Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1225746
Perra83 skrev:Känns sådär med så kort räckvidd på EL.
Håller helt med. Å andra siden färre droppar fossil jämfört med när Volvon går på el vi kyla. Svår ekvation dock.
Nexus skrev:Men passat är väl storleks mässigt att jämföra med större Volvos än V60.
Vad gick kalaset på? Billigare eller dyrare Motsvarande Volvo med samma utrustning och storlek?
Det var väldigt lika mellan V60 TE och GTE i pris. Tror den kostade 490' med rabatter. Passaten är väl mer som V90 i storlek om man ska jämföra. In uti tycker jag de är lia(kan missbedöma detta). Yttermåtten känns Passaten som en halv storlek mindre. Alltså bra förpackad.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1255452
Fortfarande nöjd? Frugan byter in sin Prius plug-in mot en GTE plug-in i veckan. Måste ha plats för hunden i bak och då verkar det inte finnas så mycke andra alternativ när hon vill ha laddbart.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1255458
StefanN skrev: sön 17 jun 2018, 21:33 Fortfarande nöjd? Frugan byter in sin Prius plug-in mot en GTE plug-in i veckan. Måste ha plats för hunden i bak och då verkar det inte finnas så mycke andra alternativ när hon vill ha laddbart.
XC90 T8? ;-)
av Lövet
#1255499
fjohan82 skrev:
StefanN skrev: sön 17 jun 2018, 21:33 Fortfarande nöjd? Frugan byter in sin Prius plug-in mot en GTE plug-in i veckan. Måste ha plats för hunden i bak och då verkar det inte finnas så mycke andra alternativ när hon vill ha laddbart.
XC90 T8? ;-)
Dubbelt så dyr är svårt att skoja bort dock
av Rullarsving
#1256815
Smaken är verkligen som baken. Jag uppfattar nya passat som mycket omodernare än de nya volvos. Visst, du jämför med gamla V60, det går såklart inte. Men jag tycker ändå att kvalitetskänslan i gamla V60 slår passat med hästlängder.

Jag har nu en Skoda Superb 2016 som jag är jättenöjd med. Dock inte alls samma kvalitetskänsla och komfort som V90/XC60. (Jag väntar på att få min nya XC60 vilken dag som helst). Tycker dock att Superben och passaten är likvärdiga. Och det är ju till 99% samma bil och samma komponenter. Förutom att superben har mer utrymme, båda i bagagen och baksätet. Och superben börjar knaka och knirra efter något år. Upplevde lite samma sak i en bekants 2 år gamla passat. Det knirrade lite i vissa plastdetaljer kring fläktutblås och display etc. Men visst, en motsvarande volvo kostar ju 50-100 k mer. Klart det är skillnad då.

Tycker passaten känns lite grå och trist innuti. Väldigt "VAG:ig"/tysk. Tröttnade på det efter bara något halvår.

Och ja, passat har exakt samma fjädring, adaptivt chassi osv som Superb.

Tycker även ljudnivån över 70 km/h är jobbigt hög I både Superben och Passaten. Både ljud från vind men även vägbuller. Över 100 km/h är det nästan olidligt.

Men i övrigt ska ju inte passat jämföras storleksmässigt med V60. Utan med V90, XC60 i så fall.

Edit: Sen finns det ju såklart inget vettigt alternativ till Passat GTE från Volvo. Det är sant. Men jag är inte intresserad av el/elhybrid än på ett par år.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1257975
Så här efter ett par veckors körning så verkar frugan verkligen nöjd, bilen har inte använt en droppe bensin och det bara rullar på. Nästan så man skulle kunna ha en själv tror jag.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]