Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1236297
SvenB skrev:
joel80 skrev: Men just nu, och senaste åren, har bensinbilar gått upp i försäljning.
Där ser man hur tidningsartiklar och löpsedlar påverkar människors köpbeteende. Vi får se hur statistiken ser ut, när ett beslut kommer. Att det går tillbaka till tidigare procent dieselbilar kan vi nog glömma eftersom elbilar kommer ta en del av marknaden också. :lol:
Mycket är det ju också ekonomi som styr. Okej att hotet om att man kanske inte ska få köra överallt och hur giftigt det är påverkar...
Men blir det högre kostnad med dieselbil trots lägre förbrukning kollar många på annat.

Tjänstebilsförarna följer ju också det där rätt hårt.. Där tror jag elbilen kommer få ett snabbt fäste när det börjar komma vettiga alternativ och priserna är lite mer som "vanliga" bilar.
Användarvisningsbild
av Dex
#1236447
SvenB skrev:
joel80 skrev: Men just nu, och senaste åren, har bensinbilar gått upp i försäljning.
Där ser man hur tidningsartiklar och löpsedlar påverkar människors köpbeteende. Vi får se hur statistiken ser ut, när ett beslut kommer. Att det går tillbaka till tidigare procent dieselbilar kan vi nog glömma eftersom elbilar kommer ta en del av marknaden också. :lol:
Jag tror att staten har förlorat lite skatteintäkter på att folk har köpt diesel bilar de senaste åren typ mer än 50%.
De vill ju ha mer skatteintäkter.
Så kan man få en dieselbilägare till att köpa en bensinbil så får staten 30% mer skatteintäkter.(pga bränsleförbrukningen).
Hur går det med koloxidutsläppet då?
Så nu rider de på tidningarnas angrepp på de gamla rykande dieselbilarna och även de nya som är rätt så miljövänliga.
Men massmedia skriver inte sanningen riktigt i löpsedlarna om i tyskland exempelvis .
De skriver generellt om diesel bilar som kan bli förbjudna om städerna bestämmer det.
Detta gäller ju i så fall alla som inte uppfyller kraven för Euro6.
En Euro5 diesel får i Tyskland idag en "Grön Plakett" och får köra i ex Berlin Centrum i Gröna zoner. där inte ens en del bensinbilar får köra. :shock:
Jag tycker synd om de bilägare som sålt sin nya dieselbil för att köpa en törstig bensinbil.
De kommer få sig en funderare efter ett tag när bilen tar 1,2l/mil istället för 0,8l/mil.
Det mest optimala idag skulle nog varit en hybrid/100HVO diesel.
Perfekt miljöbil men dålig för statens skatteintäkter.
T8 hybrid är egentligen en törstig bensinbil som går att köra på el typ 2-3mil.(men verkligen trevlig bil annars med bra tryck i)
Så det är ingen hållbar lösning tycker jag.
Elbilarna får snart en kWh mätare med extra skatt som mäter hur mycket de har laddat.(några kronor per kWh så det matchar bensinen)
När det kommit ut tillräckligt många elbilar ut på marknaden så kommer det som ett brev på posten.
Hur skulle det bli med statens skatteintäkter annars.
Så dieseln är nog ok minst 10-15 år till.
Jag är inte ett dugg orolig för mina Euro6 dieselbilar och förbud för körning i städer.
Användarvisningsbild
av Derank
#1236472
nu gäller ju förbudet inte Euro6 bilar heller så inte tror jag folk säljer sin nyinköpta euro 6bil för att köpa en bensinare, knappast troligt. Sedan beror det väl lite på vart i landet man bor, här i Norr besöker vi aldrig stan iaf, kidsen håller ju till med bilarna i köpcentrarna på helgerna och bränner gummi, och vi andra har ju allt i dessa köpcenterpallats iaf så vi behöver aldrig besöka stan. Städerna här uppe har ju iaf dött ut mer el mindre så här kommer de aldrig att införa nåt sånt förbud för då dödar de det sista som finns kvar i stadskärnan.
av Favazza
#1237065
Derank skrev:nu gäller ju förbudet inte Euro6 bilar heller så inte tror jag folk säljer sin nyinköpta euro 6bil för att köpa en bensinare, knappast troligt. Sedan beror det väl lite på vart i landet man bor, här i Norr besöker vi aldrig stan iaf, kidsen håller ju till med bilarna i köpcentrarna på helgerna och bränner gummi, och vi andra har ju allt i dessa köpcenterpallats iaf så vi behöver aldrig besöka stan. Städerna här uppe har ju iaf dött ut mer el mindre så här kommer de aldrig att införa nåt sånt förbud för då dödar de det sista som finns kvar i stadskärnan.
Jag är en av dem som letar. Inte enbart för detta, men självklart pushar det på.
Inte desperat på något vis, men hittar jag en som tilltalar så blir det ett byte. Frågan är vad som händer med inbytespriserna? Lär ju inte få grymt betalt när handlarna har 10 likadana innan som kan vara svårsålda...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237079
joel80 skrev: Jag tror det går rätt fort tills vi har åtminstone 50% laddar bilar i nybilsförsäljningen. Speciellt nu efter bonus-malus införs i sommar.
Ska bli intressant och se vad du väljer för bilar härnäst, kommer du lämna Volvo nu och gå till annat märke, eller kommer du fortsätta rulla med dina dieselbilar, det finns ju fortfarande ingen elbil på radarn från Volvo, trodde man skulle puffa för en eldriven V60 för framtiden nu man visade upp NYA V60, men icke, där var man knäpptyst fortfarande, bara hybrid med prestanda, ingen elbil för miljön alls i sikte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237095
llesrof skrev:fossildrivna bensinbilar som i bästa fall har en inblandning av 15 procent etanol.
Alla bensinbilar går att köra på 85% etanol. Det krävs bara lite god vilja av bilägaren och gärna lite hjälp av Staten. Det går utmärkt att köra på 100% etanol också, men inte med dom bensinmotorer som rullar idag. Hade dock Staten bestämt sig för 10 år sedan att vi skulle köra mer fossilfritt och gett lite subventioner för det så hade det kanske funnits 20, kanske 30% helt fossilfria etanolbilar idag (Saab hade färdiga bilar i mitten på -00- talet men don kom aldrig ut) och kanske sluppit denna diskussionen om dieselbilen vara eller inte vara för dom hade kanske inte varit lika många som dom är idag. Det är mycket lättare att bygga en etanolmotor som inte släpper ut gift än en dieselmotor. När det gäller den etanol vi har idag (E85) finns det en hel del utsläpp (kallstarter) men kan man köra på ren (100%) etanol så blir avgaserna mycket renare och mest vattenånga och i naturen lättlösliga saker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1237223
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Jag tror det går rätt fort tills vi har åtminstone 50% laddar bilar i nybilsförsäljningen. Speciellt nu efter bonus-malus införs i sommar.
Ska bli intressant och se vad du väljer för bilar härnäst, kommer du lämna Volvo nu och gå till annat märke, eller kommer du fortsätta rulla med dina dieselbilar, det finns ju fortfarande ingen elbil på radarn från Volvo, trodde man skulle puffa för en eldriven V60 för framtiden nu man visade upp NYA V60, men icke, där var man knäpptyst fortfarande, bara hybrid med prestanda, ingen elbil för miljön alls i sikte.
Jag byter till en elbil. Sneglar lite på XC40 men den är egentligen lite liten för mitt behov.. Men känns allt i övrigt rätt kan jag tåla det. Den samt en till modell som inte än är avslöjad vilken (hoppas på nya V60) är ju lovade under 2019.

