Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1248432
Det är rätt tydligt när någon inte har en aning om hur elbilat fungerar och hur det är att köra dem.

Elbilar är ofta bra mycket roligare och piggare att köra än ICE-bilar.

Jag körde 42 mil i en förra generations E-NV200 (skåpbil) en dag i förra veckan. T.o.r Sollentuna - Linköping. Funkade utmärkt. Fick stanna och snabbladda 2 ggr på väg ner, den ena gången käkade vi så då var bilen klar innan vi var det. Den andra gången fick vi vänta 10 min efter toabesök och ett kaffeköp.
Med årets modell hade vi helt kunnat hoppa ett stopp och bara behövt ladda en kort stund.
Poängen är att det funkar. Det finns en stabil infrastruktur så man kan åka även med tidigare generationens elbilar som bara klarar runt 9-10 mil i motorvägsfart.

Med årets och nästa års modeller handlar det snarare om 30-40 mils räckvidd, och snabbare snabbladdning.

Att "bränsle"-kostnaden för drygt 40 mil blev på mindre än 4kr milen är också rätt trevligt.. Och då med en del snabbladdning som är runt dubbel så dyr mot för att ladda hemma/vid kontoret.
Användarvisningsbild
av joel80
#1248588
De flesta resor inom Sverige söder om Sundsvall funkar det för.

Kör man i inlandet på mindr vägar stiger genast räckvidden. Idag har jag snurrat omkring på en massa jobb i Stockholm, kört med lite tung fot då det är kul att gasa med eldrift. Totalt kört 80km och hade 45km kvar nu när jag parkerade.
Haft ACn igång och absolut inte snålat på komforten.

Med mindre accelerationsglad körning på vägar annat än motorväg är det väl ungefär så det ser ut med den här skåpbilen med det gamla mindre batteriet på 24kwh. Nya har 40kwh och då funkar ju de längre resorna betydligt smidigare.

För det är ju inte så att jag skulle orka köra omkring i den här på längre resor varje vecka. Nån gång ibland funkar, men skulle bli rätt less om jag pendlade till Gävle med den. Då behöver jag åtminstone 20-25 mils räckvidd så jag antingen kan ladda under dagen och klara mig hem eller bara behöva stanna en gång och snabbladda och då inte speciellt länge.
Det är vad jag satsar på som minimum för kommande bilbyte. Börjar komma lite valmöjligheter... :)


Kostnaden? Våran skåpbil kostade 210k.. Den hade bara gått några mil och vi är första ägaren.
Vi fick så klart rabatter för att det var förra årets modell... Men det hade kostat lika mycket med en ny Caddy.
De flesta elbilar som inte är premium kostar ungefär lika mycket eller mindre om man kollar ett treårsperspektiv. Med nya bonus-malus kommer man gå plus på flera modeller mot motsvarande bensin eller diesel.
Det är bara att vänta in lite större urval av bilar så att man inte behöver välja en bil man inte tycker är snygg eller ett märke man inte trivs med.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1248631
Synd att det inte finns en el-bilstråd. Jag hade i sådana fall skrivit något positivt om el-bil., men det passar inte i en dieseltråd tycker jag :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1248651
SvenB skrev:Synd att det inte finns en el-bilstråd. Jag hade i sådana fall skrivit något positivt om el-bil., men det passar inte i en dieseltråd tycker jag :-)
Så fort Volvo klämmer ur sig sina första elbilar ska vi starta en tråd kring dem. ;)
#1248652
Det finns några hundra eller så Volvo elbilar (företagsägda)
som kör runt i Göteborg - tillverkade för ett antal år sedan.

De borde väl ha fortsatt med detta experiment för utveckla
sitt "know-how" etc om elbilar ... .
Användarvisningsbild
av joel80
#1248654
Dom flesta C30 togs tillbaka efter första leasingperioden. :/ Ytterst få som fortfarande rullar. Och det var en helt annan slags elbil än vad vi kan vända oss från Volvo nästa år. Tekniken har gått framåt ordentligt sen dess. :)
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1248668
joel80 skrev: tis 08 maj 2018, 00:25 Dom flesta C30 togs tillbaka efter första leasingperioden. :/ Ytterst få som fortfarande rullar. Och det var en helt annan slags elbil än vad vi kan vända oss från Volvo nästa år. Tekniken har gått framåt ordentligt sen dess. :)
Körde faktiskt en sån för två år sen, och såg en rullandes för några dagar sen :)
av Lövet
#1249879
Verkar bli en tummetott av alltihop, precis som väntat. Stockholm kommer sannolikt införa på några enstaka gator som kommer övervakas manuellt av polisen (= de gör det tre gånger om året á 20 minuter) resten av kommunerna har viktigare saker för sig.
https://www.dn.se/ekonomi/darfor-ratar- ... iljozoner/
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 34

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen