Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1344564
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 19:46
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 19:18
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 11:09

Jag har svårt att tro att kvalititen är samma i olika fabiriker. Det år tusentalas detaljer och faktorer som kan spela roll. Jag hoppas att din bil och andra Kinabilar inte har sämre kvalitet. Jag vill köra min bil i ca 10 år så jag blev inte besviken att den blev tillverkad i Sverige. Det blir kanske extra speciellt om en dekad att äga svenskt producerat Volvo.
Så du vet inte vad skulle kunna vara som skiljer men ändå är du säker på att svenskbyggd är bättre...
Du verkar vara distraherat. Läs mina tidigare kommentarer.
Du får äga vilken bil du vill. Jag vill köra svenskt tillverkat Volvo.
Är du nöjd med din Kinaproducerat S90 så du får du ta det lugnt. Du har ju det du önskar,
Du tycker det är viktigt med svensktillverkad men du vet inte varför?
Som sagt i annat inlägg så handlar det ju mest om psykologi.
#1344590
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 22:08
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 19:46
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 19:18

Så du vet inte vad skulle kunna vara som skiljer men ändå är du säker på att svenskbyggd är bättre...
Du verkar vara distraherat. Läs mina tidigare kommentarer.
Du får äga vilken bil du vill. Jag vill köra svenskt tillverkat Volvo.
Är du nöjd med din Kinaproducerat S90 så du får du ta det lugnt. Du har ju det du önskar,
Du tycker det är viktigt med svensktillverkad men du vet inte varför?
Som sagt i annat inlägg så handlar det ju mest om psykologi.
Tror inte att psykologi ''täcker'' 15000 bilkomponenter och helt nya bilmodeller producerade i helt ny fabrik utan tidiagare erfarenhet med biltillverkningen. Jag skulle aldrig riskera att tro på deras kvalitet. Men vi är olika.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1344597
Freddy100 skrev:
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 22:08
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 19:46 Du verkar vara distraherat. Läs mina tidigare kommentarer.
Du får äga vilken bil du vill. Jag vill köra svenskt tillverkat Volvo.
Är du nöjd med din Kinaproducerat S90 så du får du ta det lugnt. Du har ju det du önskar,
Du tycker det är viktigt med svensktillverkad men du vet inte varför?
Som sagt i annat inlägg så handlar det ju mest om psykologi.
Tror inte att psykologi ''täcker'' 15000 bilkomponenter och helt nya bilmodeller producerade i helt ny fabrik utan tidiagare erfarenhet med biltillverkningen. Jag skulle aldrig riskera att tro på deras kvalitet. Men vi är olika.
Den V60 jag hämtade ut i maj var tillverkad i Torslanda men den jag nu hämtar ut på fredag kommer vara tillverkad i Gent.

Personligen tycker jag att det känns betydligt bättre att man bidrar till jobb i Sverige och att de arbetarna bidrar med skatteinkomster i Sverige.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1344610
ThomasT skrev: mån 28 okt 2019, 08:20 Personligen tycker jag att det känns betydligt bättre att man bidrar till jobb i Sverige och att de arbetarna bidrar med skatteinkomster i Sverige.
Precis... Ja man får nog dela upp det mer och inte diskutera allt på en gång. Tex:

-Kvalitet, är det skillnad var bilen är ihopskruvad?
Jag tror inte det, jag tror det beror mer på hur bilen är specad som avgör, tex har någon specat att man ska ha tunnare rostskydd på bilar som skruvas ihop i fabrik xyz så är det mer avgörande än kvalitete på själv arbetet mellan olika fabriker. I Kina brukar man får exakt den kvalitet man beställer, varken mer eller mindre., så fråga är vad man beställer igentligen.

-Arbeten/Skatt
Kan man tänka sig att betala lite extra för att köpa något som är tillverkat här för att skapa jobb och skatteintäkter i landet? Det kan ju vara ett viktigt avgörande när man väljer bil.

-Politik
Är man obekväm/bekväm med att köpa ett märke som indirekt styrs av kinesiska staten i bakgrunden som faktiskt är en enparti-diktatur på stark frammarch med ambitoner att expandera och dominera allt större delar av världen.

