket bättre. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1252758
det mest elbilspositiva scenariot, där de spår att 30 procent av den globala nybilsförsäljningen 2030 består av elbilar, kommer stater gå miste om motsvarande 811 miljarder kronor. Pengar som skulle kommit in via bränsleskatt.

Siffran kommer från att elektricitet då ersätter nästan 4,8 miljoner fat olja om dagen. I mer moderata prognoser beräknas skatteförlusten vara endast 414 miljarder kronor – då el ersätter 2,6 miljoner fat per dag.

Skatteförlusterna är intressanta. I Sverige betalar bilismen mer än vad det kostar, pengar som kan användas till annat i samhället. Och vi lär inte vara ensamma om det i världen.

Läs mer: Då är mer än varannan såld bil elektrisk
I Sverige är drygt 60 procent av bränslekostnaden olika former av skatter. Att fylla en 60 literstank med bensin á 15 kronor litern innebär att man samtidigt tankar in 540 kronor i statskassan. Motsvarande intäkt från ett fullt batteri på 100 kWh är 41 kronor.

I en intervju med tidningen skriver IEA att nya sätt att beskatta konsumenter måste implementeras för att fylla tomrummet. Dessa kan komma som olika trängselavgifter vägtullar eller liknande system.

Fotnot: Självklart finns det andra fördelar av att minska utsläppen från bilismen, men räkneexemplet Financial Times använt sig av tar enbart hänsyn till direkta skatteförluster givet att inga nya skatteregler etableras.

RELATERADE ARTIKLAR
Fordon Över 50 procent fler elbilar i fjol
Fordon Då är mer än varannan såld bil elektrisk
Fordon Fler väljer elbilen även utanför Stockholm


FELIX BJÖRKLUND
Mejla reportern


Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
#1252842
Det där är ingen nyhet tyvärr.

Svenska staten ska ha sina skatteintäkter, var så väldigt säkra på det. Mindre skatteintäkter på ena hållet medför större skatteintäkter åt andra hållet. Nu ska ju till och med sjukvårdsförsäkringar via arbetsgivare förmånsbeskattas tex. Självklart kommer vi få en högre skatt på generering samt distribution av elen. Vi kommer sannolikt även behöva köpa in el från våra grannländer också när kärnkraften läggs ner (mer än idag). Därtill kan elbolagen ta ut mer pengar i takt med att de måste reinvestera i ny elproduktion, så ser åtminstone regleringsmodellen ut idag.

En tänkbar följd blir att det blir dyrare att värme huset. Det blir dyrare för industrierna att hålla produktionen igång.

Vem ska betala? - Du.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1252893
Fisch skrev:Det där är ingen nyhet tyvärr.

Svenska staten ska ha sina skatteintäkter, var så väldigt säkra på det. Mindre skatteintäkter på ena hållet medför större skatteintäkter åt andra hållet. Nu ska ju till och med sjukvårdsförsäkringar via arbetsgivare förmånsbeskattas tex. Självklart kommer vi få en högre skatt på generering samt distribution av elen. Vi kommer sannolikt även behöva köpa in el från våra grannländer också när kärnkraften läggs ner (mer än idag). Därtill kan elbolagen ta ut mer pengar i takt med att de måste reinvestera i ny elproduktion, så ser åtminstone regleringsmodellen ut idag.

En tänkbar följd blir att det blir dyrare att värme huset. Det blir dyrare för industrierna att hålla produktionen igång.

