Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1251496
Jag är helt med på att det är lite svårare för de som bor i lägenheter på många ställen, men de stora hyresjättarna börjar svänga och många har gått ut med att dom nu hjälper till så bra det bara går med att fixa laddplatser i garage och på sina platser.

Vilken stad bor du i? Jag bor själv inte i Stockholm men ser att det funkar fint i stora delar av Sverige. (men inlandet ovan Östersund är ännu rätt glest.)

När det gäller bilar är Ioniq Electric ett vettigt val för många. Opel Ampera E hade varit ett om det bara inte var så dåligt med leveranser av den. Hyundai Kona funkar säkert mycket bra för de som inte behöver så stor bil men vill ha lång räckvidd.
Kia's nya Niro Ev blir säkert populär den också.

Jag hoppas fortfarande på nått vettigt för mig från Volvo nästa år. Hyundai Ioniq skulle kanske funkat.. Men precis på gränsen för kort riktig räckvidd vintertid samt att deras app ännu inte är släppt i Europa... Kanske lite märkligt resonerat, men jag vill inte ha en bil utan vettig mobilapp.

Nya Nissan Leaf klarar bra sträcka och funkar för väldigt många. Är inte helt såld på den som bil men har tänkt att jag i allafall ska provköra.

Sen har vi ju Porsche mission E, Jaguar I-Pace och Audi E-tron som ger sig in i premium-segmentet. (troligen en bit över min budget..) men ändå... det blir ett spännande år. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1251527
Ja dom ligger lite före.. Det finns en uppenbar risk för biltillverkare här i Europa att Kineserna får in stora mängder billiga elbilar i Europa. Kan bli lite som i elektronikbranshen... :/
Jag hoppas Europas biltillverkare hinner med och också kan erbjuda vettiga alternativ.
Användarvisningsbild
av Derank
#1251534
Många kinesiska bilar klarar ju inte våra krocktester och många hybrider och rena elbilar är ju ofta en ripoff på kända bimärken.

Dr har ju tom en tesla kopia och alla dessa kommer aldrig att säljas utanför kina.

Indien likaså. Tata gjorde ju redan 2008 en elbil som skulle börja säljas i EU. Har dok aldrig sett en enda men de kanske finns.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1251556
Ja det är väl kanske vad man ska hoppas på för de europeiska biltillverkarnas skull. Men finns det tillräcklig marknad (vilket det absolut gör idag där det är tok-brist på elbilar med långa leveranstider.) kan det också finnas tillräckligt med pengar att hämta för att Kineserna ska anpassa modellerna till EU-standard för att klara helbilsgodkännandet.
Tar det för lång tid för biltillverkarna här hemma kan vi säkert få se flera modeller därifrån.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1252091
Derank skrev: fre 25 maj 2018, 17:18 Vad var ursprungsfrågan i tråden nu igen?
Ja, vad var den? Jag har tappat intresse för den för ett tag sedan. Och i stor utsträckning för hela "jag rullar" Jag kommer troligen titta in någon enstaka gång. Och kanske åter blir intresserad i någon fråga, som inte gäller El-bilar :-(
av vjohnj
#1252111
SvenB skrev:
Derank skrev: fre 25 maj 2018, 17:18 Vad var ursprungsfrågan i tråden nu igen?
Ja, vad var den? Jag har tappat intresse för den för ett tag sedan. Och i stor utsträckning för hela "jag rullar" Jag kommer troligen titta in någon enstaka gång. Och kanske åter blir intresserad i någon fråga, som inte gäller El-bilar :-(
Ja varför inte skapa en egen drömmen om el-bil tråd?
Själv väntar jag på kvantdatorer ännu...... Fortfarande... ännu... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1252131
Som tidigare skrivet, om man har en fråga kring om man "vågar' köpa dieselbil bör det helt meningslöst att diskutera det om man inte diskuterar alternativet, och då just det alternativ som skulle kunna bli det som "dödar" dieselbilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1252336
Derank skrev: fre 25 maj 2018, 17:18 Vad var ursprungsfrågan i tråden nu igen?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Well.... om vi förbjuder dieselbilen som tråden heter och alla går över till el med skenade förbrukning som resultat så. Bara SSABs masugnar kommer ju dra 10-15 Twh per år när de elkonverterars samtidigt som kärnkraften passera ålderströskeln då de är 50 år gamla och stängs av.

Då behöver vi ju sjukt mycket annan elproduktion. Och jag hoppas vid gudarna att det inte är en massa vindkraft som ska byggas i Sverige.

Grannen 1,5 km bort har just startat sin sprillans nya vindsurra som är 150 meter hög och vingspetsarna snurrar med 300 km/h, det går ju fan inte att vara utomhus på kvällarna när man kommer hem från jobbet av allt buller. Som att Bo mitt på autobahn där en bil passera i 300 km/h varje sekund (1,25 sek för att vara exakt.). Är det den framtiden som väntar oss ????

Förbjud vindkraft på land och flytta ut rubbet långt ut till havs. Det är ju en win-win för miljön. Musslor kan bygga muselbankar på fundamenten och området blir fredat från överfiske och trålning så torsken kan återhämta sig.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 34

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]