Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1344927
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 19:11 Jag jobbar på ett stort företag med både kontor och fabriker i Kina och har varit på plats många gånger.

Om man har 100% i personalomsättning per år så har man allvarliga problem. Antingen betalar man mycket sämre lön än konkurrenterna eller så har man en miljö som de anställda vill komma bort från.

Om folk har konkurrenskraftig lön och trivs på jobbet så slutar inte 100% av de anställda.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Men ni har kanske helt annan uppfattning.
Vi glider lite från ämnet. Jag frågade om du kunde ge referenser/länkar om att kinesiska produkter har bättre kvalitet än europejska ...som du påstått.
av Lövet
#1344936
Freddy100 skrev:
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 19:11 Jag jobbar på ett stort företag med både kontor och fabriker i Kina och har varit på plats många gånger.

Om man har 100% i personalomsättning per år så har man allvarliga problem. Antingen betalar man mycket sämre lön än konkurrenterna eller så har man en miljö som de anställda vill komma bort från.

Om folk har konkurrenskraftig lön och trivs på jobbet så slutar inte 100% av de anställda.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Men ni har kanske helt annan uppfattning.
Vi glider lite från ämnet. Jag frågade om du kunde ge referenser/länkar om att kinesiska produkter har bättre kvalitet än europejska ...som du påstått.
Läste du artikeln? Den svarar ju exakt på det. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... uropeiska/
#1344941
Lövet skrev: tis 29 okt 2019, 19:58
Freddy100 skrev:
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 19:11 Jag jobbar på ett stort företag med både kontor och fabriker i Kina och har varit på plats många gånger.

Om man har 100% i personalomsättning per år så har man allvarliga problem. Antingen betalar man mycket sämre lön än konkurrenterna eller så har man en miljö som de anställda vill komma bort från.

Om folk har konkurrenskraftig lön och trivs på jobbet så slutar inte 100% av de anställda.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Men ni har kanske helt annan uppfattning.
Vi glider lite från ämnet. Jag frågade om du kunde ge referenser/länkar om att kinesiska produkter har bättre kvalitet än europejska ...som du påstått.
Läste du artikeln? Den svarar ju exakt på det. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... uropeiska/
Nu blev jag besviken...."Page säger att Geelys kinesiska fabriker producerar bilar med högre kvalitet eftersom....bla bla bla. Vad ska Volvo chef säga som svar på kritik att bilarna tillverkas i Kina? Page kan säga vad han vill men jag frågade om fakta och siffror som visar att Kina producerar med bättre kvalititet...
Man måste ju tänka lite själv och fatta att man läser reklam... :-)
#1345006
VolvoB20 skrev: tis 29 okt 2019, 19:11 Jag jobbar på ett stort företag med både kontor och fabriker i Kina och har varit på plats många gånger.

Om man har 100% i personalomsättning per år så har man allvarliga problem. Antingen betalar man mycket sämre lön än konkurrenterna eller så har man en miljö som de anställda vill komma bort från.

Om folk har konkurrenskraftig lön och trivs på jobbet så slutar inte 100% av de anställda.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Men ni har kanske helt annan uppfattning.
Du har säkert mycket rätt där. Deras personalpolitik lämnar mycker i övrigt att önska, även i Halmstad. Dom ha t.o.m lagligt utmanövrerat facket. När jag slutade var medelåldern på företaget 54 år, och ungdomarna stannar inte länge. Där är (på reparationssidan) inte anställt någon fast personal senaste åren (som stannat någon längre tid) trots pensionsavgångar utan andelen inhyrd tillfällig personal ökar hela tiden. Dom är mycket lättare att bli av med.... Skulle tro att c:a 1/3-del av personalen (både reparatörer och i produktionen) är inhyrd. Maskinparken är till en del mycket (en del vävstolar är 50 - 60 år) gammal men ombyggda och uppdaterade under åren. Men "vi" tillverkar fortfarande maskinfiltar i yttersta världsklass och utvecklingen av nya produkter finns fortfarande kvar i Halmstad men huvudkontoret finns (sedan många år) i USA.
Användarvisningsbild
av sura56
#1487154
Finns det någon lista på var alla olika modeller tillverkas idag
av Lockis
#1487162
sura56 skrev:Finns det någon lista på var alla olika modeller tillverkas idag
Denna verkar vara ganska korrekt.
Anläggningen i USA kommer bygga nya XC90 också när den börjar byggas


Göteborg (Torslandaverken) 1964–
Volvo XC90, Volvo V90, Volvo V90CC, XC60, V60
Gent, Belgien, Volvo Car Gent, 1965–
Volvo V60, XC40, C40
Chengdu, Kina 2013–
Osäker, SPA modeller?
Daqing, Kina 2014–
Volvo S90L, Volvo S90
Ridgeville, USA 2018–
Volvo S60
Skövde (motorer till fordonen)
Motorer till fordon producerade i Europa
Zhangjiakou, Kina
Motorer till de bilar som produceras i Kina.
Olofström (Volvo Olofströmsverken)
Volvo Cars Body Components (VCBC), (karosseridelar: dörrar, huvar, bakluckor och balkar mm, till Volvo Cars och AB Volvo
Luqiao, Kina
Volvo XC40
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]