Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1238735
I Stockholm är det en majoritet av befolkningen som vill att man inför miljözoner, så ska politikerna så här i valår lyssna på "folket" bör dom införa det.
av Leopold
#1238745
joel80 skrev:I Stockholm är det en majoritet av befolkningen som vill att man inför miljözoner, så ska politikerna så här i valår lyssna på "folket" bör dom införa det.
Hej, jag vill se en källhänvisning till denna information.

Standardpunkter är att man vill veta vilka som tillfrågats (urval) och exakt vad de frågats om (validitet vs frågeställning).

Skulle jag själv tillfrågats om huruvida det är bra att införa miljözoner så skulle jag svarat nej, baserat på vad som är känt om vad som är de största källorna till partikelföroreningar i våra svenska storstäder. Kriterierna för dessa framtida miljözoner är irrelevanta för de effekter man vill uppnå.
Användarvisningsbild
av Funk
#1238824
SvenB skrev:
Mwi skrev:Här i Sverige verkar det inte finnas något större intresse för miljözoner, det kanske bara är små partier som låter mycket men som ingen lyssnar på som driver frågan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6905534
Det verkar som Göteborg har ett trafikkommunalråd, som har "tankegåvorna" kvar i alla fall.
Men i Göteborg finns inga planer på miljözoner, enligt avgående trafikkommunalrådet Johan Nyhus
– Vi tycker inte det just nu. Och ska det införas, så förväntar jag mig tydligare konsekvensbeskrivning vad det innebär

Fast vi har en miljözon i Goteborg sedan länge, för tunga fordon..

http://goteborg.se/wps/portal/start/for ... Eh/#htoc-1

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238829
joel80 skrev:I Stockholm är det en majoritet av befolkningen som vill att man inför miljözoner, så ska politikerna så här i valår lyssna på "folket" bör dom införa det.
Med Stockholm kan man ställa frågan, vilka menar dom? Är det de som bor i Stockholms stad, och har kollektivtransport "runt hörnet", eller de i länet som behöver bil för att få vardagen gå ihop? Jag anser inte att detta enbart är en fråga för Stockholms Stad utan berör en mycket större mängd människor, åtminstone hela länet. Men det verkar, som tur är, infrastrukturministern insett, och precis som kommunalrådet i Göteborg anser att man måste göra en konsekvensbeskrivning vad det innebär först. Och inte som Daniel Helldén bara säga "Det ska införas".
av Mwi
#1238846
joel80 skrev:I Stockholm är det en majoritet av befolkningen som vill att man inför miljözoner, så ska politikerna så här i valår lyssna på "folket" bör dom införa det.
Nja jag har försökt att hitta några siffror på det, men hittar bara den här undersökningen och där är inte en majoritet av befolkningen för ett dieselförbud.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... bud-i-stan
Sedan kan man ju fundera på hur politikerna ska hantera denna fråga om luften i staden är sämre än vad EU:s gränsvärde godkänner, det är ju det frågan handlar om i Tyskland. På något sätt känns det som om domstolarna äger frågan inte politikerna, fast politikerna stiftar lagarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1238878
SvenB skrev: Är det de som bor i Stockholms stad, och har kollektivtransport "runt hörnet", eller de i länet som behöver bil för att få vardagen gå ihop?
Så var det ju innan när man införde biltullar/trängselskatt. Man var ju ytterst noga att inte fråga någon som hade bostad utanför tullarna om de tyckte det var ett bra förslag.

Tex de som bor söder om stan men jobbar norr om och tvings pendla på Essingeleden var man ju noga med att inte ta med i opinionsundersökningarna.

Samma sak, när Göteborgarna lade tull på E6an. Hur fasiken menar man att man ska ta sig förbi Göteborg och Stockholm utan att köra E6 eller Essingeleden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1238880
Sorry för lite sent svar...

Jag tänker på den undersökning som delvis rapporterades om av SVT som nån länkade, men där man inte jömförde med de som tyckte tvärtom samt de som var osäkra.

http://www.inizio.se/om-dieselforbud-i- ... torstader/
Bild


Går man in och kollar resultatet o tabellerna där kan man också se att bland svarande i "storstad" är 51% positiva till förbud, mer än dubbelt än de som är negativa (25%) till förbudet.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238883
Att "bara" 51% av de som bor i storstad är positiva till eventuella miljözoner förvånar mig. Trodde att det skulle vara högre procent. Men det jag menar är att det är fel att bara ta hänsyn till dessa. :|
Användarvisningsbild
av joel80
#1238885
SvenB skrev:Att "bara" 51% av de som bor i storstad är positiva till eventuella miljözoner förvånar mig. Trodde att det skulle vara högre procent. Men det jag menar ät att det är fel att bara ta hänsyn till dessa. :|
Fast du har ju "bara" 25% som är negativa.

Och för att vara tydlig så verkar det vara de som svarat att dom bor i Storstadsregion. (Jag skrev nog Stockholm tidigare..) Vilket också innefattar Göteborg och Malmö. (Dock ingen uppdelning på innerstad.. Då skulle det nog vara ännu större skillnad.)

Om man som politiker vill blidka flest människor inför valet ser jag det i allafall inte som negativt att man går vidare med förbuden.. Speciellt inte för lokalpolitiker i Stockholm.
Användarvisningsbild
av joel80
#1238987
Hörde det här på SR igår:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6906286

Man säger att Bilsweden säger att andrahandsvärdet på dieselbilar minska lite redan, och bilsäljaren säger att man ger lite mindre i inbyte för dieselbilar nu.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 34

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]