Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1247672
Mesta delen av kongo-kobolt går säkert till våra mobiler.. För där bryr sig tydligen ingen om var metallerna kommer ifrån...

Många av biltillverkarna verkar blivit uppmärksammade på problemet med kobolt från vissa delar av värden (vilket är jättebra.. Synd att det bara är elbilars batterier man klagar på) och köper från andra ställen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1247680
Du kan ta vilken gruvbrytning som helst i de där länderna, lika usla förhållanden , du kan ta oljeprospekteringen i de fattiga länderna, riktigt usla förhållanden för arbetarna, slavarbete. guld os vosv För att inte tala om föroreningen allt detta för med sig,

http://fufkorrespondenterna.com/2015/03 ... atersrand/

jag säger åter, glöm det där med bilar och miljö, det är 2 saker som inte går ihop. Jag tror tom att elbilarna kommer bli en ännu större miljöbov totalt sett, men det är bara vad jag tror. och personligen så struntar jag ju som bekant i miljön då det gäller bilar för jag anser att oavsett vad du väljer så för det en massa skit med sig.

Och jag tycker inte man kan resonera som så att vi ska köra elbilar för att få en renare luft så vi slipper bli sjuka när de som bryter råvaran till våra elbilar dör på löpande band istället.
Användarvisningsbild
av joel80
#1247683
Derank skrev:Du kan ta vilken gruvbrytning som helst i de där länderna, lika usla förhållanden , du kan ta oljeprospekteringen i de fattiga länderna, riktigt usla förhållanden för arbetarna, slavarbete. guld os vosv För att inte tala om föroreningen allt detta för med sig,
Du är ju inne på det. Det är inte elbilar eller batterier i sig som ska kritiseras, utan all framställan av råvara där förhållandena (miljömässigt och humana) inte håller måttet. Det gäller såväl metaller som kläder.
För att vi som konsumenter ska kunna "välja rätt" behövs tydliga regler på märkning och för mig skulle också det gärna få sättas importskatt (t.ex på eu-nivå) på sånt där de inte håller måttet.
Man ska inte kunna komma undan billigare för att man skiter i miljön eller människorätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1247713
joel80 skrev: ons 02 maj 2018, 23:38 För att vi som konsumenter ska kunna "välja rätt" behövs tydliga regler på märkning och för mig skulle också det gärna få sättas importskatt (t.ex på eu-nivå) på sånt där de inte håller måttet.
Man ska inte kunna komma undan billigare för att man skiter i miljön eller människorätt.
Detta gav mig en tanke. Om jag köper en mobiltelefon, och man sedan kommer på att batteriet i den framställts på ett icke acceptabelt sätt. Om man då förbjuder import av dessa batterier, behöver jag ju inte kassera telefonen. Varför är det så med fossildrivna bilar? När man köpt bilen gällde ju att den var "godkänd".
Användarvisningsbild
av joel80
#1247716
Kanske för att en fossildriven bil släpper ut "skit" under tiden man använder den? En mobiltelefon som redan är tillverkad ökar inte sin utsläppsskulld ju mer du använder den.

Sen har det väl inte pratats om att kassera en massa bilar? Att vissa äldre kan komma att förbjudas från vissa gator, samt att andrahandsvärdet på sånna troligen sjunker, är inte riktigt samma sak som att man tvingar folk att kassera/skrota dem är det?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1247721
Jag bara tog ett, om dåligt, exempel. Nu är vi ju inte där att några förbud kommit, och ingen vet om de kommer heller. Nu verkar det ju som även Socialdemokraterna i Stockholm "vacklar" enligt något borgarråd.
Användarvisningsbild
av joel80
#1247994
Nya högre skatterna gäller ju bara nya bilar också. Så i nuläget är det inga extra avgifter eller skatter på äldre bilar.

Sven
Det verkar bero var man läser. Senaste jag läste kring det var att det är rätt positivt i kommuner.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... iljozoner/
Användarvisningsbild
av SvenB
#1248418
Helt riktigt, Joel. Men det står också i rapporten från Tansportstyrelsen, du hänvisar till, att "Representanter" för de namngivna kommunerna var där. Det är väl inte en alltför vågad gissning att för Stockholm deltog Daniel Helldén, eller av honom utsedd person. I de kommuner som, liksom Stockholms styrs av Socialdemokrater i koalition med Mijöpartiet, är der inte heller vågat att tro att miljökommunalrådet är en miljöpartist. Och att visa intresse behöver inte betyda att man väljer att införa miljözoner anser jag
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 34
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]