Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1258128
SRT skrev:Varför man nu skulle vilja dela bil med en eventuell peta i näsan och smeta på ratten person.Nåja, eftersom det även är fler yngre som inte tar körkort så kanske man kan erbjuda dessa självkörande bilar som i sin tur kan stanna till vid restauranger med färdigtuggad mat innan man åker tillbaka till det självunderhållande hemmet. :-D
Har du aldrig åkt buss taxi hyrbil spårvagn tåg flygplan osv osv ......
Användarvisningsbild
av Allinug
#1258272
Hmm, det kanske stärker immunförsvaret i alla fall? ;-) Men det är ju inte direkt något försäljningsargument.

Jag har svårt att tänka mig hur man ska kunna känna att man har en bil utan att man äger den. :-/

Jag funderade på om jag skulle kunna tänka mig att abbonera på Volvo 240:n istället för att äga den? Nej, det skulle jag inte.
av Lövet
#1258277
Det är inte direkt medlemmar på det här forumet som de där tjänsterna riktar sig till. Det finns gott om folk som HATAR allt som har med bilägande att göra. Bor man dessutom i en större stad är bil mer en belastning på grund av dyr parkering så det är bättre att bara ha bilen när man behöver den. DriveNow exempelvis funkar grymt bra.
#1258299
Det är väl ingen större diskussion om att fler och fler väljer att inte äga sin bil?

Det är fullt möjligt att vi istället för andrabil kommer att skaffa någon typ av abonnemang på bil. Inte för att det nödvändigtvis blir billigare, utan för att det blir enklare.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1275537
Ja, man kan ju inte låta bli att fundera lite... Om nu alla bilmärken skulle börja med möjlighet till kortare abonnemang eller bildelning:
Skulle man välja en Volvo? Varför skulle man välja en Volvo? Eller skulle man passa på att köra andra bilar?

En Volvo har ju traditionellt varit en bil som har varit bra just att äga.
av Lövet
#1275539
Allinug skrev:Ja, man kan ju inte låta bli att fundera lite... Om nu alla bilmärken skulle börja med möjlighet till kortare abonnemang eller bildelning:
Skulle man välja en Volvo? Varför skulle man välja en Volvo? Eller skulle man passa på att köra andra bilar?

En Volvo har ju traditionellt varit en bil som har varit bra just att äga.
Precis detta är bilmärkena livrädda för. Märket som sådant blir helt ointressant om du ska ha bilen i 4 timmar åt gången. Just därför börjar man leta andra intäktskällor såsom egna bildelningstjänster. function-on-demand mm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275552
Många motstridiga uppgifter nu i media som pekar åt alla håll....

En del forskare hävdar att självkörande/abonnerade bilar fördubblar trafiken på gatorna då de ju kör hem till dig innan de hämtar dig och kör till jobbet, sen ska de köra till nästa adress, därav kommer antalet mil på vägen fördubblas i framtiden mot nu. (Däremot behövs mindre parkeringar då de ligger på vägarna hela tiden.

Andra hävdar motsatsen, självklart kör bilen runt till den är knökfull med folk innan den kör in dig till jobbet stan och lämnar av er. Så det blir mindre trafik på vägarna.

En del hävdar det blir kanonbilligt då man bara behöver bil någon gång ibland, andra forskare hävdar att det blir svindyrt eftersom alla vill hyra på samma tider, och att hyra normalt alltid är dyrare än att äga, vare sig det är bil/tv/dator/lägenhet/hus.

Många bud om det ...
av Lövet
#1275559
VolvoB20 skrev: fre 19 okt 2018, 14:14 Många motstridiga uppgifter nu i media som pekar åt alla håll....

En del forskare hävdar att självkörande/abonnerade bilar fördubblar trafiken på gatorna då de ju kör hem till dig innan de hämtar dig och kör till jobbet, sen ska de köra till nästa adress, därav kommer antalet mil på vägen fördubblas i framtiden mot nu. (Däremot behövs mindre parkeringar då de ligger på vägarna hela tiden.

Andra hävdar motsatsen, självklart kör bilen runt till den är knökfull med folk innan den kör in dig till jobbet stan och lämnar av er. Så det blir mindre trafik på vägarna.

En del hävdar det blir kanonbilligt då man bara behöver bil någon gång ibland, andra forskare hävdar att det blir svindyrt eftersom alla vill hyra på samma tider, och att hyra normalt alltid är dyrare än att äga, vare sig det är bil/tv/dator/lägenhet/hus.

Många bud om det ...
Det ärliga svaret är nog att ingen riktigt vet. Däremot är det mycket som tyder på att många delar av trafiken kommer skifta från ägande till andra typer och då vill biltillverkarna inte hamna efter. Om inte märket spelar någon roll tappar bilmärkena positionen mot kunden och blir bara leverantörer till andra som har relationen med kunden. Det kommer försämra en redan mycket marginalpressad bransch.

Drev jag ett taxibolag eller budbilsbolag i mindre skala skulle jag dock vara betydligt mer orolig för framtiden än om jag var biltillverkare...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1275569
Efter att ha läst allt i denna tråd (intressant läsning) får man nog känna sig ganska nöjd med att ha gjort sitt i arbetslivet och har en betald villa med trädgård att påta i och en 1988B års (också så betald) 740 på infarten :-) :-) :-D

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]