Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1243569
Det håller jag med om. Anledningen till att jag tror den kommer att ha allt för liten påverkan för att "lösa" trängseln på Essingeleden.

Men när den är på plats finns det ändå kanske större chans/risk att regeringen/riksdagen skulle våga införa miljözoner. Kommunerna som det nu handlar om bestämmer ju bara över kommunala vägar och Essingeleden är inte en vägsträcka som staden har någon bestämmanderätt över.

I nuläget ser jag inte något som tyder på att vi får se miljözoner på Essingeleden på bra många år.
av Leopold
#1243587
Man har redan tappat enormt i legitimitet via Transportstyrelsens undermåliga förslag där man inte ens ger ett försök att motivera just Euro 5 bensin som den lägsta acceptabla miljöklassningen. Det ger en enorm påverkan i antal fordon som kan "förbjudas" att färdas i kommande miljözoner, att bara acceptera detta utan att fråga om rationella skäl vittnar om långtgående inkompetens.

Man förordar alltså att bensinbilar lägre än Euro 5 ska vara förbjudna i miljözon 2, samtidigt som man tillåter dieslar Euro 5 och ett par år senare 2022 dieslar Euro 6... vars NOx utsläpp är vad Euro 4 bensin redan uppfyller! Helt obegripligt.

Kan man inte klara av dessa enkla saker vad gäller att motivera vad man vill förbjuda av "miljöskäl" (inte klimatskäl) så förtjänar man tyvärr inget annat än ett massivt underkännande och förakt. Riktigt uselt är detta.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243595
joel80 skrev: I nuläget ser jag inte något som tyder på att vi får se miljözoner på Essingeleden på bra många år.
Men varför det egentligen. Om dessa zoner skall införas av miljöskäl, och inte av något annat skäl, så finns det många gator inom "Daniel Helldénförslaget" som har mindre föroreningar än Essingeleden. :roll: Nu är vi ju inte där, det finns ju inget "skarpt" förslag. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243598
joel80 skrev: Fast dels så styr inte Moderaterna i Stockholm nu, och sen har dom troligen inte heller majoritet även om dom får både KD och SD med sig efter valet eftersom både C och L är för införandet av miljözoner i Stockholm. Moderaterna har sagt tidigare att dom är för införande, men säger nu inför valet, (troligen p.g.a att deras väljare till större del än övrigas, är mot miljözoner) att dom ska rösta emot det.
Vad är det som säger att valet står mellan de Röd/Grön/Rosa, och Alliansen? Här i Sörmland har fler halvstora kommuner en mycket bra fungerande koalition mellan S och M. De har ju, som jag hörde i kväll, samtliga sagt att de inte kommer införa några miljöbegränsningar. Det kanske vi får se i Stockholm också. 8) :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243599
Leopold skrev:Man har redan tappat enormt i legitimitet via Transportstyrelsens undermåliga förslag där man inte ens ger ett försök att motivera just Euro 5 bensin som den lägsta acceptabla miljöklassningen. Det ger en enorm påverkan i antal fordon som kan "förbjudas" att färdas i kommande miljözoner, att bara acceptera detta utan att fråga om rationella skäl vittnar om långtgående inkompetens.
Men tror du innerst inne att detta görs i första hand av miljöskäl? Jag tror att stor inverkan är att man vill mota ut så många bilar man kan ur innerstaden. Att man gör livet "surt" för många människor, får vi ta. Jag är optimist och hoppas att detta hamnar i papperskorgen, till största delen :roll:
av Mwi
#1243601
joel80 skrev:
Mwi skrev:
joel80 skrev:Så MP, V, S, C, L är alltså för införandet av miljözoner och är i klar majoritet i riksdagen
Om det sedan ska införas beslutas lokalt, Moderaterna i Stockholm lovar att inte införa miljözoner till 2020.
http://elbilsnytt.se/loftet-fran-m-i-st ... oner-2020/
Fast dels så styr inte Moderaterna i Stockholm nu, och sen har dom troligen inte heller majoritet även om dom får både KD och SD med sig efter valet eftersom både C och L är för införandet av miljözoner i Stockholm. Moderaterna har sagt tidigare att dom är för införande, men säger nu inför valet, (troligen p.g.a att deras väljare till större del än övrigas, är mot miljözoner) att dom ska rösta emot det.

