Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1242829
Råkade se det där klipper med spårvidshinder som blev till för att minska trafiken i gamla stan, folk försöker ju köra över hindret för fasiken, hur dum får man bli, och kan inte ett fysisk hinder stoppa bilisterna så lär ju knappast någon miljözon göra de.

Var nog det dummaste jag någonsin sett, det där säger ju det mesta.......
av Leopold
#1242832
Derank skrev:Råkade se det där klipper med spårvidshinder som blev till för att minska trafiken i gamla stan, folk försöker ju köra över hindret för fasiken, hur dum får man bli, och kan inte ett fysisk hinder stoppa bilisterna så lär ju knappast någon miljözon göra de.

Var nog det dummaste jag någonsin sett, det där säger ju det mesta.......
Kopplingen till denna tråds ämne är minst sagt avlägsen... vore bra om du kunde utveckla hur fysiska sabotagehinder mot bilar kan tillämpas i strävan att efterleva (eventuellt) kommande miljözoner. Jag säger "eventuellt" eftersom det snart är val och då kan saker ändras mycket raskt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1242857
Derank skrev:Råkade se det där klipper med spårvidshinder som blev till för att minska trafiken i gamla stan, folk försöker ju köra över hindret för fasiken, hur dum får man bli, och kan inte ett fysisk hinder stoppa bilisterna så lär ju knappast någon miljözon göra de.

Var nog det dummaste jag någonsin sett, det där säger ju det mesta.......
Leopold skrev:Kopplingen till denna tråds ämne är minst sagt avlägsen... vore bra om du kunde utveckla hur fysiska sabotagehinder mot bilar kan tillämpas i strävan att efterleva (eventuellt) kommande miljözoner. Jag säger "eventuellt" eftersom det snart är val och då kan saker ändras mycket raskt.
Spårviddshinder är mycket effektivt för att förhindra okynneskörande med t.ex. ambulans och polisbil... På så sätt behöver inte kollektivtrafikens bussar bekymra sig över att lämna fri väg för dessa utryckningsfordon på de gatorna. :roll:
Dock kvarstår problemet med hur man ska förhindra brandkårens större fordon att köra där bussarna ska ha ensamrätt att ta sig fram. :shock:

Spårviddshinder för att reglera miljözoner är en tillämpning som jag inte ägnat någon större tanke åt, ju mer man funderar på det desto mer konstigt blir det. Tror det lutar mer åt någon form av gasdetektering som utlöser en bom, eller liknande, som slår ner i taket på den förorenande bilen. Det är ju på modet nu med fysik bestraffning av bilister. Spårviddshinder, fartgupp, falluckor, flera cm höga stålkanter, etc. Allt enligt Nollvision 2.0 där klassiskt (tidigare mycket framgångsrikt) trafiksäkerhetsarbete numera även blandas med miljö och klimat. Med olyckligt resultat som följd för många gång- och cykeltrafikanter som inte riktigt förstår fysikens lagar. Jag tror att man i nollvisionens och rättvisans namn måste gå vidare med att även fysiskt bestraffa gång- och cykeltrafikanter om de utan lagstadgad framförhållning utsätter sig för stor fara genom att kasta sig ut framför tunga motorfordon. Ett rapp över smalbenen från automatisk bom, eller en käpp i hjulet. Vad som helst för att spara liv.
De tänkta miljözonerna är ett kapitel för sig. Hur måste det nog till någon form av medborgarförslag på hur lämplig fysisk bestraffning ska se ut för de bilister som vågar utmana avgränsningen. Många extrema förslag kan sannolikt förväntas, även med inslag av sadism. Framförallt från de som inte gillar bilar och den frihet som det innebär för individen. :mrgreen:

