Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1251324
joel80 skrev:Du menar att dieselbilen är ungefär som en analog kamera... Och bilföretag som inte utvecklar elbilar blir lite som Kodak.

Bra jämförelse...
Jag kan inte se att jag likställde dieselbilen med en analog kamera, ej heller förstå hur du ens kommer på tanken att försöka sätta orden i munnen på mig. Det agerandet är du väldigt ensam om och jag ber dig att sluta med det.

Däremot framgick det väldigt tydligt vad min jämförelse avsåg, där jag jämförde elbilen med dåtidens introduktion av digitala kameror. De som kan historien vet precis vad denna första generation kameror gick för öde. Detta kommer även hända elbilen inom kort, jag tror då batterierna börjar bli utslitna efter garantitiden eller när omvärlden kommer på att batterier också dem medför en alldeles för stor miljöpåverkan. Både för produktion och återvinning.

Elbilen blir säkert så pass bra någongång som du redan idag tycker Joel80. Sluta oroa dig för det. Men det är nog åtminstone 10 år bort, fortare än så kan inte ens du bygga om samhället.
av Leopold
#1251338
VolvoB20 skrev: Och bort med alla vindkraftverk från land omedelbums.
Rotorn är 100 m i diameter och snurrar 16 rpm.
Det innebär att vingspetsarna rör sig med 100 * Pi * 16 / 60 = 80 m/s = 300 km/h
Det är som att bo mitt på djävla autobahn när 16 porschebilar passerar i 300 km/h varje minut dygnet runt. Helt djävla olidligt.
Jag var grymt positiv till vindsnurror innan, men efter att fått uppleva verkligheten själv är jag inte längre det. Ut med dem till havs...
Trafikbuller kan man ju skärma av med bullervall eller bullerplank. Men snurran är ju 150 meter hög, och att bygga ett så högt bullerplank låter sig ju inte göras.
Tråkigt att du har blivit drabbad av detta. Du är inte ensam, finns massvis på tuben om detta tex [GoogleVideo]
[/GoogleVideo]

Inte bara buller, även skuggeffekter och påverkan på djurlivet och rovfåglar inte minst. Just i det här fallet har man tagit hänsyn till en del effekter på ett närliggande träsk med värdefull fauna vilket framgår av en gammal nyhetsbulletin från 2005, dock nämns inget om problemen som omvittnas i youtube-videon ovan på människor och egendom: https://www.bizjournals.com/milwaukee/s ... ily29.html

De långsiktiga miljöeffekterna blir enorma av den vindkraftsutbyggnad som krävs för att kunna fasa ut kärnkraften, bara att konstatera. Sedan vet man inte riktigt hur man ska göra med alla dessa gigantiska betongfundament när anläggningarna nått sin livstid och ska skrotas, troligen lär de bli kvar på plats pga ekonomiskt omöjligt att forsla bort.
av Leopold
#1251350
Derank skrev: fre 25 maj 2018, 17:18 Vad var ursprungsfrågan i tråden nu igen?
Faktum är att jag tänkte på detta när jag skrev mitt senaste svar.

Frågans tema: "dieselbilen snart förbjuden".

Varför är detta ens en fråga? Jo för att man nu kommit på att moderna dieselbilar visserligen bidrar enormt till att reducera CO2-belastning av fordonstrafik men att de även kan bidra till att öka NOx och partikelutsläpp i vissa zoner typ Stockholms innerstad. Dvs förbjuder man (eller försvårar för folk att använda) så kommer CO2-belastning från fordonstrafik att öka - inte minska - på kort sikt. Vilket är exakt vad vi faktiskt ser redan nu.

Lösningen som föreslås är att alla ska köra med batteribilar istället. I stor skala betyder detta att vi måste ladda dessa med väldigt mycket CO2-skitigare el än vad man kan göra idag med vår elmix baserad på vattenkraft och kärnkraft.

Detta beror på att man fattat beslut att fasa ut vår nuvarande kärnkraft, med en i min bedömning ogrundad förhoppning att vindkraft och i någon mån solkraft kan inte bara ersätta tappet utan även ta den merförbrukning som kommer av övergången till batterifordon.

