Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1242979
SvenB skrev:
joel80 skrev: Alltså användandet av dubbdäck på t.ex Hornsgatan har ju minskat ordentligt, även om det fortfarande är flera som "fuskar". Så förbudet där har ju fått den effekt man vill ha, alltså minskad trafik med dubbdäck.
Jo men där finns ju alternativ, att inte köra på just den gatan. Men som det talas om i debatten rör det sig snarare om zoner, en ring runt hela, eller delar av, innerstaden. Skulle ett förbud bli på enskilda gator, som dubbdäcksförbudet, skulle acceptansen nog bli större.
Ja klipper man av E4, E6, E20 några miljoner bilar där dessa passerar Stockholm och Göterborg så är det ju en annan magnitud är dubbdäck på Hornsgatan (jag kör ju för övrigt med friktionsdäck så det är ju ett icke problem t.o.m)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1242980
SvenB skrev:
joel80 skrev: Alltså användandet av dubbdäck på t.ex Hornsgatan har ju minskat ordentligt, även om det fortfarande är flera som "fuskar". Så förbudet där har ju fått den effekt man vill ha, alltså minskad trafik med dubbdäck.
Jo men där finns ju alternativ, att inte köra på just den gatan. Men som det talas om i debatten rör det sig snarare om zoner, en ring runt hela, eller delar av, innerstaden. Skulle ett förbud bli på enskilda gator, som dubbdäcksförbudet, skulle acceptansen nog bli större.
Ja klipper man av Sverige på mitten vid E4, E6, E20 några miljoner bilar där dessa passerar Stockholm och Göterborg så är det ju en annan magnitud är dubbdäck på Hornsgatan (jag kör ju för övrigt med friktionsdäck så det är ju ett icke problem t.o.m) (Undrar om förbifart stockholm också kommer få samma restriktioner)

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1242986
Kommunerna får som jag uppfattat det bara tillåtelse att införa förbud på kommunens egna gator. E4an och andra genomfartsleder är statliga vägar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1242990
joel80 skrev:Kommunerna får som jag uppfattat det bara tillåtelse att införa förbud på kommunens egna gator. E4an och andra genomfartsleder är statliga vägar.
Well, well jag kommer ihåg när trängselskatten skapades för att få ut bilarna från innerstan och upp på Essingeleden i Stockholm och E6 genom Göteborg. Och se hur det gick med det sedan.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242992
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Kommunerna får som jag uppfattat det bara tillåtelse att införa förbud på kommunens egna gator. E4an och andra genomfartsleder är statliga vägar.
Well, well jag kommer ihåg när trängselskatten skapades för att få ut bilarna från innerstan och upp på Essingeleden i Stockholm och E6 genom Göteborg. Och se hur det gick med det sedan.
I Göteborg var syftet från början att maximera intäkten. Trängsel är inte en grej här på samma sätt som i Stockholm. Klart man tar med genomfartstrafiken då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1243012
SBergdahl skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Kommunerna får som jag uppfattat det bara tillåtelse att införa förbud på kommunens egna gator. E4an och andra genomfartsleder är statliga vägar.
Well, well jag kommer ihåg när trängselskatten skapades för att få ut bilarna från innerstan och upp på Essingeleden i Stockholm och E6 genom Göteborg. Och se hur det gick med det sedan.
I Göteborg var syftet från början att maximera intäkten. Trängsel är inte en grej här på samma sätt som i Stockholm. Klart man tar med genomfartstrafiken då.
Det är ju ingen skillnad i Stockholm, man vill ju också ha in så mycket pengar som möjligt och har därför tull på Essingeleden.
Användarvisningsbild
av Camel
#1243023
SBergdahl skrev:I Göteborg var syftet från början att maximera intäkten.
VolvoB20 skrev:Det är ju ingen skillnad i Stockholm, man vill ju också ha in så mycket pengar som möjligt
Korrekt analys, båda två! :mrgreen: :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1243034
Camel skrev:
SBergdahl skrev:I Göteborg var syftet från början att maximera intäkten.
VolvoB20 skrev:Det är ju ingen skillnad i Stockholm, man vill ju också ha in så mycket pengar som möjligt
Korrekt analys, båda två! :mrgreen: :-)-)
Fast zonerna ser rätt olika ut. Den ursprungliga i Stockholm har någon sorts trängsellogik. I Göteborg har de bara smetat ut det så att det inte går att smita någonstans. Trängsel finns knappt här.
Användarvisningsbild
av Camel
#1243039
mikethebik skrev:Med dessa stolligheter och diverse andra påfund från våra nuvarande styrande kanske Juholt tyvärr får rätt ändå. Hemska och mycket oroande tanke!
Juholt får rätt, tyävärr. Demokrati, där makten utgår från folket, är snart historia. Runt hörnet väntar andra bullar.
mikethebik skrev:Camel, jag tror att det är dags att sluta knyta näven i fickan och använda den istället...