Som flera påpekat berörs väldigt många bilar av miljözoner om de införs som det beskrivs. Detta medför en stor samhällspåverkan för både personer och företag som inte är konsekvensutredd på korrekt sätt. Det är även osäkert, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, om regeringen kan besluta om miljözoner bara för att man avser att använda trafikförordningen som verktyg, eller om riksdagen måste besluta. Regeringsformen i grundlagarna säger att riksdagen ska besluta om regler i form av lagar i vissa fall, t.ex. när många påverkas i stor omfattning. Regeringen kan inte besluta om lagar, endast om förordningar. Och trafikförordningen är en förordning. Dock var avsikten med trafikförordningen att se till trafiksäkerheten. Inte miljö och klimat. Att trafikförordningen de senare åren smittats ned med paragrafer som inte har med trafiksäkerhet att göra är mycket olyckligt. Vissa ändringar i trafikförordningen har t.o.m. inneburit ökat mänskligt lidande och dödsfall pga ivern att se till det bästa för miljö och klimat. Frågan är när vi ska reagera? Att dödstalen i trafiken de senaste 4-5 åren inte gått ner på ett tillräckligt tydligt sätt statistiskt är oroande. Orsakerna står bl.a. att finna inom miljö- och klimatparagraferna i trafikförordningen. Det finns även en del andra anmärkningsvärda orsaker. Svaret från de styrande på problematiken är: sänkta hastigheter och ännu mer inslag av fysiska begränsningar/bestraffningar av motorfordon samt ökade rättigheter för gång- och cykeltrafikanter. Det verkar som man nöjer sig med att den oskyddade trafikanten som just ska begravas efter att ha hävdat sin rätt i trafiken ska kunna skriva på sin gravsten "Jag hade i alla fall rätten på min sida". I den senaste trafikpolitiska debatten i riksdagen framkom en hel del oroväckande åsikter från mp och c om hur arbetet ska gå vidare med att ytterligare öka rättigheterna för de oskyddade trafikanterna. Ingen hänsyn tas till att förare av motorfordon faktiskt kan göra misstag. Risken är överhängande att marknaden för gravstenar med förtryckt standardiserad text kommer att öka.

Miljözoner kommer inte uppfattas som rimliga av ett stort antal människor när konsekvenserna blir kända. Frågan är hur man hanterar det? Som vanligt, man kör helt enkelt över folket. Och många knutna nävar i byxfickorna blir det. Men troligen inte mer än så. Eller?
Användarvisningsbild
av joel80
#1242858
Derank

Är det helt bestämt/klart på vilket sätt man får/kan upprätthålla miljözoner? Om det får göras t.ex med kameror som i t.ex London kan det bli riktigt effektivt. Är det så att polisen eller som jag läste någonstans här men inte fick svar på var det kom ifrån, att parkeringsvakter (?) skulle göra något åt det blir det nog ett flertal som fuskar. Dock tror jag att rätt många ändå följer sånna lagar, om det i allafall finns en liten risk att åka fast.

Alltså användandet av dubbdäck på t.ex Hornsgatan har ju minskat ordentligt, även om det fortfarande är flera som "fuskar". Så förbudet där har ju fått den effekt man vill ha, alltså minskad trafik med dubbdäck.


Hur funkar det i Tyskland? Är det endast polisen som stoppar och bötfäller de med fel färg på märket?
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#1242860
joel80 skrev:Så förbudet där har ju fått den effekt man vill ha
Är det helt klarlagt vem eller vika "man" är?
Användarvisningsbild
av joel80
#1242861
Jag syftade på Stockholm stad. (Beslutsfattarna)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242880
I tyskland riskerar man väl att behöva få ringa bärgning ut ur zonen om man blir påkommen om jag fattat rätt. Hög insats med andra ord.

Även utan några enorma kontroller misstänker jag att efterlevnaden skulle bli hyfsad och om några fuskar har det kanske inte så stor betydelse för resultatet. Men 2020 eller ännu senare när det lokalt beslutas om det lär en majoritet av milen som körs i aktuella zoner redan köras av godkända bilar så hur stor effekten blir känns lite oklart. De flesta milen totalt sett avverkas av den nyaste delen av bilparken och euro 6 har ju funnits några år vid det laget.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1242892
Med dessa stolligheter och diverse andra påfund från våra nuvarande styrande kanske Juholt tyvärr får rätt ändå. Hemska och mycket oroande tanke!
Camel, jag tror att det är dags att sluta knyta näven i fickan och använda den istället...

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1242895
Camel skrev:
Derank skrev:Råkade se det där klipper med spårvidshinder som blev till för att minska trafiken i gamla stan, folk försöker ju köra över hindret för fasiken, hur dum får man bli, och kan inte ett fysisk hinder stoppa bilisterna så lär ju knappast någon miljözon göra de.

Var nog det dummaste jag någonsin sett, det där säger ju det mesta.......
Leopold skrev:Kopplingen till denna tråds ämne är minst sagt avlägsen... vore bra om du kunde utveckla hur fysiska sabotagehinder mot bilar kan tillämpas i strävan att efterleva (eventuellt) kommande miljözoner. Jag säger "eventuellt" eftersom det snart är val och då kan saker ändras mycket raskt.
Spårviddshinder är mycket effektivt för att förhindra okynneskörande med t.ex. ambulans och polisbil... På så sätt behöver inte kollektivtrafikens bussar bekymra sig över att lämna fri väg för dessa utryckningsfordon på de gatorna. :roll:
Dock kvarstår problemet med hur man ska förhindra brandkårens större fordon att köra där bussarna ska ha ensamrätt att ta sig fram. :shock:

Spårviddshinder för att reglera miljözoner är en tillämpning som jag inte ägnat någon större tanke åt, ju mer man funderar på det desto mer konstigt blir det. Tror det lutar mer åt någon form av gasdetektering som utlöser en bom, eller liknande, som slår ner i taket på den förorenande bilen. Det är ju på modet nu med fysik bestraffning av bilister. Spårviddshinder, fartgupp, falluckor, flera cm höga stålkanter, etc. Allt enligt Nollvision 2.0 där klassiskt (tidigare mycket framgångsrikt) trafiksäkerhetsarbete numera även blandas med miljö och klimat. Med olyckligt resultat som följd för många gång- och cykeltrafikanter som inte riktigt förstår fysikens lagar. Jag tror att man i nollvisionens och rättvisans namn måste gå vidare med att även fysiskt bestraffa gång- och cykeltrafikanter om de utan lagstadgad framförhållning utsätter sig för stor fara genom att kasta sig ut framför tunga motorfordon. Ett rapp över smalbenen från automatisk bom, eller en käpp i hjulet. Vad som helst för att spara liv.
De tänkta miljözonerna är ett kapitel för sig. Hur måste det nog till någon form av medborgarförslag på hur lämplig fysisk bestraffning ska se ut för de bilister som vågar utmana avgränsningen. Många extrema förslag kan sannolikt förväntas, även med inslag av sadism. Framförallt från de som inte gillar bilar och den frihet som det innebär för individen. :mrgreen:

Som flera påpekat berörs väldigt många bilar av miljözoner om de införs som det beskrivs. Detta medför en stor samhällspåverkan för både personer och företag som inte är konsekvensutredd på korrekt sätt. Det är även osäkert, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, om regeringen kan besluta om miljözoner bara för att man avser att använda trafikförordningen som verktyg, eller om riksdagen måste besluta. Regeringsformen i grundlagarna säger att riksdagen ska besluta om regler i form av lagar i vissa fall, t.ex. när många påverkas i stor omfattning. Regeringen kan inte besluta om lagar, endast om förordningar. Och trafikförordningen är en förordning. Dock var avsikten med trafikförordningen att se till trafiksäkerheten. Inte miljö och klimat. Att trafikförordningen de senare åren smittats ned med paragrafer som inte har med trafiksäkerhet att göra är mycket olyckligt. Vissa ändringar i trafikförordningen har t.o.m. inneburit ökat mänskligt lidande och dödsfall pga ivern att se till det bästa för miljö och klimat. Frågan är när vi ska reagera? Att dödstalen i trafiken de senaste 4-5 åren inte gått ner på ett tillräckligt tydligt sätt statistiskt är oroande. Orsakerna står bl.a. att finna inom miljö- och klimatparagraferna i trafikförordningen. Det finns även en del andra anmärkningsvärda orsaker. Svaret från de styrande på problematiken är: sänkta hastigheter och ännu mer inslag av fysiska begränsningar/bestraffningar av motorfordon samt ökade rättigheter för gång- och cykeltrafikanter. Det verkar som man nöjer sig med att den oskyddade trafikanten som just ska begravas efter att ha hävdat sin rätt i trafiken ska kunna skriva på sin gravsten "Jag hade i alla fall rätten på min sida". I den senaste trafikpolitiska debatten i riksdagen framkom en hel del oroväckande åsikter från mp och c om hur arbetet ska gå vidare med att ytterligare öka rättigheterna för de oskyddade trafikanterna. Ingen hänsyn tas till att förare av motorfordon faktiskt kan göra misstag. Risken är överhängande att marknaden för gravstenar med förtryckt standardiserad text kommer att öka.

Miljözoner kommer inte uppfattas som rimliga av ett stort antal människor när konsekvenserna blir kända. Frågan är hur man hanterar det? Som vanligt, man kör helt enkelt över folket. Och många knutna nävar i byxfickorna blir det. Men troligen inte mer än så. Eller?
Kan bara hålla med i allt du skriver, tyvärr. Lösningen kan ju vara som den innovative cykelåkaren nyligen i Linköping, trimma hojen och den går i 100 knyck med statligt el-cykelbidrag :D Fast nollan i visionen kanske hamnar bakom siffrorna då...

Mike
Användarvisningsbild
av SvenB
#1242897
joel80 skrev: Alltså användandet av dubbdäck på t.ex Hornsgatan har ju minskat ordentligt, även om det fortfarande är flera som "fuskar". Så förbudet där har ju fått den effekt man vill ha, alltså minskad trafik med dubbdäck.
Jo men där finns ju alternativ, att inte köra på just den gatan. Men som det talas om i debatten rör det sig snarare om zoner, en ring runt hela, eller delar av, innerstaden. Skulle ett förbud bli på enskilda gator, som dubbdäcksförbudet, skulle acceptansen nog bli större.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 34

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]