Det är därför det är av intresse att visa på konsekvenserna för vanligt folk ute på landet som drabbas av vindkraftsutbyggnad i detta fallet, det är det enda vad jag har sett av alternativa energislag som i en extrem utbyggnad möjligen kan ersätta kärnkraften man nu avvecklar. Krävs även kraftig utbyggnad av distributionsnäten eftersom vi blir mer beroende av effektiva import/export-system om vi minskar på baskraft och förlitar oss mer på intermittent kraft.

Det går inte att diskutera en fråga som "dieselbilens framtid" isolerat från en verklighet av infrastrukturer osv som skulle kunna upprätthålla alternativa drivmedelslösningar.
av vjohnj
#1251410
Ärligt Drömmen om el-bil som är fungerade i samhället. är totalt många år bort...
Batterier/laddning/infrastruktur... ge mini 10-15år innan drömmara är i fatt...
Användarvisningsbild
av joel80
#1251412
1-2 år bort om man som mig behöver runt 30 mil, V60-storlek och helst dragkrok.

Sen får man ju vänta några år till för att kunna köpa privat.


Jag hade en diskussion idag med en kollega som har barn i ungefär samma ålder som mig. Vi är rätt överens om att det finns stor chans/risk för att inga av våra barn nånsin kommer tillåtas ta körkort. Min äldsta är 7 år.. Där känner jag att det är möjligt att hon kanske hinner.. Men sonen som är 4 år.. Där är jag än mer osäker. Om 14 år... Då har elbilarna dominerat försäljningen i 5-7 år (2025 har vi 50% eller fler i nybilsförsäljningen om det inte accelererar ännu snabbare), men om 10-15 år då är det inte bara elbilar.. Det finns rätt mycket som pekar på att då har självkörande bilar helt tagit över.
Jag vet att det är svårt att tänka, och att många här (som jag också) inte längtar efter en sån utveckling där man börjar se restriktioner i var människor får köra. Men vi kommer sannolikt att hamna där, snabbare än vi kan föreställa oss. Det kör självkörande bilar/bussar utan förare på gator med trafik idag redan. Sanslöst snabb utveckling.
av Leopold
#1251413
joel80 skrev: Jag hade en diskussion idag med en kollega som har barn i ungefär samma ålder som mig. Vi är rätt överens om att det finns stor chans/risk för att inga av våra barn nånsin kommer tillåtas ta körkort. Min äldsta är 7 år.. Där känner jag att det är möjligt att hon kanske hinner.. Men sonen som är 4 år.. Där är jag än mer osäker. Om 14 år... Då har elbilarna dominerat försäljningen i 5-7 år (2025 har vi 50% eller fler i nybilsförsäljningen om det inte accelererar ännu snabbare), men om 10-15 år då är det inte bara elbilar.. Det finns rätt mycket som pekar på att då har självkörande bilar helt tagit över.
Jag vet att det är svårt att tänka, och att många här (som jag också) inte längtar efter en sån utveckling där man börjar se restriktioner i var människor får köra. Men vi kommer sannolikt att hamna där, snabbare än vi kan föreställa oss. Det kör självkörande bilar/bussar utan förare på gator med trafik idag redan. Sanslöst snabb utveckling.
Att det går att göra betyder inte att det är något som folk i gemen accepterar som något av godo. Visst det är bra med litet AI-support för att hindra onödiga smällar men det där med helt autonoma bilar... vem vill verkligen ha detta?

Det kommer att visa sig vad det är folk vill ha. Själva poängen med privatbilism är först som sist en känsla av frihet att kunna röra sig vart man vill, när man vill. Har väldigt svårt att ta till mig tanken på att leva i ett framtida samhälle typ som gestaltas i div sci-fi filmer som "Judge Dredd". Om du inte kollat denna gamla B-film, gör det genast.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1251418
joel80 skrev: lör 26 maj 2018, 00:06 1-2 år bort om man som mig behöver runt 30 mil, V60-storlek och helst dragkrok.

Sen får man ju vänta några år till för att kunna köpa privat.


