Sida 1 av 1
Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 18:13
av MckeWth
Hej,
Skulle byta lambdasensor på bilen och har beställt en från Riga.
Nu när jag skulle koppla in den inser jag att jag fått tag på fel sensor då kontakterna ser olika ut :roll: Den jag fått tag på är till rätt bil men fel motor. Min bil har 1,8 liters mitsubishimotorn (ej GDI), medan den jag fått tag på är till GDIn. Frågan är då om jag ändå kan använda sensorn om jag skarvar sladdarna? Den nya har 4 sladdar liksom min gamla. Det enda sensorn verkar göra är att sända en spänning mellan 0 och 1v så det känns ju inte så hightech...
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 18:26
av NilsO
Antagligen fungerar det inte. Det finns två olika huvudtyper av lambdasonder, och de kan aldrig bytas mot varandra. Dessutom kan två sonder av samma typ ha väldigt olika "karaktäristik". Utöver det finns olika principer för förvärmning.
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 18:43
av MckeWth
NilsO skrev:Antagligen fungerar det inte. Det finns två olika huvudtyper av lambdasonder, och de kan aldrig bytas mot varandra. Dessutom kan två sonder av samma typ ha väldigt olika "karaktäristik". Utöver det finns olika principer för förvärmning.
Tack för svar.
Men kollar man på biltema på deras universalsensorer så verkar den enda gemensamma nämnaren vara antalet sladdar...? Kollar man på biltemas hemsida blir man hänvisad till samma lambda vid båda motortyperna, de saknar ju kontakt.
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 19:35
av Rådlös
Läs igenom den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nd#p963827
Speciellt det som trådskaparen säger. Begrunda vad det står. Läs sedan igenom vad NilsO skriver här.
Du kan ju försöka sälja din felaktiga Lambdasond på Blocket eller Tradera. Något av priset bör du ju kunna få tillbaka.
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 20:27
av NilsO
MckeWth skrev:Men kollar man på biltema på deras universalsensorer så verkar den enda gemensamma nämnaren vara antalet sladdar...? Kollar man på biltemas hemsida blir man hänvisad till samma lambda vid båda motortyperna, de saknar ju kontakt.
Jo, men Biltemas katalog är ökänt opålitlig. Det är inte alls säkert att den universaltyp Biltema föreslår fungerar på någon av motorerna. Om du skriver artikelnumret (Volvos, eller Bosch/motsvarande) till båda sonderna kanske du kan få bättre svar här – men annars hade jag nog snarare försökt sälja eller byta sonden.
Edit: Det är en bra tråd som Rådlös länkar till ovan.
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: lör 27 jan 2018, 21:47
av MckeWth
Byta lambda är egentligen en chansning för att få mina avgasvärden rätt. Bilen lider av högt CO- och lambdavärde. Den fick 0,4 på CO och 1.07 på ombesiktningen, och då var ändå besiktningsmannen snäll. Motorn var varmkörd innan. Hade en del läckor i avgassystemet tidigare men tror jag fått reda på dem. Idag bytte jag luftfilter och tändstift. Oljan och oljefiltret är sen i somras, bilen har kanske rullat 500-700 mil sen dess.
Hur får jag ordning på det? Bilen är en -97a och inte värd nånting, vill bara ha den genom besiktningen. Kan tanka e85 vara ett alternativ?
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: sön 28 jan 2018, 09:46
av Variosboy
Har skrivit det förut många gånger. Att byta lambdasond för att avgasvärdena är dåliga är ungefär som att byta larmleverantör till huset för att larmet går vid inbrott..
Det är ju liksom inte larmets fel att inbrottet sker, larmet gör dig bara medveten om inbrottet.
Och precis så är det oftast med lambdasonden, den säger att något är fel med avgasvärdena, men den är oftast inte orsaken till det.
Vad felet är har jag dock svårt att uttala mig om.. har du kontrollerat alla de vanliga felen som påverkar värdena? Läckage på insugssidan eller avgassidan (mellan sond och motor).
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: sön 28 jan 2018, 16:36
av Lucif3r
Det absolut vanligaste felet vid gnällande lambda/kassa värden är vakuumläckage, en gammal spröd vakuumslang som gått av så bilen drar tjuvluft, eller liknande.
Re: Råkat köpa fel lambdasensor
Postat: sön 28 jan 2018, 19:26
av NilsO
CO bildas vid dålig förbränning – för lite syre (luft) i förhållande till mängden bränsle. Men lambdavärdet är för högt, vilket betyder att mängden syre är för stor i förhållande till bränslemängden. Så egentligen går det inte riktigt ihop, men eftersom det är mätt efter katalysatorn vet man ändå inte riktigt vad som är vad, och man skulle behöva göra lite fler typer av mätningar.
Kolla det som nämns ovan, och speciellt att avgassystemet är helt tätt hela vägen fram till lambdasonden. På en del bilar sitter sonden monterad i en slags bussning som ibland lossnar lite, och om det uppstår en glipa där så kan det störa avgasvärdena.
Felet skulle faktiskt kunna bero på en dålig lambdasond, om den reagerar långsamt eller kanske om förvärmningen inte fungerar. Men att byta ut den är inte det första man gör. Då borde man också fått dåliga värden på tomgång, tycker jag.