Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1356731
Jag brukar jaga ett par kilometer från ett vindkraftverk. Det låter inte mycket men ungefär som trafik från en större väg ett par kilometer bort. Ganska tröttande i längden faktiskt. Måste ju vara olidligt att bo i närheten av ett.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1356783
Fjonsson skrev: tor 02 jan 2020, 22:20 Jag brukar jaga ett par kilometer från ett vindkraftverk. Det låter inte mycket men ungefär som trafik från en större väg ett par kilometer bort. Ganska tröttande i längden faktiskt. Måste ju vara olidligt att bo i närheten av ett.
Jag bor 500 meter ifrån ett 140 meter högt nybyggt vindkraftverk och jag kan intyga att det är ett sjuhelvetes oljud. Det som gör det vidrigt är att det dånade 24 timmar dygnet året om. Ett antal grannar har flyttat och sålt sina hus till reapris. Därför tycker jag det är bättre att bygga till havs.
av vjohnj
#1356785
VolvoB20 skrev:
Fjonsson skrev: tor 02 jan 2020, 22:20 Jag brukar jaga ett par kilometer från ett vindkraftverk. Det låter inte mycket men ungefär som trafik från en större väg ett par kilometer bort. Ganska tröttande i längden faktiskt. Måste ju vara olidligt att bo i närheten av ett.
Jag bor 500 meter ifrån ett 140 meter högt nybyggt vindkraftverk och jag kan intyga att det är ett sjuhelvetes oljud. Det som gör det vidrigt är att det dånade 24 timmar dygnet året om. Ett antal grannar har flyttat och sålt sina hus till reapris. Därför tycker jag det är bättre att bygga till havs.
Ett antal i alla parker/torg i Stockholm/Gbg/Malmö kanske inte vore så dumt :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1356875
Fisch skrev: tor 02 jan 2020, 21:25
VolvoB20 skrev:[quote=Fisch post_id=<a href="tel:1356366" data-original-title="" title="">1356366</a> time=<a href="tel:1577778411" data-original-title="" title="">1577778411</a> user_id=16257]


Det går inte att fasa ut fossila bränslen samtidigt som kärnkraften ska läggas ner. Utöver detta spås den totala energianvändningen öka i framtiden.

En omöjlig ekvation.

Visst går det avveckla både kärnkraft och fossilbränsle. Inte alls en omöjlig ekvation.

Bygg vindkraftverk runt Sveriges kuster och installera solceller. Kör på det under varma delen av året.

Bygg ut alla norrländska älvar och 3 dubbla alla kraftverksdammar i storlek så man kan spara årets vårflod till kommande kalla, mörka och vindfattiga vinter.

Svårare än så är det inte.

Behövs inte någon ny teknik alls, dammar, vattenkraftverk och kraftledningar har vi varit experter på att bygga i +100 år i Sverige.

Inte samtidigt.

Det går inte att bygga mer vattenkraft i Sverige. Finns det ens någon älv som inte har vattenkraft installerad idag?

(Hoppas du är ironisk)
Varför skulle jag vara ironisk? Läser IVAs senaste rapport. Elförbrukningen kan öka med 80 Twh per år när vi elektrifierar industri och transporter och kärnkraftavvecklingen minskar tillförseln med 65 Twh. Alltså en brist på 125 Twh per år framöver.

Vi kan bygga vind och sol el som genererar de 125 Twh som fattas. En stor del måste dock lagras till vintern och det finns inga andra alternativ än att lagra hydroelektriskt i dammar/vattenkraftverk när vi pratar energi i de volymerna. Man kan ju tex öka dammarnas storlek så man kan spara vårfloden till kommande vinter.

Visst blir det plågsamt att många måste flytta och det påverkar fisken. Men vad är alternativet? Köpa olja och gas från Mellanöstern eller Putins Ryssland. Visst Nordstream 1 o 2 passerar här utanför och tyskarna kommer köpa 110.000.000.000 kubikmeter fossilgas varje år av Putin för att ersätta sin kärnkraft men det känns ju osmart att gynna Rysslands krigskassa och öka den globala uppvärmningen.

Eller så kan vi stänga ned industrier/företag/skolor/transporter de perioder det inte blåser.

Eller så gör vi som alla politiker gör just nu. Låtsas som det regnar och inte göra någnting för man hoppas på att någon ska uppfinna någon fantastisk energiproduktion/kall fusion/ supraledande lagring som i ett huj löser alla problem helt av sig själv.

125 nya förnyelsebara Twh som ska vara tillgängliga året om trollar man inte fram bara så där.
av Leopold
#1356883
Såg en intressant insändare i lokaltidningen som känns mycket relevant i sammanhanget:

http://www.smp.se/article/vindkraft-som ... -5fBfc5eGc

Jag är benägen att hålla med Norges stadsminister, det är hög tid att börja lyssna på väljarna och att ta konsekvenserna av detta.

Det som måste startas omedelbart för Sveriges del -egentligen för minst 10 år sedan men bättre sent än aldrig - är en kraftig utbyggnad av kärnkraft för att ha en chans att möta väntade framtida elbehov utan att behöva fylla dessa med gas och kol.

Dags att agera. Nu.

___
Ps. ser att länken trasslar så jag klistrar in artikeln här.

Vindkraft som granne? Nej tack!
INSÄNDARE Fredag 05.30
Våra grannar Danmark, Tyskland och Norge drar kraftigt ner på vindkraftsutbyggnaden. Så bör även Sverige göra.

