Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1235899
Gick förbi en löpsedel igår och ryggade till när jag såg att det stod att regeringen inom en snart kommande period förmodligen kommer att förbjuda dessa dieselbilar helt vilket kommer att göra dom i det närmaste osäljbara framöver.Kan det verkligen vara möjligt att man kan tvinga bort en hel grupp fordon från vägarna.

(Såg att det redan fanns någon dieseltråd på jag rullar men den var tydligen stängd pga pajkastning.)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1235903
Helt omöjligt är det inte, med denna regering, men knappast troligt. Tvärtom har, enligt Aftonbladet, infrastrukturministern öppnat för att införande av eventuella miljözoner inte kommer tillåtas förrän senare än 2020. Totalförbud har inte diskuterats alls, vad som framkommit. Löpsedlar skall sälja tidningar, då vinklar man allt. :lol:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/a28Je2 ... miljozoner
Användarvisningsbild
av SRT
#1236056
Om inget annat så lär ju dessa yttranden i media säkert göra många bilköpare extra fundersamma inför ett eventuellt dieselköp.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1236063
SRT skrev:Om inget annat så lär ju dessa yttranden i media säkert göra många bilköpare extra fundersamma inför ett eventuellt dieselköp.
Det var ett inslag om detta på Rapport i går. Där intervjuade man en bilhandlare som menade att bara diskussionen gör att dieselbilsförsäljningen gått ner med 20% i januari. Det kanske är detta man vill uppnå, så att man slipper hårda retroaktiva lagar? Vem vet :|
Användarvisningsbild
av joel80
#1236069
Att det blossar upp igen nu beror ju på att Tyskland bara för några dagar sen fick klart att det är okej för städer att införa egna dieselförbud, vilket flera sagt att dom kommer göra. Hamburg verkar bli först ut.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1236092
Ha i åtanke att det är en viss skillnad på att förbjuda samtliga fordon som drivs med diesel och att förbjuda enbart personbilar som har Euro5 eller sämre...
av llesrof
#1236233
Intressant. Jag skulle tro att alternativet för de flesta då blir en bensinbil och inte en elbil. Diesel kan ju vara 100 procent fossilfri, flera leverantörer erbjuder redan nu 50 procents inblandning av fossilfri diesel. HVO100 funkar i många fordon. Och detta vill regeringen motarbete till förmån för fossildrivna bensinbilar som i bästa fall har en inblandning av 15 procent etanol.

Jag bytte till en diesel just för att den går snålare och för att jag kan köra på större andel fossilfritt bränsle.
Användarvisningsbild
av joel80
#1236243
Mängden HVO som tillverkas blir nog inte mindre utan används bara till större utsträckning i det nuvarande fordonsbedtåndet. Speciellt tung trafik verkar tanka mycket HVO. Där gör det bra nytta. Efte frågan på HVO verkar större än man kan tillverka. I allafall utan att importera ännu mer palmolje-HVO...


Jag tror det går rätt fort tills vi har åtminstone 50% laddar bilar i nybilsförsäljningen. Speciellt nu efter bonus-malus införs i sommar.

Innan året är slut ligger det troligen på kring 10%. Innan 2025 på minst 50%.

Men just nu, och senaste åren, har bensinbilar gått upp i försäljning.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1236260
joel80 skrev: Men just nu, och senaste åren, har bensinbilar gått upp i försäljning.
Där ser man hur tidningsartiklar och löpsedlar påverkar människors köpbeteende. Vi får se hur statistiken ser ut, när ett beslut kommer. Att det går tillbaka till tidigare procent dieselbilar kan vi nog glömma eftersom elbilar kommer ta en del av marknaden också. :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1236264
Det är väl iofs rätt naturligt att man backar lite när något börjar diskuteras negativt...
Om diesel öht. finns med i diskutionen, men inte bensin och/eller e85, då känns det ju tryggare att lägga sina pengar på en bil som går på ett drivmedel som det inte är stora rubriker om, än ett som är uppe i diskution för att föbjudas - oavsett om det går igenom eller inte. Eller är det bara jag som resonerar så? :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]