Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1250652
Hamburg har börjat sätta upp skyltar om dieselförbud.
"Förbudet på Max-Brauer-Allee gäller alla fordon som inte uppfyller Euro 6-utsläppsstandarden"

http://www.transportochlogistik.se/2018 ... fria-zoner
Diesel_Fahrverbot_550_310_tcm1524-444891.jpg
Diesel_Fahrverbot_550_310_tcm1524-444891.jpg (22.2 KiB) Visad 773 gånger
av Lövet
#1250864
Bild
7,1% genomsnitt av nybilsförsäljningen nu
Användarvisningsbild
av joel80
#1250971
Skulle gå ännu snabbare om det inte var att tillverkarna inte fattat hur snabbt efterfrågan ökar. Svårt att få en elbil eller hybrid med mindre än 6 månaders väntetid nu! :/ E-Golfen har dom helst stoppar försäljningen av nuvarande modell. Den är slutsåld för 12 månader framåt.

Och då har inte ens Bonus-Malus införts än. Trycket lär ju inte minska efter 1:a juli... Den eller de biltillverkare som lyckas få ordning på sina underleverantörer eller får igång sina nya fabriker först kommer kunna ha viss fördel. Tesla är uppe i runt 3500 bilar i veckan nu och skulle stoppa tillverkningen några dagar igen för att göra förändringar i linan för att kunna öka lite till nu. Inte så långt bort med tidigare löftet om 5000 bilar i veckan som var sagt.
av Lövet
#1251075
joel80 skrev:Skulle gå ännu snabbare om det inte var att tillverkarna inte fattat hur snabbt efterfrågan ökar. Svårt att få en elbil eller hybrid med mindre än 6 månaders väntetid nu! :/ E-Golfen har dom helst stoppar försäljningen av nuvarande modell. Den är slutsåld för 12 månader framåt.

Och då har inte ens Bonus-Malus införts än. Trycket lär ju inte minska efter 1:a juli... Den eller de biltillverkare som lyckas få ordning på sina underleverantörer eller får igång sina nya fabriker först kommer kunna ha viss fördel. Tesla är uppe i runt 3500 bilar i veckan nu och skulle stoppa tillverkningen några dagar igen för att göra förändringar i linan för att kunna öka lite till nu. Inte så långt bort med tidigare löftet om 5000 bilar i veckan som var sagt.
Du får inte glömma att elbilsförsäljningen i Sverige knappt märks på decimalen hos de stora tillverkarna. En snabb ändring för Sverige pga bonus/malus är svår att få ändrade produktionskvoter för. De kvoter som säljs nu beslutades också för länge sedan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1251087
Jag menar inte bara i Sverige. Hela Europa står och stampar.. Jag var i Norge nu ett par dagar och det är samma sak där. Lååååånga väntetider.
Tillverkarna har inte räknat med den uppgång som rätt länge synts varit på väg... :-/ :bored:
Användarvisningsbild
av joel80
#1251148
Tanken är väl att många kommer välja en bensinhybrid eller elbil. Bensinbilarna som släpper ut mycket får också hög skatt, så det finns ju ingen speciell styrning där för att folk ska välja de bilarna. Som det står i artikeln så är det utsläppen av koldioxid som styr skatten.
Att elbil inte skulle funka "på landet" håller jag inte alls med om. Det är draget el dit också och det är betydligt fler som har tillgång till det vid nattparkering än av de som bor i stan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1251154
Jag (och största delen av befolkningen) har inte råd att åka sprillans nytt utan åker bilar med några år på nacken.

Var finns en 4-5 år gammal elbil att köpa för runt 150.00 - 200.000 kr för oss som går vettig sträcka och kan dra ett släp som husvagn, hästsläp, eller släpkärra.

Du som är elbilsexpert kan kanske peka ut en sådan så jag kan köpa en sådan istället för att köpa en begagnad diesel snart.
av Lövet
#1251184
VolvoB20 skrev:Jag (och största delen av befolkningen) har inte råd att åka sprillans nytt utan åker bilar med några år på nacken.

Var finns en 4-5 år gammal elbil att köpa för runt 150.00 - 200.000 kr för oss som går vettig sträcka och kan dra ett släp som husvagn, hästsläp, eller släpkärra.

Du som är elbilsexpert kan kanske peka ut en sådan så jag kan köpa en sådan istället för att köpa en begagnad diesel snart.
Ingen påstår att allas behov är täckt av elbilar än. Däremot är det inga problem att hitta en elbil för 150-200k längre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1251189
Ja. Vill man åka leaf el zowie. Men personligen skulle jag aldrig köpa nåt sånt.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 34
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]