Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1344206
Freddy100 skrev: fre 25 okt 2019, 23:30 Det får man hoppas verkligen att det inte spelar någon roll. Vi får se om några år hur Kina tillverkade Volvobilar klarar sig...
Det har ju redan gått några år.
Hur känner du bilar byggda i belgien?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1344207
Själv skulle jag aldrig vilja en modern bil som var 100% byggd i sverige... För det första är det praktiskt omöjligt, då vi inte har fabriker för att tillverka varenda liten elkomponent som behövs, för det andra skulle jag inte lita ett dugg på svensk finelektronik då erfarenheterna helt enkelt saknas.

För ska man vara så patriotisk så får man ju inte ens använda så mycket som ett motstånd som tillverkats utanför sverige.... Eller råmaterial för den delen...
#1344210
Bilens kvalitet beror inte bara på konstruktion utan tillverkningen går igenom faser där det är människor som utför arbete. Sedan beror det mycket på ledningen och kontroller efter tillverkningen. Inte ens på bildelar som kan vara producerade i olika länder. T ex i min V90CC som är byggd i Sverige hittar jag delar som är byggda i Polen, Ungern, Tyskland osv...i europejska länder alltså. Jag antar att Kinabyggda bilar är beroende ffa på komponenter tillverkade i Kina.
Jag minns när jag köpte min V70 MY05 tillverkat i Sverige. Min kompis jobbade då på företaget i Polen där man inköpte V70 bilar tillverkade i Belgien. De hade bara problem med de bilarna..ffa elektroniken pajade. Sedan hade de aldrig köpt Volvo pga bristande kvalitet. Min gamla V70 rullar fortfarande som en dröm efter 15 år....
Har en kompis som jobbar på BMW och där talar man om risker att Volvo kvalititeten blir sämre pga kinesiska komponenter.
Någon skriver här att hen skulle aldrig köpa Volvo tillverkat i Sverige...LOL. Finns det ingen kunskap med elektronik i Europa? Dem flesta företag inom elektronik kommer ju ursprungligen från Europa eller Japan...Nokia, Ericson, Philips, Blaupunkt, Tesla, Sony, Panasonic. Känner ni något företag från Kina???
Mina föräldrar köpte Sony TV producerat i Japan. Den dog efter 25 år. Jag köpte Sony för ngr år sedan producerad i Tajwan eller Kina,,,TV-n dog efter 4 år.
Lämnade nyligen min gamla Skepphult cykel (från 70-talet) för reparation. Mekaniker var förjust och utifrån sin erfarenhet tyckte inte att man producerar längre så robusta cykeldelar. Det blev kinesisk skit som monteras i de flesta cyklar även med svenskt märke. Finns alltså ingen fördel att betala halv-till milion kronor för Kinabyggt pseudoVolvo...
Vi får vänta tills de bilarna blir >5 år gamla...för att återkomma till vår diskussion...
#1344247
Fjonsson skrev: lör 26 okt 2019, 09:25 Då ser vi fram mot att du tar upp frågan om 5 år och berättar vad du lärt dig.
Jag har redan skapat min åsikt Det blir mer intressant att se vad du har lärt dig efter 5 år. Äger du S90 från Kina?
av Ok67
#1344271
Diskussionen påminner lite om när VAG köpte Skoda. Många var skeptiska till om en gammal öststat kunde producera vettiga bilar. Med facit i hand kan man konstatera att de löste uppgiften utmärkt. I många fall bättre än tyskarna själva.
av Ok67
#1344354
Freddy100 skrev: lör 26 okt 2019, 18:08 Tjekiska varor hade alltid varit kända för hög kvalititiet...även under kommunistiska tider. Det var inte slump att de köpte Škoda.Mer relevant fråga är kvalititet på Seat...
Möjligtvis i östblocket. Men knappast i västvärlden väl? Det som svenskarna minns är nog mest en Skoda som välte i Trafikmagasinet på 80-talet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1344359
Jag skulle inte ha något emot att ratta en Skoda/Seat som når 100 på under 6 sekunder...
Okej, kanske inte så attraktiva bilar, men säkert roliga på en krokig landsväg eller på Autobahn.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 1-13858752

https://www.bytbil.com/blekinge-lan/per ... 8-13287502
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]