Vem ska betala? - Du.
Jag hoppas på någon typ av kilometerskatt på elbilarna. Enligt mig det mest rättvisa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1252906
Tycker man missar lite om man bara räknar mängd olja som försvinner som en förlust för samhället.
Staten kommer att få i pengar på annat håll, samt spara in massor av pengar när effekten av miljöförstöringen minskar och färre blir sjuka av lokala bilutsläpp vilket minskar sjukvårdskostnader. Energin som kommer användas har rätt hög andel skatt så där kommer det in en del, samt att den oljeimport som nu pressar ut enorma summor pengar ur landet till oljeexporterande länder kraftigt minskar och energin som istället behövs till stor del kommer produceras inom landet. Det behåller pengar i landet, skapar stora antal arbetstillfällen och gynnar Sverige på ett mycket positivt sätt. Varje sparad krona blir dubbel eller tredubbel då det sprider sig ner i leden (de som pengarna går till i Sverige betalar andra företag och sina anställdas löner, som betalar andras löner i form av konsumtion e.t.c.
Kilometerskatt kommer troligen, men absolut inte enbart på elbilar utan det blir såklart på alla fordon.
Lägre kilometerskatt i glesbygd snackas det om.

Att det diskuteras mycket elbilar är inte så konstigt då vi är på väg mot en total förändring av bilmarknaden. Det börjar nog rätt många av er se nu, även om ni inte vill.

Derank skrev:Motsvarande intäkt från ett fullt batteri på 100 kWh är 41 kronor.
Det blir väl lite mer ändå? Det är själva skatte och momsen på skatten som är lite drygt 41 öre per kwh. Men se är det väl moms på energipriset också? Alltså om man betalar 40 öre/kwh i elkostnad är det 10 öre till på det. Sen tillkommer momsen på överföringsavgiften.

Sen kan man räkna per mil... En elbil kan ma säga drar mellan 1,5-2,5kwh/mil Så säg 2kwh för enkelhetens skull.
En bil kan man säga drar 0,6l/mil (snittet på mina 8700 mil med min tidigare V70 D3, finns såklart mindre och snålare samt törstigare bilar)
Men då har du e skatt på ca 5kr/mil på bränslet på bilen, och dryga kronan för elen. Typ 25-20% alltså, inte runt 8% som du hade i ditt räkeexempel.

Fortfarande stor skillnad såklart men tycker vi kan försöka räkna rätt. Sen blir det mer om man snabbladdar då det är dyrare och alltså högre moms... men snabbladdningen kommer troligen inte stå för mer än 3-6% av laddandet. (I Norge räknar man att ca 97% av laddningen görs med långsam laddning t.ex under natten.
Användarvisningsbild
av snepo
#1252931
Ja och i slutändan blir det ungefär som nu. Lika dyrt som att köta bensin eller diesel. Staten vill ha sina skattepengar,oavsett vad du kör å¨för för bränsle



kör på för bräsnle
Användarvisningsbild
av joel80
#1252932
Vi får väl se.. Jag tror bilägande kommer bli billigare. Inte bara p.g.a bränslekostnaden utan också p.g.a hållbarhet och låga servicekostnader/servicebehov.

Men så pass snabb utvecklingen nu är med autonoma bilar också är det svårt att säga exakt hur de flesta kommer använda bil framöver. Kan bli vanlig att bara abbonera på bil.. Även om jag eller många här inte ser det som speciellt tilltalande. Men de flesta har kanske inte den relationen till SIN bil som många här inne har.

Om det nu skulle bli så att vi i slutänden betalar ungefär lika mkt (även om det är mindre troligt) så ser jag det som en vinst om vi fått bort oljan, kan producera energin för fordon inom landet samt får mindre underhållskrävande bilar som dessutom är väldigt roliga att köra.
av vjohnj
#1252959
Om du ska snabbladdare hemma så måste du väl ha minst 30 nått Amp på huvudsäkring = dyr månadskostnad. Abonnemang ökar mycket med större Amp på Huvudsäkring.
Användarvisningsbild
av joel80
#1252966
Ingen har snabbladdare hemma. De snabbladdare som byggs och finns ligger på mellan 50kw och 150kw. Det är inget man vare sig har behov av eller får ekonomi i hemma. Har man 3-fas 20A huvudsäkring klarar man sig långt. Finns laddboxar med lastbalansering eller övervakning som kan dra ner laddhastighet vid konsumtionstoppar.

Jag laddar med enfas 16A och får i 1.5-2 mil i timmen när jag laddar hemma. För många skulle det räcka.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 34
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]