Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1229144
Att plocka dem redan i omgivningen lär ju också ge effekt, ja. Fast om bilen står ute lär man ju kunna locka till sig nya djur å andra sidan.. Kanske effektivare I garage.
av Leopold
#1229238
Ja precis! Bilen står rätt mycket ute och jag tycker det vore "behavioristiskt felaktigt" att bestraffa icke-inbrottsbenägna musindivider med döden för att de bara traskar runt litet utanför bilen. Då vet dom ju inte riktigt vad de ska göra eller inte göra. Kanske att de ser bilmotorn som en förhållandevis trygg tillflyktsort till och med.

Sedan tillkommer ju som sagt problematiken med att helt oskyldiga "lagom stora" djur kan råka illa ut, små ekorrar, näbbmöss, småfåglar. En fälla måste vara ytterst selektiv annars blir det inget bra.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1229296
Råttor och möss lämnar doftspår efter sig som lockar andra likasinnade.
Det finns ett lika enkelt som effektivt sätt att få doftspåren att försvinna och därmed bli av med de små gnagarna.
Det räcker med att flytta bilen 10-15 meter. Då hittar mössen inte dit.
Ett annat sätt att mota bort mössen är att lägga starkt doftande enris under bilen, speciellt runt däcken.

/Håkan
av Leopold
#1229299
GT-mannen skrev:Råttor och möss lämnar doftspår efter sig som lockar andra likasinnade.
Det finns ett lika enkelt som effektivt sätt att få doftspåren att försvinna och därmed bli av med de små gnagarna.
Det räcker med att flytta bilen 10-15 meter. Då hittar mössen inte dit.
Ett annat sätt att mota bort mössen är att lägga starkt doftande enris under bilen, speciellt runt däcken.

/Håkan
Tack för bra tips! Faller in perfekt i min strategi att först radera ut de - jag gissar - fyra mest tongivande mössen via fällor. Hittills endast en av dessa är fångad men räknar med ett par-tre till inom någon vecka.

Har inte så flexibla parkeringsmöjligheter men jag förstår vad du säger. Kan ev simulera detta med att spola ordentligt med högtryck, få bort doftspår.

När de som varit där och donat under motorhuvarna är borta via fällor så tror jag att nästa steg blir att koppla in ultraljudsfällorna plus detta med enris är något att pröva, plus högtrycksspolning för att få bort doftspår.

Jag tar detta på största allvar och jag kommer att vinna över gnagarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229381
Skaffa katt??
Eller någon kanske redan skrivit det???
Jag är måttligt förtjust i grannarnas katter (7 st i dom 10 närmaste husen, katter alltså) men det är många år sedan vi hade möss inomhus. Sist en musfälla slog igen i förrådet var när yngsta dottern (då omkring 5 år) trots förmaningar om att inte röra den inte kunde låta bli att fingra på den. Hon kom gående med ena handen invirad i nattlinnet och tårar i ögonen så jag frågade vad hon gjort, "inte rört musfällan i alla fall" kom det snabbt..... Hon är 38 år nu så hon har nog lärt sig
Leopold skrev: detta med enris är något att pröva,
När frugan var liten bodde hennes farmor i samma hus i en egen lägenhet. Där var hon och hennes lillebror alltid på dagarna. Det lilla kök hon hade där var alla handtagen i skåp och lådor klädda med enris. Det var inte för mössens skull utan för att frugans lillebror inte kunde låta lådor och skåp vara ifred. Enris var säkert jättebra för han är inte alls lika klåfingrig idag, han fyller 57 i mars... :lol: :lol:
av Leopold
#1301039
Återupptar denna tråd nu efter att förra årets krig utföll hyfsat positivt från min synpunkt, de valde till slut att retirera. Men det visade sig bara vara ett taktiskt drag just då...

Kriget mot mössen har nu återupptagits efter vinterns allt mera gnagarvänliga förutsättningar. Kör en "double-whammer" nu.

Dels en ultraljuds-gnagar-avskräckare som drivs av bilens 12V och stänger av sig när man kör, dels dessa alldeles utmärkta Biltema musfällor. Uppiffade med ett trådnystan som armering i betesegionen är de i stort sett omöjliga att överlista för dessa små iofs kluriga individer, jordnötssmör perfekt och oemotståndligt bete. De kan inte plocka i sig betet utan att fastna med tänderna i trådnystanet och då smäller det obönhörligt.

Satte två fällor igår, dubbelfångst och samma även idag dubbelfångst. Båda sessionerna tog alltså maximala antalet möjliga möss under loppet av ett dygn respektive. Fällorna sattes inte i motorrummet utan på en misstänkt transportsträcka till/från bilen.

Ser detta som en viktig sak härlett enligt behavioristisk gammal hederlig forskning typ Skinner etc: du kan inte ha fällor med beten som lockar dessa gnagarindivider in i bilen samtidigt som du har elektroniska mojänger som ska mota bort samma individer från att uppehålla sig i bilen. Mössen blir i så fall antingen väldigt förvirrade eller bestämmer att helt enkelt ignorera de signaler de får och blir helt okontrollerbara och irrationella. Man måste ge konsekventa budskap och det verkar enligt preliminära resultat ha fungerat tillfredsställande. Kriget forsätter med oförminskad styrka.
20190222_211116.jpg
20190222_211116.jpg (608.02 KiB) Visad 507 gånger
av Leopold
#1301201
SBergdahl skrev:Har du en bild på hur du gör med tråd och jordnötssmör? Lär intressant att ha i bakfickan för framtiden.
Fick ingen fångst idag så jag låter fällorna vara. Men lovar att återkomma så for nästa mus trillar dit och jag laddar om.

Egentligen inga konstigheter alls. Bara knyt dit litet sytråd i den där kloliknade beteshållaren, gärna så det blir typ ett nystan med öglor. En annan viktig parameter är att jordnötssmöret måste behålla en relativt fast form, börjar det rinna pga för varmt så funkar det inte. Ska se om man kan hitta sätt att temperaturstabilisera jordnötssmöret.
av Leopold
#1301428
En ytterligare mus trillade dit under dygnet. De hinner oftast inte få i sig någonting alls av betet så det är bara att ladda om och sätta ut igen. Så här ser det ut med sytrådsarmeringen, lägg även märke till engångshandsken - bäst om man minimerar egna doftspår på fällor så det är inte bara av hygieniska skäl. Rörliga delar i fällan kan med fördel topsas litet lätt med matolja så man upprätthåller en snärtig funktion, det verkar inte störa fällans attraktivitet alls.
musbete.jpg
musbete.jpg (308.82 KiB) Visad 441 gånger

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]