Det blir att förlänga leasingen på hybrider jag har nu ett halvår eller nått sånt isåfall. Räknar inte med att Volvo har ett alternativ till årsskiftet.

Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel.... Volvo hade inget annat alternativ då jag köpte den. Vår andra Volvo är en T4F som så gott som endabart körs på E85.

Sneglar lite på Hyundai också.. Är inte helt sugen på att byta märke men blir Volvo för försenad kan det ändå bli så. Flera andra intressanta kommer också under 2019, så får inte Volvo tummen ur så byter jag märke ändå.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237236
Favazza skrev:
Derank skrev:nu gäller ju förbudet inte Euro6 bilar heller så inte tror jag folk säljer sin nyinköpta euro 6bil för att köpa en bensinare, knappast troligt. Sedan beror det väl lite på vart i landet man bor, här i Norr besöker vi aldrig stan iaf, kidsen håller ju till med bilarna i köpcentrarna på helgerna och bränner gummi, och vi andra har ju allt i dessa köpcenterpallats iaf så vi behöver aldrig besöka stan. Städerna här uppe har ju iaf dött ut mer el mindre så här kommer de aldrig att införa nåt sånt förbud för då dödar de det sista som finns kvar i stadskärnan.
Jag är en av dem som letar. Inte enbart för detta, men självklart pushar det på.
Inte desperat på något vis, men hittar jag en som tilltalar så blir det ett byte. Frågan är vad som händer med inbytespriserna? Lär ju inte få grymt betalt när handlarna har 10 likadana innan som kan vara svårsålda...
Du vet aldrig vad du får i inbyte innan den dagen är där. Och du vet inte vad du skulle ha fått ifall handlaren inte hade 10 likadana svårsålda heller. Och att byta bil efter 1-2 år är ju sämsta affären iaf.

275 skulle jag få i inbyte för xc60in d4 awd 2016. Helt ok med tanke på att de sålde classic för 360 alde less nyligt.

Xc volvo går zlltod att sälja här i norr sa handlaren oavsett. Hör vill de ha diesel.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1237270
Att det går att sälja diesel i norr nu gör inte norr immuna. Om det blir svårt att få iväg begagnade dieselbilar i söder/storstäderna kommer dom spridas norrut eller till ställen där dom kan gå att sälja, men då kommer det bli för stor tillgång mot efterfrågan och då sänks priserna.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237271
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Ska bli intressant och se vad du väljer för bilar härnäst, kommer du lämna Volvo nu och gå till annat märke, eller kommer du fortsätta rulla med dina dieselbilar
Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel...
Har du räknat på hur förhållandet El/Diesel ligger för dig om du räknar på en längre tid?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]