Jag hade en diskussion idag med en kollega som har barn i ungefär samma ålder som mig. Vi är rätt överens om att det finns stor chans/risk för att inga av våra barn nånsin kommer tillåtas ta körkort. Min äldsta är 7 år.. Där känner jag att det är möjligt att hon kanske hinner.. Men sonen som är 4 år.. Där är jag än mer osäker. Om 14 år... Då har elbilarna dominerat försäljningen i 5-7 år (2025 har vi 50% eller fler i nybilsförsäljningen om det inte accelererar ännu snabbare), men om 10-15 år då är det inte bara elbilar.. Det finns rätt mycket som pekar på att då har självkörande bilar helt tagit över.
Jag vet att det är svårt att tänka, och att många här (som jag också) inte längtar efter en sån utveckling där man börjar se restriktioner i var människor får köra. Men vi kommer sannolikt att hamna där, snabbare än vi kan föreställa oss. Det kör självkörande bilar/bussar utan förare på gator med trafik idag redan. Sanslöst snabb utveckling.
1 till 2 år bort. Sanslöst snabb utveckling lär behövas. Jajau du . Plocka bort olja, kol, gas, uran och ersätt med el från vindsnurror långt ut till havs på 1 till 2 år.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1251435
Det där hade inte så mycket med det du skrev om att "Batterier/laddning/infrastruktur" låg 10-15 år bort.
2017 låg totala fossila andelen på 81%. Skapligt snabb minskning på två år.. När det gäller kol går det ännu snabbare. Lite positivt ändå då det nog är den värsta källan till utsläpp.
Bild
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ner-energy
2017 låg kolanvändandet rätt stilla, mycket p.g.a en rätt stor ökning av energianvändandet i stort, så även om andelen kol fortfarande minskade under 2017 så var mängden densamma. Men det är ändå en tydlig trend på att det håller på att försvinna som vettig energikälla.

Om 1-2 år menar jag att det finns bra och många val för de som har möjlighet att skaffa nya bilar. Infrastrukturen för elbilar är skapligt utbyggd idag och blir bättre. Sen tar det ju såklart några år till innan man kan skaffa en begagnad elbil med de specifikationerna. De begagnade idag funkar för de flesta som andrabil eller om man inte kör så många långresor. Vi köpte förra generationens E-NV200 på firman för några månader sen och det räcker och blir över för alla resor omkring Stockholm. En resa till Linköping gick fint det också även om vi fick stanna och ladda 2ggr på väg ner. Med årets och kommade års modeller skulle det inte behövts.
Användarvisningsbild
av Derank
#1251449
joel80 skrev:Det där hade inte så mycket med det du skrev om att "Batterier/laddning/infrastruktur" låg 10-15 år bort.
2017 låg totala fossila andelen på 81%. Skapligt snabb minskning på två år.. När det gäller kol går det ännu snabbare. Lite positivt ändå då det nog är den värsta källan till utsläpp.
Bild
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ner-energy
2017 låg kolanvändandet rätt stilla, mycket p.g.a en rätt stor ökning av energianvändandet i stort, så även om andelen kol fortfarande minskade under 2017 så var mängden densamma. Men det är ändå en tydlig trend på att det håller på att försvinna som vettig energikälla.

Om 1-2 år menar jag att det finns bra och många val för de som har möjlighet att skaffa nya bilar. Infrastrukturen för elbilar är skapligt utbyggd idag och blir bättre. Sen tar det ju såklart några år till innan man kan skaffa en begagnad elbil med de specifikationerna. De begagnade idag funkar för de flesta som andrabil eller om man inte kör så många långresor. Vi köpte förra generationens E-NV200 på firman för några månader sen och det räcker och blir över för alla resor omkring Stockholm. En resa till Linköping gick fint det också även om vi fick stanna och ladda 2ggr på väg ner. Med årets och kommade års modeller skulle det inte behövts.
Joel. Du glömmer världen utanför stocholm. Jag bor lite sisådär mitt i Sverige och där finns det knappt parkeringar el motorvörmarstolpar för oss som bor i hyreshus el bostadsrätt.

I den största bostadsrättsföreningen här i stan. Inte ens där finns det en enda laddstolpe gör elbil.

Och det finns ju inga elbilar att tillgå idag.

Tesla är ju knappast för Svensson
Men visst. Vill man åka leaf el zowie men det vill nog inte de flesta.

Bmw i8 el tesla är väl det enda vettiga idag.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 34

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]