Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1228072
I en undersökning som Volvo Cars låtit göra, framgår att många svenskar tycker att de äger för mycket saker.
En tredjedel säger sig vara intresserade av att abonnera på en bil istället för att äga den, dvs ha tillgång till bil utan att äga bilen.

https://www.mynewsdesk.com/se/volvo_per ... il-2387874

Volvo Cars kör just nu en kampanj "By not owning things, you´re not owned by things"
https://www.instagram.com/p/BeSTq5XDOAs/


Skulle ni kunna tänka er att ersätta ert bilägande med bilabonnemang?
Lever man lyckligare om man gör sig av med materiella ting?
Känner du dig ägd av din bil?
av Lövet
#1228085
Klart man behöver ordentlig marknadsföring när man ska privatleasa XC40 för 6699kr när en Q3 kostar 3495kr :wink: ("Undersökningen" är beställd av Volvo och formulerad av Volvo)

Men nej, jag skulle inte vilja privatleasa en bil. Vill inte vara låst för hur länge jag behöver ha den. Behov kan ändras mycket på 3 år tycker jag. "Tyvärr" är ju kampanjerna på privatleasing stundtals så bra att det blir dyrare att köpa bilen än att leasa den. Ur led är tiden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228089
Både ja och nej. Kollade på att leasa bil innan jag köpte nuvarande, men det föll på kostnaden.
En XC60 med 3500 mil/år skulle kosta över 8000:-/månad.
Sen sitte man ju där med kontraktet låst på flera år, inte kul om ens liv skulle ta en annan oväntad vändning.
#1228191
Skulle ni kunna tänka er att ersätta ert bilägande med bilabonnemang?
Absolut, om det var mer ekonomiskt lönsamt för mig, vilket det inte är idag.

Lever man lyckligare om man gör sig av med materiella ting?
Svår fråga, lever jämfört med de jag känner ett mer avskalat liv men ja, jag tror Inte man behöver så mycket. Har levt på resande fot under rätt långa perioder ibland och allt jag behövt funnits i resväskan, det gick bra det med.

Känner du dig ägd av din bil?
Nej, den är en del av mina hobbys, men har till och med tvättat hyrbilar på resande fot så att ha det rent är något jag uppskattar och tycker är roligt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1228211
"Skulle ni kunna tänka er att ersätta ert bilägande med bilabonnemang?"
Nope, jag äger mycket hellre sakerna än att hyr/lånar/abonerar, oavsett vad det gäller. Äger jag något så är det mitt, och jag gör vad jag vill med den saken.

"ikke fysiska" ting, såsom telefonabonemang och tv abonemang är såklart en annan 5a, men sakerna som abonemangerna är knutna till(den fysiska telefonen och tv'n) vill jag äga.

"Lever man lyckligare om man gör sig av med materiella ting?"
Inte jag iaf, jag gillar materiella ting.

"Känner du dig ägd av din bil?"
Knappast. Jag äger min bil, och det är bilen väl medveten om :wink:
Användarvisningsbild
av Allinug
#1228240
Jag kan tänka mig att man skulle känna sig ägd av sin bil om bilägandet mest handlade om att bilen alltid krånglade, man alltid blev stående längs vägen på långresor och att man hade ångest inför vad varje verkstadsbesök skulle kosta. Eller om man skulle välja bort att åka dit man ville för att man inte trodde att bilen skulle ta en dit.

För de två årsmodeller av Volvo som jag haft, så har det inte varit några sådana problem med bilarna, utan de situationer då jag tyckt att det inte varit så kul att äga bilar är när andra personer förstört eller stulit delar. Eller när man läser i tidningen att bilar brunnit på helt slumpmässiga områden. Om min bil brann, så tror jag att jag skulle ha svårt att tänka "det är bara en bil". Även om försäkringsbolagen skulle täcka inköp av vad som de anser vara en likvärdig bil, så tror jag inte att det skulle finnas någon likvärdig bil.

Jag vet också personer som inte kunnat flytta, fast de inte trivts i sitt hus, för att de har så mycket saker. Det blir ett för stort projekt, helt enkelt! Dessutom tycks de ha känslomässiga band till alla saker. Då ägs man av sina saker.
#1228362
Allinug skrev:Jag kan tänka mig att man skulle känna sig ägd av sin bil om bilägandet mest handlade om att bilen alltid krånglade, man alltid blev stående längs vägen på långresor och att man hade ångest inför vad varje verkstadsbesök skulle kosta. Eller om man skulle välja bort att åka dit man ville för att man inte trodde att bilen skulle ta en dit.

För de två årsmodeller av Volvo som jag haft, så har det inte varit några sådana problem med bilarna, utan de situationer då jag tyckt att det inte varit så kul att äga bilar är när andra personer förstört eller stulit delar. Eller när man läser i tidningen att bilar brunnit på helt slumpmässiga områden. Om min bil brann, så tror jag att jag skulle ha svårt att tänka "det är bara en bil". Även om försäkringsbolagen skulle täcka inköp av vad som de anser vara en likvärdig bil, så tror jag inte att det skulle finnas någon likvärdig bil.

Jag vet också personer som inte kunnat flytta, fast de inte trivts i sitt hus, för att de har så mycket saker. Det blir ett för stort projekt, helt enkelt! Dessutom tycks de ha känslomässiga band till alla saker. Då ägs man av sina saker.
Då är det läge att byta! :D

Om någon ovärdig person eldar upp någon av mina bilar skulle jag också bli mycket olycklig, men risken är liten om man inte bor i sk. "utsatta områden" (getton?)


Jag tror att flertalet har känslomässiga band till många av sina saker, annars skulle nog de flesta bo mycket minimalistiskt, det är mycket enklare och billigare :D

Mike
Användarvisningsbild
av Allinug
#1228379
För boende finns det personer som av princip inte vill äga och de som av princip inte vill hyra.

Hyresrätt måste ju anses vara lyxvarianten på boende, för då är det hög boendekostnad men allt är ”all-inklusive”. Som småhusägare får man skotta och fixa allt själv, men i gengäld blir det kanske billigare att bo?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1228381
Det här är hela reklamen på nya XC40 med ”Care by Volvo”. Hmm, man får inte veta månadskostnaden. :???:



[youtube]cDy8U_xyGNo[/youtube]
av Lövet
#1228389
6649kr

Som hittat...
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]