Eller så orkar man inte fundera på allt det där och så köper man bilen man gillar mest bara och skiter i att fundera....
av Ok67
#1344699
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 07:33
Fjonsson skrev: sön 27 okt 2019, 22:08
Freddy100 skrev: sön 27 okt 2019, 19:46

Du verkar vara distraherat. Läs mina tidigare kommentarer.
Du får äga vilken bil du vill. Jag vill köra svenskt tillverkat Volvo.
Är du nöjd med din Kinaproducerat S90 så du får du ta det lugnt. Du har ju det du önskar,
Du tycker det är viktigt med svensktillverkad men du vet inte varför?
Som sagt i annat inlägg så handlar det ju mest om psykologi.
Tror inte att psykologi ''täcker'' 15000 bilkomponenter och helt nya bilmodeller producerade i helt ny fabrik utan tidiagare erfarenhet med biltillverkningen. Jag skulle aldrig riskera att tro på deras kvalitet. Men vi är olika.
Komponenterna lär säkert upphandlas på samma marknad oavsett var bilen monteras ihop. En bil som monterats i Torslanda kan i teorin ha fler kinesiska komponenter än en gjord i Kina. Varken Volvo eller någon annan kommer att betala ett öre mer än nödvändigt.

Det skulle förvåna mig stort om inte nyckelpersonerna på samtliga Volvos fabriker har lång erfarenhet av biltillverkning. När det gäller montörer så är det ju ett relativt okvalificerat yrke. Man tar in från gatan och utbildar på plats mer eller mindre. Oavsett om man är i Sverige eller Kina.

Jag skulle nästan känna mig säkrare med en Volvo byggd i Kina, eftersom fabriken är helt ny. Det innebär säkerligen modernare och bättre utrustning med bättre repeterbarhet. Torslanda är en gammal anläggning. Inom industrin byter man inget i onödan direkt..
#1344715
Det är precis vad jag menar. Volvo vill spara pengar därför tillverkningen flyttas till Kina. Konsekvensen blir att majoritet av bildelar produceras i olika fabriker i Asien och inte i Europa. Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga...Kortsagt flyttas produktionen till Kina för att tjäna flera slantar, inte för att öka kvaliteten :-D
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1344753
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 19:05 Det är precis vad jag menar. Volvo vill spara pengar därför tillverkningen flyttas till Kina. Konsekvensen blir att majoritet av bildelar produceras i olika fabriker i Asien och inte i Europa. Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga...Kortsagt flyttas produktionen till Kina för att tjäna flera slantar, inte för att öka kvaliteten :-D
Man producerar i kina för att bygga närmare marknaden. Ingen slump att man bygger s90 och inte v60.
av Ok67
#1344762
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 19:05 Det är precis vad jag menar. Volvo vill spara pengar därför tillverkningen flyttas till Kina. Konsekvensen blir att majoritet av bildelar produceras i olika fabriker i Asien och inte i Europa. Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga...Kortsagt flyttas produktionen till Kina för att tjäna flera slantar, inte för att öka kvaliteten :-D
Fast var delarna till Kina-tillverkade Volvo-bilar kan vara gjorda var som helst. Liksom delarna till de bilar som byggs i Torslanda. Det finns ingen garanti för att en Volvo byggd i Göteborg innehåller färre kinesiska delar än en byggd i Kina.

Kina-fabriken startades i första hand för att förse den kinesiska marknaden med bilar. Att transportera färdiga bilar är dyrt. Därför vill man montera nära kunderna.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1344777
Daimlerlastbilar (inte helt relaterat iofs) är inte helt tyska heller (avgasreningen är svensktillverkad), så räknar man med heltysk lastbil så tar man miste :P

Gäller nog dom flesta industrier, men tydligare på fordonsmarknaden pga alla komponenter som används.
#1344860
Freddy100 skrev: mån 28 okt 2019, 19:05 Dem som jobbar där har inte samma (ekonomisk) motivation som arbetare i välfärdsvärden. Att påstå att kvalitet i Kina är bättre än i Sverige är långsökt saga..
Det märks att du inte har varit i Kina eller jobbat där.

Jag skulle säga fullständigt tvärs om. I ett välfärdsland finns massor av trygghetssystem som står på din sida även om du slarvar lite med jobbet, allt från fack till lagar och sociala skyddsnät om du förlorar jobbet.

Jag kan garantera att de ekonomiska motivationen är mycket högre i Kina än här. Gör du fel så hjälper ingen dig utan du blir utslängd på gatan helt utan försörning och säkerhet så du passar dig djävligt noga för att göra minsta fel. Övervakningen är total. Såg statistik på att bilarna som rullar ut från banden i Kina har färre fel än de som är monterade i Europa.

Du har blandat ihop det med att det tillverkas mängder med billiga skitprodukter också i Kina som säljs för noll och ingenting i affärer här och som så klart har total kass kvalitet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]