Hej Mike,
Det är ett utmärkt initiativ att starta denna tråd, särskilt som tidigare möjligheter att diskutera detta högintressanta tema här på forumet nu blockerats.
Att elbilar i någon form utgör framtiden tror jag det råder ganska bred enighet om. Till de främsta skälen hör elmotorers höga verkningsgrad, möjligheten att tillvarata energin vid inbromsning och möjligheten att helt slippa skadliga avgasutsläpp just där bilen rullar fram. Men bortom den enigheten är jag säker på att man hittar rätt delade meningar om många relaterade ting.
Jag skulle vilja börja med att påpeka något som i nuläget ibland tenderar att glömmas bort, nämligen att det finns två olika huvudtyper av elbilar: de som i huvudsak drivs med batteri (batteribilar) och de som i huvudsak drivs med bränsleceller (bränslecellsbilar). Därtill finns en hel rad hybrider mellan någon av dessa båda alternativ och konventionella förbränningsmotordrivna bilar. Alldeles nyligen tillkom dessutom en hybrid mellan de båda huvudsakliga elbilstyperna, nämligen Mercedes nya GLC F-Cell, som har en bränslecell som huvudsaklig kraftleverantör till elmotorn men även förfogar över ett från elnätet laddbart batteri som reserv:
http://nyheter.mercedes-benz.se/2017/10 ... ed-vatgas/
Just nu är det annars främst de batteridrivna elbilarna som låter tala om sig eftersom de varit lite längre på banan än de bränslecellsdrivna. Det återstår emellertid att se hur länge det varar. Får man tro de centrala beslutsfattarna i bilbranschen är det nämligen i första hand bränslecellsbilarna som har framtiden för sig.
Revisions- och konsultföretaget KPMG genomför sedan en tid tillbaka en årligen återkommande
survey med sådana beslutsfattare, varav hälften på toppnivå (VD, styrelseordförande eller nivån omedelbart därunder). Här är ett par av de påståenden dessa beslutsfattare fick ta ställning till i fjolårets survey tillsammans med deras uppfattning om dessa påståenden (se s. 14 i det dokument jag länkar till ovan).
"BEVs will fail due to infrastructure challenges" ("Batteribilar kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar")
62 procent instämmer
18 procent har motsatt uppfattning
"FCEVs will be the real breakthrough for electric mobility" ("Bränslecellsbilar kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet")
78 procent instämmer
6 procent har motsatt uppfattning
Till yttermera visso visade det sig i årets
survey (se s. 4 överst till vänster i det dokument jag länkar till) att bränslecellsbilar ersatt batteribilar som den trend som anses vara nummer ett under perioden fram till 2025.
Så vad är de främsta skälen till att de centrala beslutsfattarna inom bilbranschen har större tilltro till bränslecellsbilen än till batteribilen som ett alternativ för framtiden? Det kan man förstås bara spekulera i, men några av skälen kan tänkas vara följande:
1. Bränslecellsbilar är inte beroende av något elnät med tillhörande laddinfrastruktur för produktion, distribution och tankning av drivmedel (i Sveriges fall ett i produktionshänseende nordcentraleuropeiskt elnät där den merproduktion av el som batteribilar ger upphov till normalt sett blir rent fossilt baserad, nu och inom överskådlig framtid).
2. Bränslecellsbilar kan eller kommer att kunna köras på en mängd olika kemiska bränslen, t.ex. vätgas, metan (i huvudsak detsamma som fordonsgas), etanol och diesel som alla redan i dagsläget kan tillverkas förnybart och där det för vissa av bränsletyperna redan finns en utbyggd infrastruktur för distribution, lagring och tankning.
3. Bränslecellsbilar behöver inte få bränslet producerat i exakt samma ögonblick som de tankas utan bränslet kan produceras vid ett tillfälle, därefter lagras i befintlig form och slutligen tankas vid en helt annan tidpunkt än då det producerades.
4. Bränslecellsbilar kan tankas på ungefär lika kort tid som en bil med förbränningsmotor.
5. Bränslecellsbilar kan ges god räckvidd mellan tankningar (i dagsläget runt 50 mil) utan att behöva bära på något tungt, dyrt och, i samband med tillverkningen, miljöbelastande batteri.