Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1237277
Ungefär 40/60 Sven. Alltså mest dieselmil.
Kör lite för långa sträckor för att hybriden helt ska komma till sin rätt, så som sagt blir det ren elbil nästa gång så man får lite räckvidd.

Snittförbrukningen ligger på kring 0,3-0,4l/mil.... Närmre 0,3l/mil höst, sommar vår, och runt 0,4l vintertid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237294
joel80 skrev: Jag byter till en elbil. Sneglar lite på XC40 men den är egentligen lite liten för mitt behov.. Men känns allt i övrigt rätt kan jag tåla det. Den samt en till modell som inte än är avslöjad vilken (hoppas på nya V60) är ju lovade under 2019

Det blir att förlänga leasingen på hybrider jag har nu ett halvår eller nått sånt isåfall. Räknar inte med att Volvo har ett alternativ till årsskiftet..
Verkar inte vara någon V60 eller XC40 på gång under 2019 heller som el-bil, inte innan 2020 tidigast verkar det som .
joel80 skrev: Jag rullar inte med några "dieselbilar". Hybrider jag har är El/Diesel.... Volvo hade inget annat alternativ då jag köpte den.
Kunde inte låta bli att kalla din Diesel-hybrid en Dieselbil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Men som en av Sveriges mesta och intensivaste el-bilsförespråkare förväntar jag mig att du snart gör ett byte till ren el-bil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1237308
VolvoB20 skrev: Verkar inte vara någon V60 eller XC40 på gång under 2019 heller som el-bil, inte innan 2020 tidigast verkar det som.
XC40 verkar i allafall komma i höst, och Volvo har ju lovat 2019. Jag hoppas att det kan bli ytterligare en på SPA-plattformen under 2019 också..
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... lir-elbil/
http://alltomelbil.se/volvo-xc40-kommer ... igen-2019/


Nu vet man ju aldrig, inget av de ovan är några garantier, men nog finns det visst hopp om att det kan komma under 2019.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237353
joel80 skrev:Att det går att sälja diesel i norr nu gör inte norr immuna. Om det blir svårt att få iväg begagnade dieselbilar i söder/storstäderna kommer dom spridas norrut eller till ställen där dom kan gå att sälja, men då kommer det bli för stor tillgång mot efterfrågan och då sänks priserna.

Jag tycker man har hört det där i alla år oavsett drivmedel, då jag köpte första dieseln var man inte klok, då jag köpte etanolaren 2012 sa säljaren att den där blir svårsåld, alla vill ha diesel, den såldes direkt jag bytte in den. Då jag skullre köpa bensinare för 2år sedan var de osäljbara enligt säljaren på beggmarknaden, ingen köper bensin os vosv osv.

Den dagen jag ska köpa nytt tar jag det jag får och det är ju ett marknadspris, jag kan ju inte säga att jag skulle fått 20k mer om inte mediadrevet varit igång med dieselskräcken, el hur.

Man köper det man vill ha för stunden och tar vad man får i inbyte när man ska byta igen, det verkar bara vara här på forat folk nojar upp sig på kalkyler hit och dit och restvärden och borde man byta nu el om 1år el ska jag vänta el köpa en cyckel el åka buss osv osv osv.....m¨ste bli sjukt jobbigt bilägande.

Bolaget jag jobbar åt tog bort hybrid i tjänstebilsparken de närmaste 3åren enbart v90, xc60 och xc40 blev kvar. Fanns noll efterfrågan enligt enkäterna de skcickat ut och då är vi endå verksamma på i stort sett hela sverige och har säljare på 80 depåer som alla har rätt till tjänstebil.

Alla servicebussar blev crafter 4wd....diesel, inet ens de som kört runt lokalt i stockholm och bara tittar till ( de behöver inte ha med sig några verktyg ell så ) valde en el/hybrid
Användarvisningsbild
av Derank
#1237355
och när kunde man senast fynda en beggad bil, alla törstiga bensinare skulle ju ochså bli gratis, för ingen ville ha dom, blev det så? nä.

Och jag tror inte folk gråter direkt om de kan fynda en merca GLE 2017 årsmodell för halva priset om 2år, men så kommer det ju inte att bli.

Enda gången jag kan minnas att det gick att få 12-17% på en ny bil var under finaskrisen då bilhandlarna inte sålde ett skit, då gick det att pruta bra, men det vände snabbt upp igen.

