Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bambrullan
#1229727
Köpte en Renault Trafic diesel 2005a, manuell.

Och till saken..

Den är ibland svårstartad efter ha stått en stund, över 1 timme..
Bytte ut den manuella handpumpen mot en ny, samt en backventil (håller trycket bättre nu och startar bättre efter ha stått en stund)

Dock så efter 1.5-2 timmar måste man vrida på nyckeln typ 4-5 gånger, han tänder bara dom första gångerna innan han går igång
och går. bluddrar första 2 sekunderna sen går den kanonfint.

Den går kanonfint på tomgången, kan stå i flera timmar jämnt och fint.. när man kör är det full spya från motorn, går som kulor och krut.

Till andra saken då, Den kan helt plötsligt stanna, bara tvärdö medans man kör ! går ej rulla igång, man får helt enkelt vrida av nyckeln och starta
om den, och den starta direkt och går kanon direkt, ingen svart/vit rök heller..


Hör dessa 2 problem ihop tror ni? Om den drar tjyvluft, dör den vid körning då?


Vad tror ni om att montera en elektriskt matarpump innan filtret på ett relä? tydligen har dessa modeller ingen förpump vad jag kunnat läsa
mig till.. Läste mig till att en gjorde det och bilen gick 30,000 mil till.. men tänkte höra ifall nån vet av nått som brukar strula på dessa
och ge dessa sympton?

Har hällt i omega som ska döda bakterier och rena.

Vad jag kan testa är väl en sån pump eller byte dieselfilter, sistnämnda tror jag väl lite på...

Finns det nån själ som har några ideer?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1229734
Enda jag tänkte på är att om den köptes på firma så ska de avhjälpa problemet då det anses trafikfarligt då motorn stannar.

Annars stannar mig kunskap i princip där just nu :wink:
av Rådlös
#1229747
Om du misstänker dieselmikrober så måste du göra rent tanken och bränslesystemet först av allt. Sedan finns det ett medel: Grotamar. Detta är inget "snake oil" eller "undergörande medel" utan det är ett potent biologiskt gift och skall hanteras därefter. Men gör rent tanken först. Läs dom här två länkarna också: https://www.sxk.se/sites/default/files/ ... esslem.htm

https://www.sxk.se/sites/default/files/ ... mikrob.htm

Du funderar över läckande luftslangar. En dieselmotor går alltid med luftöverskott, den suger i sig hur mycket luft som helst, så någon trasig slang borde inte ha någon betydelse i sammanhanget. Det finns alltså inget gasspjäll på en diesel. Det du reglerar med gaspedalen är bränslemängden från pumpen till spridarna.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Bambrullan
#1229749
Okej. Men i och med att den tjuvstannar sådär bara helt plötsligt gör ju alltid lite märkligt.. är det dieselmikrober / alger som gör att det blir mindre tillförsel ska den väl gå dåligt?

I och med att den kan tvärdö och sedan starta direkt efter är ju ett märkligt fenomen.. ni tror inte på att sätta
dit en förpump?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229798
Min svärson har en Traffic, han hade problem med att starta den ibland, det var stöldskyddet (stänger av dieseltillförseln) som krånglade. Vet dock inte var dom gjorde med den, han lämnade in den.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]