Ja, så känner nog många. Men det är svårare att göra något konstruktivt. Delvis beroende på att skiftet till en annan typ av samhällsstyre som Juholt förutspår redan är påtagligt. Dock tror jag att det i längden inte går att förtrycka vad majoriteten anser och tycker. Det har historien visat vid åtskilliga tillfällen. Och ju mer man ignorerar folkets vilja, desto starkare krafter sätts i rörelse. Det börjar ofta med att åsikter polariseras och att olika åsiktsläger uppstår. Där är vi redan. Vad som händer därefter beror på många faktorer. Hela skalan finns från gnäll och strejker upp till maktövertagande genom kupp eller revolution. Vi har som väl är långt kvar till de extrema konsekvenserna. Men ju längre tid som går innan ev. klimathot är bevisat vetenskapligt desto svårare är det att motivera mer och mer extrema lösningar och åtgärder, som hittills dessutom inte tjänat något större syfte än att förstärka statskassan. Vi har redan påbörjat den prövningen i många samhällsfrågor det senaste årtiondet. Inte bara i klimatfrågan, och inte bara i Sverige. Fler populistiska inslag är att vänta. Ett mycket allvarligt problem samhällsmässigt. Och som vissa politiska krafter, t.ex. MP, spär på genom åtgärder som absolut inte uppskattas i tillräcklig omfattning. Och som körs ned i halsen på folket. Folket kommer för eller senare att kräkas upp allt, Vad gör man då?
mikethebik skrev:Kan bara hålla med i allt du skriver, tyvärr.
Det är relativt många som anser att dagens trafiksäkerhetsarbete är en ren förolämpning på det mycket framgångsrika trafiksäkerhetsarbete som gällde innan nollvision 2.0 infördes. Trafikförordningen har idag många miljö- och klimatparagrafer som styr trafikarbete på ett sådant sätt att mänskligt lidande och död uppstår, mer eller mindre som ett direkt resultat av dessa tokerier. Oacceptabelt enligt min uppfattning. Och jag är inte ensam om det. Även om frågan om Miljözoner är relativt ovidkommande ur trafiksäkerhetssynpunkt, så vill man köra ner miljözoner i halsen på folket utan att ens tillfråga riksdagen, och istället att ta det direkt via ändring i trafikförordningen. Trafikförordningen var tänkt att i första hand vara regelverk för en säker trafik. Inte för att reglera frågor som miljö och klimat. Att trafikförordningen kan innehålla sådana regler är inte konstigt i sig. Det är den demokratiska gången som satts ur spel av regeringen genom att införa regler i trafikförordningen för att reglera sådant som folket borde bestämma via riksdagen. Bara för att det går. Det visar på stor arrogans och maktfullkomlighet. Och en oroväckande stor iver som blivit tydlig genom att vissa lokalpolitiker i Stockholm t.ex. tog ut det hela i förskott och lyckades dessutom lura media till att skriva saker som inte var korrekta. Den person som skrek mest kan inte direkt beskyllas för att vara okunnig i statsrätt och hur den demokratiska gången är och ska vara. Han borde veta bättre, och det gör han naturligtvis. Men han utnyttjar andras okunnighet om det demokratiska systemet som en del i påtryckning för att få det att framstå som att regeringen är hinder. Mycket väl medveten om åsiktsförhållandet i regeringen mellan MP och S i denna fråga. Respektlöst mot folket. Att det stora partiet i regeringen inte förhåller sig avståndstagande till sådant beteende är beklagligt. Men så är det när det lilla barnet i regeringen skriker efter glass hela tiden. Då kan den stora föräldern i regeringen råka ut för att det lilla barnet klagar om man inte matar det med glass, och att rollen som vårdnadshavare ifrågasätts. Det vill den stora föräldern inte alls vara med om, och fortsätter att tysta det lilla barnet med den ena glassen efter den andra. Fast det är skadligt. Det är inte ett vuxet beteende av ett stort parti som gör anspråk på att vara statsbärande.
Användarvisningsbild
av Camel
#1243040
SBergdahl skrev:Den ursprungliga i Stockholm har någon sorts trängsellogik.
Nuvarande inställning i Stockholm är att motorfordonstrafik ska förbjudas. Även villkoren för fordon som verkligen inte orsakar trängsel som Moped och MC ska försämras i huvudstaden. De borde tvärtom favoriseras eftersom de är en av dellösningarna på trängselproblematiken. Men icke. Troligen motarbetas dessa fordon av samma grundorsak som det mesta: folkets frihet ska begränsas. Folket ska (med tvångsmedel) hänvisas till kollektiva transporter. Ungefär som boskap. Valfrihet för boskap är ovanlig.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 34
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]