Det går tyvär sällan el aldrig att göra en fynd i bilvärlden, men vill gärna tro det men det blir aldrig så. SAAB skulle ju bli gratis då de gick i graven för det skulle bli omöjligt att få tag i delar, blev det så? nä.

det finns alltid köpare, oavsett,
Användarvisningsbild
av snepo
#1237368
Så sant Derank. Jag som nästan alltid haft stora motorstarka bilar,har ofta fått höra vid inbyte. Det är ingen som köper bilar med stora motorer. Lik förbannat blir dom sålda. Köper det jag vill ha när jag ska byta. Sen får man ta smällen vid nästa byte.
Användarvisningsbild
av joel80
#1237380
Det vi ser nu med prat om förbud här och förbud i andra länder har vi aldrig varit med om förut. Så att jämföra med etanolbilar eller hur det varit förut ger inte så mycket.

Vi får helt enkelt se hur mycket det påverkar, men redan idag har leasingbolagen justerat restvärdena neråt en bit.
Blir det många begagnade dieselbilar i bilhallarna går priserna ner och man får mindre för sin dieselbil i inbyte. Förbjuder man vissa dieselar i vissa städer kommer de bilarna sälja dåligt där och tryckas ut till andra delar av Sverige som då kan få en mättad marknad.
Det är ju rätt enkelt att se att det finns en risk för att så sker, även om det är svårt att säga exakt hur mycket det kommer sänka värdet på bilarna.
Användarvisningsbild
av Derank
#1237387
snepo skrev:Så sant Derank. Jag som nästan alltid haft stora motorstarka bilar,har ofta fått höra vid inbyte. Det är ingen som köper bilar med stora motorer. Lik förbannat blir dom sålda. Köper det jag vill ha när jag ska byta. Sen får man ta smällen vid nästa byte.
Precis. Jag ser bilar som en del av nöjeskontot och det får kosta. Jag vet ju aldrig i förväg iaf när jag byter bil nästa gång och vad som erbjuds då el vad det kommer att kosta.

Det enda jag med säkerhet vet är att jag ska köpa en ny musse nångång..... el en ZL1A Bild

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1237475
Derank skrev:Jag ser bilar som en del av nöjeskontot och det får kosta. Jag vet ju aldrig i förväg iaf när jag byter bil nästa gång och vad som erbjuds då el vad det kommer att kosta.
Håller med Joel där. Har tänkt likadant som er innan, men det funkar ju inte längre. Det är ju inte längre en fråga om vad det kostar, kostnaden är ointressant.

Tar jag någon av våra "muskelbilar" så spelar det ingen roll hur mycket jag slantar upp av egna pengar, jag får lik förbannat inte någon "grön dekal" eller "ny blå som verkar vara på gång" till dem och får hålla mig till att brassa på Autobahn men i Tyska städerna kommer man inte in längre. Det förtar massor av "nöjeskontot" att vara förvisad till Autobahn (kul i.o.f.s) på resorna men inte få glida in i någon stad.

London däremot kör ju enligt den gamla devisen, om man har en gammal Rolls Royce Silver Shadow, eller en AC Cobra så kan man glida hem med den bara att man får betala lite (mycket) mer för turen. Den blir inte totalförbjuden att rulla.
av Nilsson9208
#1237509
Favazza skrev:
Derank skrev:nu gäller ju förbudet inte Euro6 bilar heller så inte tror jag folk säljer sin nyinköpta euro 6bil för att köpa en bensinare, knappast troligt. Sedan beror det väl lite på vart i landet man bor, här i Norr besöker vi aldrig stan iaf, kidsen håller ju till med bilarna i köpcentrarna på helgerna och bränner gummi, och vi andra har ju allt i dessa köpcenterpallats iaf så vi behöver aldrig besöka stan. Städerna här uppe har ju iaf dött ut mer el mindre så här kommer de aldrig att införa nåt sånt förbud för då dödar de det sista som finns kvar i stadskärnan.
Jag är en av dem som letar. Inte enbart för detta, men självklart pushar det på.
Inte desperat på något vis, men hittar jag en som tilltalar så blir det ett byte. Frågan är vad som händer med inbytespriserna? Lär ju inte få grymt betalt när handlarna har 10 likadana innan som kan vara svårsålda...

Det intressanta med det hela om vi nu pratar inbyte av nyare dieselbilar är ju att du får en förtroende vurpa blanda handlarna.

Jag menar, hur ska en handlare om t.ex. 3 år kunna säga till en kund som idag köper en ny dieselbil "Nej du här får du inget i inbyte (läs lite), det är tyvärr en diesel." Dom kommer ju mista allt vad heter förtroende om så skulle bli fallet då dom tre år tidigare stått o sålt på exakt samma kund den dieselbil de nu vill byta...

Ska bli intressant att se!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34
Någon som har pluggat egr?

Hur tänker du att vi ska veta vilken motor du[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Bra att det löste sig! Min har rullat 3000 he[…]

Frågor om V60

Skulle säga att på V90 tillkommer riske[…]

Dålig temp B230k

Kylsystemet rengjort 5 gånger utan termostat[…]