Jan-Erik Karlsson, Bengt Svensson och Kennet Karlsson är kritisk till utbyggnaden av vindkraft i Uppvidinge kommun.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Jan-Erik Karlsson, Bengt Svensson och Kennet Karlsson är kritisk till utbyggnaden av vindkraft i Uppvidinge kommun.
Norges statsminister Erna Solberg har sagt (NRK) att vindkraft inte längre är aktuellt på land och förklarar att regeringen tagit intryck av det kompakta motståndet. Tyskland minskar subventionerna till vindkraften och ökar kraven på avstånd till bostäderna. Vindkraften är opålitlig som bara ger ström under 30 procent av tiden - en ickevara som aldrig kan stå på egna ben.

Det folkliga motståndet beror ju på försämrad levnadsmiljö med hörbart och ohörbart buller som orsakar sömnlöshet och sjukdomar och ingreppet i naturen som dödar insekter, fladdermöss och fåglar, särskilt de stora rovfåglarna såsom kungs- och havsörn. Sprickan mellan den exploaterade landsbygden och den konsumerande staden växer.

LÄS ALLT!
Fri tillgång till allt på smp.se, minhockey.se och minboll.se. Endast 1 krona första månaden.
I Uppvidinge planerar det Göteborgsbaserade Stena Renewable AB Sydsveriges största vindpark i Tvinnesheda - Badeboda. Den fick tillstånd år 2012 för 50 stycken 191 meter höga verk men det var inte nog. Stena ville vinstmaximera och ansökte år 2017 om ändring till 200 meter höga verk. Svea Hovrätt insåg att höjningen kan påverka omgivningen i flera avseenden bland annat det relativt nyetablerade och unika häckningsområdet för kungsörn som finns i området. Svea Hovrätt ville behålla den biologiska mångfalden och förbjöd höjningen av verken.

Eftersom Stena inte fick höja verken så förlänger de i stället vingarna som påverkar omgivningen mer än en höjning skulle ha gjort. Vingarnas sveparea ökar med 125 procent och kortaste avstånd från marken till roterande vingar minskar till 41 meter, samt att periferihastigheten på vingens spets blir otroliga 565 km/h. Självklart blir kollisionsrisken större för alla fåglar, det skadliga ohörbara bullret ökar, ingreppet i naturen blir större med bredare, rakare och kraftigare vägar mm. Upphandling av verk med längre vingar pågår utan tillstånd från myndigheterna. Stena rundar Hovrättens dom och orsakar ännu större påverkan på omgivningen.

Källa: smålandsposten 2020-01-03
___
PS2. Eftersom refererad text är en insändare så är det på sin plats att ge ytterligare referenser till vad den norska regeringen yttrat i frågan. Här är en dylik referens; https://www.nrk.no/norge/regjeringen-dr ... 1.14744999
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1356896
Lycka till med det, kärnkraften är ju politiskt död oavsett vad man tycker om den. Sverige och Tyskland stänger av befintliga verk och varken Sverige, Tyskland, Danmark eller Norge kommer bygga några nya.

Det är fossilgas som gäller. Europas största infrastruktursatsningar är investeringar i fossilgas. Bara NordStream är väl uppe i 150 miljarder kronor. 1an är klar och 2an är nästan klar.

Senast i veckan skrev man avtal om liknade satsningar i södra Europa
https://www.euronews.com/2020/01/02/isr ... s-pipeline

Sen kommer vi att köpa fossilgas för 400 miljarder kronor per år av Putin och hans Gasprom. Pengar som går rätt in i hans krigskassa och accelerera klimatet.

Det är verkligheten just nu och de kommande 10 - 20 åren.

Norge hejjar på då man gjort nya rekordfynd i storleksordningen av flera miljarder fat olja i Nordsjön som man självklart vill pumpa upp och sälja.

Kärnkraften avvecklas, ingen ny byggs. Vindkraft kommer ha en marginell betydelse och Europa satsar stenhårt på fossila bränslen, så ser det ut framöver.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1356897
Många säger dom inte vill ha vindkraft nära men det gäller ju fler saker som raffinaderier, hem för alkoholister och det mesta man vill ha men inte hos sig.
Diesel kostade för övrigt 16.83:-/L i morse här. Stormakters vapenskrammel sätter spår direkt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1356901
StefanN skrev: lör 04 jan 2020, 08:43 Många säger dom inte vill ha vindkraft nära men det gäller ju fler saker som raffinaderier, hem för alkoholister och det mesta man vill ha men inte hos sig.
Diesel kostade för övrigt 16.83:-/L i morse här. Stormakters vapenskrammel sätter spår direkt.
... Och även lekstugan i Finansdepartementet, som höjde skatten på diesel 1/1-20.
Användarvisningsbild
av Derank
#1356922
Är nog inte bara här i Sverige vi inte vet hur det blir, utan gissar och tror mycket.

https://www.bytbil.com/nyheter/polisens ... kter-24422

Den här artiklen är ju ett soklart fall när någon inte tänker efter innan man tar ett beslut.............och inegn kan iaf sia om framtiden, det har vi sett gång på gång, var ju inte många år sedan alla bara skulle ha en dieselbil.................så gick det med det.....
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]