Jag skulle i allafall inte helt lita på att M kan stoppa det hela och riskera pengar på att köpa en diesel som riskerar att bli förbjuden närmsta åren, om det nu inte var så att jag aldrig skulle köra i Stockholm.
Ja det är en osäker fråga vad det blir efter valet, men åker mp ur riksdagen så tror jag det nuvarande förslaget kommer ändras ganska kraftigt. Inför valet 2002 så lovade S att inte införa trängselskatter, men mp tvingade igenom det beslutet för att stödja en S regering, Jag tror inte S är så sugna på att genomföra det här nu, utan det är en eftergift till mp så att de ska få något att visa upp inför sina väljare. För summerar man mp:s vallöften till valet 2014 så har de ju inte lyckats så bra som regeringsparti den tyska kolkraften sålde man och man stängde Sveriges gränser för flyktingar, Bromma flygplats, förbifart Stockholm raden av svikna vallöften är lång för mp.
Så jag undrar nu inför valet i höst när inte längre Fridolin kan stoppa kolbitar i fickorna, kommer han att fylla fickorna med bilnycklar. Själv tycker jag det ser ganska bra ut för mp, under riksdagsspärren i opinionsundersökningarna och deras medlemsantal har nästan halverats så jag är hoppfull (B)
av Leopold
#1243608
SvenB skrev:
Leopold skrev:Man har redan tappat enormt i legitimitet via Transportstyrelsens undermåliga förslag där man inte ens ger ett försök att motivera just Euro 5 bensin som den lägsta acceptabla miljöklassningen. Det ger en enorm påverkan i antal fordon som kan "förbjudas" att färdas i kommande miljözoner, att bara acceptera detta utan att fråga om rationella skäl vittnar om långtgående inkompetens.
Men tror du innerst inne att detta görs i första hand av miljöskäl? Jag tror att stor inverkan är att man vill mota ut så många bilar man kan ur innerstaden. Att man gör livet "surt" för många människor, får vi ta. Jag är optimist och hoppas att detta hamnar i papperskorgen, till största delen :roll:
Nej det finns inte en chans att detta kommer att realiseras när folk skärskådar faktiskt "miljöinnehåll" vs samhällskonsekvenser. Jag hoppas innerligt att det blir ett tvärstopp för huvudlös politik där man inte ens på pappret kan legitimera vad man vill förbjuda, är optimistisk även jag på att förnuftet ska ta överhanden. Frågan är när.
Användarvisningsbild
av joel80
#1243617
SvenB skrev:
joel80 skrev: I nuläget ser jag inte något som tyder på att vi får se miljözoner på Essingeleden på bra många år.
Men varför det egentligen. Om dessa zoner skall införas av miljöskäl, och inte av något annat skäl, så finns det många gator inom "Daniel Helldénförslaget" som har mindre föroreningar än Essingeleden. :roll: Nu är vi ju inte där, det finns ju inget "skarpt" förslag. :wink:
Min lekmanna-analys skulle väl vara att Essingeleden inte är av samma intresse som gator i stan där de går och bor människor precis bredvid vägarna. För den direkta folkhälsan gissar jag att det är innerstadsgator med mycket "oskyddat" folk och där folk vistas långa tider där man främst vill komma till rätta med luftkvaliteten.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1243634
joel80 skrev: Min lekmanna-analys skulle väl vara att Essingeleden inte är av samma intresse som gator i stan där de går och bor människor precis bredvid vägarna. För den direkta folkhälsan gissar jag att det är innerstadsgator med mycket "oskyddat" folk och där folk vistas långa tider där man främst vill komma till rätta med luftkvaliteten.
Jag kan hålla med dig att det inte är så många boende som exponeras för avgaser från Essingeleden. Men det är ganska, väldigt, många som får in dessa i sina bilar när de köar på leden. Så nog finns det argument, för de som så vill, att lägga restriktioner även där. Nej jag tror fortfarande att ett av skälen till dessa zoner, om de genomförs, är att mota bort stor del av bilismen. Det har ju ordföranden i Trafikutskottet, Karin Svensson Schmidt, deklarerat, att man vill. 8)
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 34

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]