Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1225509
En första "recension” av min nya Passat GTE. Jag körde ju V60 D6 tidigare och hade betydande svårigheter att bestämma mig för vilken bil jag skulle välja denna gång.

Att valet föll på Passat GTE är jag idag mycket glad för. Det är en väldigt bra bil. Det märks att den är moderna än Volvon. Därmed inte sagt att allt är bättre.

Hybridsystemet får ju anses centralt om man köper en hybridbil. Båda systemen har sina för och nackdelar. Volvon har betydligt(?) bättre räckvidd på el vid kall väderlek och något längre vid optimala temperaturer(detta vet jag ju iofs inte ännu). Anledningen till detta är att Volvon använder bränslevärmare för att värma kupén medan Passaten använder batteriet. Det suger ut mycket av kapaciteten. Å andra sidan går det ju åt lite disel när bränslevärmare går på Volvon och med Passaten kör man helt på el.

Passaten har också en starkare elmotor och ett ”elprogram” som är det som bilen startar i. Det krävas väldigt mycket för att få bensinmotorn att hoppa igång medan Volvon var betydligt ivrigare på att väcka dieselmotorn. Även om man snabbt lärde sig att köra så att man minimerade detta. Som exempel kan jag ta en körning i Stockholm i fredags. Jag kom ganska exakt 25 km med Passaten. Volvon hade klarat 35-40 km med mitt körsätt. Jag gillar dock inte laddningen i nosen på bilen som Passat har, där var Volvos lösning bättre.

Passaten är tystare och mer bekväm. Jag har ställbara dämpare och styrning etc. Och det går att få till en mycket bra inställning. Bilen är i princip maxutrustad och det gör att upplevelsen blir mycket trevlig vid körning. Gillar inredningen skarpt.

Baksätet är betydligt större i Passaten. Bagaget är dock lite speciellt. Passaten har ju ett stort bagage som rymmer väldigt mycket. Men det är smalare än volvons och till vardags är ju och ett brett men kort bättre än ett smalt och långt.

Till sist. Vändradien är klart bättre trots att Passaten är längre. Inget jag någon stört mig på med V60:n, men det är klart bra med kort vändradie. Så summa summarum leder mina intryck av den första tiden med Passat fram till att det är en "bättre" bil än V60. I alla fall för mig.
av Primus
#1225526
Perra83 skrev:Vad innebär "maxutrustad" VW språk?
Alla kryss utom backhjälp.. 8) Svårt att svara på det utan att bara rabbla upp massa saker. Men Allt från stora Navi, dynamiskt chassi, hud, "avståndsfarthållare", köassisans" säkerhetslösningar, ja det mesta som finns i moderna bilar. Jag ångrar en sak dock, jag skulle slängt dit bättre högtalare. Standardsystemet låter väl som i Volvo, men ändå lite sämre ljud. Inte volym och bas utan mer själva ljdukvaliteten.
Användarvisningsbild
av joel80
#1225531
Har dom samma hastighet på laddningen? Alltså max 16A enfas?
av llesrof
#1225598
Primus skrev:
Perra83 skrev:Vad innebär "maxutrustad" VW språk?
Alla kryss utom backhjälp.. 8) Svårt att svara på det utan att bara rabbla upp massa saker. Men Allt från stora Navi, dynamiskt chassi, hud, "avståndsfarthållare", köassisans" säkerhetslösningar, ja det mesta som finns i moderna bilar. Jag ångrar en sak dock, jag skulle slängt dit bättre högtalare. Standardsystemet låter väl som i Volvo, men ändå lite sämre ljud. Inte volym och bas utan mer själva ljdukvaliteten.
"hud"..? Skinnklädsel heter det. :mrgreen:
av Lövet
#1225630
Det är inte så att du har parkeringsvärmaren också men inte "hittat" den än? De flesta lagerbilar har den. Kostar ju bara 9900kr.

Specade du själv försvinner den möjligheten förstås.
av Primus
#1225705
llesrof skrev:
Primus skrev:
Perra83 skrev:Vad innebär "maxutrustad" VW språk?
Alla kryss utom backhjälp.. 8) Svårt att svara på det utan att bara rabbla upp massa saker. Men Allt från stora Navi, dynamiskt chassi, hud, "avståndsfarthållare", köassisans" säkerhetslösningar, ja det mesta som finns i moderna bilar. Jag ångrar en sak dock, jag skulle slängt dit bättre högtalare. Standardsystemet låter väl som i Volvo, men ändå lite sämre ljud. Inte volym och bas utan mer själva ljdukvaliteten.
"hud"..? Skinnklädsel heter det. :mrgreen:
Hehe... den var bra 8)
Lövet skrev:Det är inte så att du har parkeringsvärmaren också men inte "hittat" den än? De flesta lagerbilar har den. Kostar ju bara 9900kr.

Specade du själv försvinner den möjligheten förstås.
Jo, jag har bränslevärmare, men den går inte att "köra" när motorn är igång.
joel80 skrev:Har dom samma hastighet på laddningen? Alltså max 16A enfas?
Yes.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1225724
Men passat är väl storleks mässigt att jämföra med större Volvos än V60.
Vad gick kalaset på? Billigare eller dyrare Motsvarande Volvo med samma utrustning och storlek?
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]