Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1228353
Hej, tänkte kolla skicket på draget inför besiktningen. Noterade att vid montering går indikeringen från rött upp till grönt. Men indikeringen går att flytta från grönt och rött fast att draget sitter fast på bilen.

För att ta lös draget ska vrede tryckas in och sedan ned, vilket fungerar men är lite orolig för att besiktningen skall slå ned på detta. Kontrollerde med reservdelssvdelningen hos Bilbolaget som sa sig tro det bero på att draget saknar lås.

Vad säger ni om det, draget är Volvo original och ser ut som på bilden.

Bild


Uppdatering :
Nu är vredet bytt och fungerar som den ska. Fjädrar upp till grönt vid montering. Fjädrar från rött till grönt då vredet vrids ned samt går inte att frigöra utan att trycka in vredet mot kulan.

Ta en titt på monteringsanvisningen som följde med, obs fjäderns läge.
Bilagor
20180131_184954.jpg
3
20180131_184954.jpg (1.78 MiB) Visad 18837 gånger
20180131_184947.jpg
2
20180131_184947.jpg (1.74 MiB) Visad 18840 gånger
20180130_184008.jpg
1
20180130_184008.jpg (1.13 MiB) Visad 18835 gånger
Senast redigerad av 3 Kimmen90, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1228499
Låter för mig som endast testmonterat draget helt normalt. Att kunna låsa det är vad jag vet inget besiktningen bryr sig om.

Ser annars ut som ett originalmonterat drag ja, eller ett likadant i alla fall

EDIT: Så här alltså fast utan låsfunktionen då
[youtube]1_LGlDM5JrI[/youtube]
av Kimmen90
#1228535
Fixade en film för att enklare kunna beskriva vad det är jag menar. På klippet är draget monterat på bilen. Som ni ser går indikeringen att flytta. Sista sekunderna på klippet trycker jag in mekanismen och frigör draget.

[youtube]
[/youtube]

Direktlänk till klipp, Youtube

https://youtu.be/5dZA4MIB55s
Användarvisningsbild
av snepo
#1228556
Bara draget sitter fast,och att det går att ta bort. Då är det ok på besiktningen. Färgerna spelar ingen roll. Funktionen är det viktiga för dom
Användarvisningsbild
av MartinS
#1228575
Du behöver inte kunna låsa det och det skall visa grönt när det är sitter fast. Om du kan dra den till rött som sedan fjädrar tillbaka till grönt är det normalt.

Smörj och motionera gärna den delbara delen där "låsklacken" åker ut. WD40 eller liknande funkar finfint.
av Kimmen90
#1228638
MartinS skrev:Du behöver inte kunna låsa det och det skall visa grönt när det är sitter fast. Om du kan dra den till rött som sedan fjädrar tillbaka till grönt är det normalt.
Plockade isär hela mekanismen samt "klacken", mycket plastspån och rost. Gissar att spånet är efter att tidigare ägare borrat låset. Rengjorde och körde med lite Wd40, nu fungerar den tillfredsställande. Fjädrar upp till grönt vid låsning men fjädrar inte tillbaka om man rekar på vredet.

Här är en uppdaterad vide på Youtube, https://youtu.be/VFFZMwHu4Yw. Kulan är nu i "monterat läge " går inte längre att vrida hela vägen tillbaka men den fjädrar inte heller tillbaka till grönt.

Säg den lycka som varar, nu efter prov montage är den detsamma + att den går att frigöra utan att först trycka vredet inåt. Vad kan detta bero på
av Kimmen90
#1228806
Kan omöjligt vara ensam om detta problem, fler som haft problem med att den går att plocka bort utan att första pressa vredet inåt. Hur har ni löst det
Användarvisningsbild
av SvenB
#1228812
Nej, inget av mina kuldelar har gått att frigöra utan att trycka in samtidigt som jag vridit Jag tycker kuldelen ser minst sagt skadad ut på din film. Det enda jag tror du kan göra är att prova att besiktiga. Jag tror att du får köpa en ny kuldel.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1229030
Kimmen90 skrev:Menar du att det blir till att köpas en helt ny kula? Ingen idé att testa reparera vredet?
Jo, det kanske går. Jag vet inte. Men jag skulle inte hänga på något släp på en defekt/bristfällig dragkrok. :|

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]