- mån 15 jan 2018, 02:01
#1225509
En första "recension” av min nya Passat GTE. Jag körde ju V60 D6 tidigare och hade betydande svårigheter att bestämma mig för vilken bil jag skulle välja denna gång.
Att valet föll på Passat GTE är jag idag mycket glad för. Det är en väldigt bra bil. Det märks att den är moderna än Volvon. Därmed inte sagt att allt är bättre.
Hybridsystemet får ju anses centralt om man köper en hybridbil. Båda systemen har sina för och nackdelar. Volvon har betydligt(?) bättre räckvidd på el vid kall väderlek och något längre vid optimala temperaturer(detta vet jag ju iofs inte ännu). Anledningen till detta är att Volvon använder bränslevärmare för att värma kupén medan Passaten använder batteriet. Det suger ut mycket av kapaciteten. Å andra sidan går det ju åt lite disel när bränslevärmare går på Volvon och med Passaten kör man helt på el.
Passaten har också en starkare elmotor och ett ”elprogram” som är det som bilen startar i. Det krävas väldigt mycket för att få bensinmotorn att hoppa igång medan Volvon var betydligt ivrigare på att väcka dieselmotorn. Även om man snabbt lärde sig att köra så att man minimerade detta. Som exempel kan jag ta en körning i Stockholm i fredags. Jag kom ganska exakt 25 km med Passaten. Volvon hade klarat 35-40 km med mitt körsätt. Jag gillar dock inte laddningen i nosen på bilen som Passat har, där var Volvos lösning bättre.
Passaten är tystare och mer bekväm. Jag har ställbara dämpare och styrning etc. Och det går att få till en mycket bra inställning. Bilen är i princip maxutrustad och det gör att upplevelsen blir mycket trevlig vid körning. Gillar inredningen skarpt.
Baksätet är betydligt större i Passaten. Bagaget är dock lite speciellt. Passaten har ju ett stort bagage som rymmer väldigt mycket. Men det är smalare än volvons och till vardags är ju och ett brett men kort bättre än ett smalt och långt.
Till sist. Vändradien är klart bättre trots att Passaten är längre. Inget jag någon stört mig på med V60:n, men det är klart bra med kort vändradie. Så summa summarum leder mina intryck av den första tiden med Passat fram till att det är en "bättre" bil än V60. I alla fall för mig.
Att valet föll på Passat GTE är jag idag mycket glad för. Det är en väldigt bra bil. Det märks att den är moderna än Volvon. Därmed inte sagt att allt är bättre.
Hybridsystemet får ju anses centralt om man köper en hybridbil. Båda systemen har sina för och nackdelar. Volvon har betydligt(?) bättre räckvidd på el vid kall väderlek och något längre vid optimala temperaturer(detta vet jag ju iofs inte ännu). Anledningen till detta är att Volvon använder bränslevärmare för att värma kupén medan Passaten använder batteriet. Det suger ut mycket av kapaciteten. Å andra sidan går det ju åt lite disel när bränslevärmare går på Volvon och med Passaten kör man helt på el.
Passaten har också en starkare elmotor och ett ”elprogram” som är det som bilen startar i. Det krävas väldigt mycket för att få bensinmotorn att hoppa igång medan Volvon var betydligt ivrigare på att väcka dieselmotorn. Även om man snabbt lärde sig att köra så att man minimerade detta. Som exempel kan jag ta en körning i Stockholm i fredags. Jag kom ganska exakt 25 km med Passaten. Volvon hade klarat 35-40 km med mitt körsätt. Jag gillar dock inte laddningen i nosen på bilen som Passat har, där var Volvos lösning bättre.
Passaten är tystare och mer bekväm. Jag har ställbara dämpare och styrning etc. Och det går att få till en mycket bra inställning. Bilen är i princip maxutrustad och det gör att upplevelsen blir mycket trevlig vid körning. Gillar inredningen skarpt.
Baksätet är betydligt större i Passaten. Bagaget är dock lite speciellt. Passaten har ju ett stort bagage som rymmer väldigt mycket. Men det är smalare än volvons och till vardags är ju och ett brett men kort bättre än ett smalt och långt.
Till sist. Vändradien är klart bättre trots att Passaten är längre. Inget jag någon stört mig på med V60:n, men det är klart bra med kort vändradie. Så summa summarum leder mina intryck av den första tiden med Passat fram till att det är en "bättre" bil än V60. I alla fall för mig.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,